Článek
Britskou firmu Lanzante můžete znát, patříte-li k fanouškům značky McLaren - stojí za závodním F1, který vyhrál Le Mans v roce 1995, a za relativně nedávnou přestavbou původně ryze okruhového P1 GTR pro silniční provoz, mimo mnoha jiného.
Její poslední počin se ale netýká McLarenu, nýbrž Porsche, a to první 911 turbo, interně označované 930. Jedenáct kousků bude zrenovováno a místo původního plochého šestiválce se za zadní nápravu nastěhuje motor TAG-Porsche 1,5l V6.
Lanzante is going to build 11 Porsche 930s with a F1 Twin-Turbo V6 https://t.co/A7C6DAjP1k pic.twitter.com/DDFQAhQd9G
— Engine Swap Depot (@engineswapdepot) October 9, 2018
Ten konkrétní motor, který v 80. letech poháněl monoposty formule 1 McLaren MP4/1, MP4/2 a MP4/3 a jehož dvě turbodmychadla značky KKK dávala až 4 bary plnicího tlaku. Výkon byl podle dostupných informací až 1 084 koní při 12 600 otáčkách.
Byť tehdy existovaly i výkonnější motory, např. legendární čtyřválec M12/13 od BMW, který produkoval více než 1 400 koní, McLareny MP4 se svým šestiválcem vyhrály šestadvacet Velkých cen a tři tituly mistra světa. Za jejich volanty seděli Niki Lauda a Alain Prost.
Inspirováno skutečným porsche, které testovalo motory pro F1
V 80. letech bylo za účelem testování těchto motorů upraveno jedno Porsche 911 turbo, které se dodnes zachovalo. Vypadá jako sériový vůz, až na kola od firmy Ruf a drobně upravený přední nárazník. A Lanzante nyní vyrobí jedenáct takových.
Všechna dostanou skutečné motory, které kdysi jezdily ve formulích. Ovšem, budou zrenovované a upravené pro lepší spolehlivost; tehdy totiž bylo normou, že motor vydržel jen několik kvalifikačních kol, a pak potřeboval generálku. Jaký bude výkon, není zatím známo, ale víc než tisíc koní to asi nebude.
Lanzante už prý od McLarenu všechny motory koupilo a pustilo se do práce. Stejně jako výkon zatím nebyla oznámena cena, ale troufneme si odhadnout minimálně vysoké statisíce eur - a také, že všechny kusy už si rozebrali sběratelé.