Hlavní obsah

Britové chtějí zlegalizovat autonomní jízdu

Některá dnešní auta už umí jezdit částečně sama, ale ve většině států to nesmí dělat. Velká Británie chce jízdu bez zásahu řidiče částečně povolit. Zatím v pomalém provozu na dálnicích.

Foto: Mercedes-Benz

Ilustrační foto

Článek

Třebaže některá současná auta jsou za určitých okolností schopná jet po silnici v podstatě sama, ve většině států světa to není legální a auta tak po řidiči každých pár vteřin vyžadují, aby držel volant. Velká Británie nicméně chystá krok k tomu, aby auta mohla jezdit bez rukou řidiče na volantu.

Tamní ministerstvo dopravy navrhlo, že vozidla vybavená automatickým vedením v jízdním pruhu v kombinaci s adaptivním tempomatem by se mohla na dálnicích v rychlostech do 37 mph (59,5 km/h) pohybovat nezávisle na řidiči.

To vypadá, že návrh cílí na pomalý a hustý provoz na dálnici, hraničící s dopravní zácpou, kdy největší riziko pramení z toho, že se řidič začne nudit a přestane se řízení věnovat.

Auto samo změní jízdní pruh. Honda přichází s autonomním řízením třetího stupně

AutoMoto

Vozidlo, které by mohlo jezdit samo, nicméně musí být schopno snadno a bezpečně předat řidiči-člověku kontrolu. To si vysvětlujeme jako zapískání či jiný zřetelný signál; některá auta vybavená aktivním vedením v jízdním pruhu nedají příliš jasně najevo, že přestala ovládat směr jízdy.

Britská Společnost pro výrobce automobilů a obchodníky (SMMT, Society of Motor Manufacturers and Traders) tyto plány vítá. Tento „klíčový krok” podle ní umístí Británii „do popředí v oblasti silniční bezpečnosti a automobilových technologií”. „Technologie jako aktivní vedení v jízdním pruhu dláždí cestu vyšším úrovním autonomní jízdy a tyto pokroky otevřou potenciál Británie být lídrem ve vývoji a použití těchto technologií,” uvedl Mike Hawes, šéf SMMT, pro britský magazín Autocar.

Povolení je ovšem zatím pouze návrhem – v případě schválení by mohlo začít platit koncem letošního roku – a má i opozici. Britská výzkumná společnost Thatcham, která se zabývá asistenčními technologiemi v autech, uvádí, že aktivní vedení v jízdním pruhu není autonomní řízení. „Obáváme se, že vláda zhoršuje zmatení a chybné používání jízdních asistentů, které už vedlo k řadě tragických nehod,” uvedla firma pro BBC.

Související články

Výběr článků

Načítám