Článek
Třebaže některá současná auta jsou za určitých okolností schopná jet po silnici v podstatě sama, ve většině států světa to není legální a auta tak po řidiči každých pár vteřin vyžadují, aby držel volant. Velká Británie nicméně chystá krok k tomu, aby auta mohla jezdit bez rukou řidiče na volantu.
Tamní ministerstvo dopravy navrhlo, že vozidla vybavená automatickým vedením v jízdním pruhu v kombinaci s adaptivním tempomatem by se mohla na dálnicích v rychlostech do 37 mph (59,5 km/h) pohybovat nezávisle na řidiči.
To vypadá, že návrh cílí na pomalý a hustý provoz na dálnici, hraničící s dopravní zácpou, kdy největší riziko pramení z toho, že se řidič začne nudit a přestane se řízení věnovat.
Auto samo změní jízdní pruh. Honda přichází s autonomním řízením třetího stupně
Vozidlo, které by mohlo jezdit samo, nicméně musí být schopno snadno a bezpečně předat řidiči-člověku kontrolu. To si vysvětlujeme jako zapískání či jiný zřetelný signál; některá auta vybavená aktivním vedením v jízdním pruhu nedají příliš jasně najevo, že přestala ovládat směr jízdy.
Britská Společnost pro výrobce automobilů a obchodníky (SMMT, Society of Motor Manufacturers and Traders) tyto plány vítá. Tento „klíčový krok” podle ní umístí Británii „do popředí v oblasti silniční bezpečnosti a automobilových technologií”. „Technologie jako aktivní vedení v jízdním pruhu dláždí cestu vyšším úrovním autonomní jízdy a tyto pokroky otevřou potenciál Británie být lídrem ve vývoji a použití těchto technologií,” uvedl Mike Hawes, šéf SMMT, pro britský magazín Autocar.
Povolení je ovšem zatím pouze návrhem – v případě schválení by mohlo začít platit koncem letošního roku – a má i opozici. Britská výzkumná společnost Thatcham, která se zabývá asistenčními technologiemi v autech, uvádí, že aktivní vedení v jízdním pruhu není autonomní řízení. „Obáváme se, že vláda zhoršuje zmatení a chybné používání jízdních asistentů, které už vedlo k řadě tragických nehod,” uvedla firma pro BBC.