Hlavní obsah

Borgward vstoupí na evropské trhy příští rok. První bude sedmimístné SUV

Znovuzrozená automobilka Borgward se dosud soustředí na čínský trh. Již dříve ale slibovala, že se vrátí i do Evropy, a dnes máme před sebou konkrétnější data a první ceny. Během příštího roku budou Borgwardy k mání v Německu a okolních státech. Prvním modelem bude sedmimístné SUV.

Foto: Borgward

Borgward vstoupí na evropské trhy s modelem BX7 (na snímku) už zkraje příštího roku

Článek

Po více než 50 letech absence na evropském trhu se značka Borgward vrátí, a to údajně v prvním čtvrtletí roku 2018. Jako první bude k mání SUV se sedmi místy k sezení, model BX7. Uvedl to britský magazín AutoExpress s odkazem na Toma Anlikera, vice-prezidenta Borgwardu pro marketing.

Model BX7, velký zhruba jako Audi Q5, bude na evropském trhu zatím k mání s jedním motorem - dvoulitrovým přeplňovaným čtyřválcem, který bude spalovat benzín a který nabídne 224 koní a 300 Nm. Sílu bude přenášet na všechna kola přes dvouspojkovou převodovku. Hovoří se o zrychlení na stovku pod 10 vteřin a maximálce přes 200 km/h.

Foto: Borgward

Borgward BX7

BX7 bude v nabídce nejméně ve dvou variantách výbavy. Základní má v Německu stát od 26 tisíc eur, tedy asi 665 tisíc korun. Verze BX7 TS, od „Touring Sedan”, byť BX7 není sedan, má být vrcholem portfolia a má stát od 44 tisíc eur, tedy 1,12 miliónu korun.

Největší překážkou proniknutí na evropský trh je ale podle šéfdesignéra Anderse Warminga fakt, že i přes čínské úspěchy není značka mezi evropskými zákazníky příliš známá. Prodej má probíhat především online, síť tradičních kamenných dealerství automobilka budovat nechce. Pravděpodobně se tedy omezí na servisní centra.

Model BX7 s levostranným řízením je podle Anlikera homologovaný pro evropské trhy a připravený na vstup na trh. Krátce po jeho uvedení bude značka pracovat na menším modelu BX5, který jako první zamíří do Velké Británie a do kontinentální Evropy až později.

Foto: Borgward

Borgward BX7

A proč hovoříme o znovuzrození? Automobilka Borgward byla založena v roce 1929 Carlem F. W. Borgwardem, konstruktérem stojícím za tzv. Blitzkarren - „bleskovým vozíkem” - z roku 1924. Byla to malá tříkolová dodávka s motorem o výkonu dvou koní, ovšem byla levná a zaplnila mezeru na trhu. Kupovali ji nejen živnostníci s omezeným rozpočtem, spoustu kusů si objednala také pošta jako vozidla pro doručovatele.

V roce 1929 se stal ředitelem konglomerátu Hansa Lloyd AG a sloučil s ním svou firmu Goliath-Werke Borgward & Co. Ještě před válkou vzniklo několik automobilů se značkami Hansa a Borgward. V roce 1949 přišlo asi nejznámější auto značky Borgward - model Hansa 1500.

Značka Borgward se pouštěla do různých inovací, jako např. automatická převodovka nebo vzduchové odpružení, ovšem nedokázala být konkurenceschopná - automobilky Opel a Volkswagen v té době naháněly tržní podíl nízkými cenami. Borgward nedokázal držet krok, ovšem zejména proto, že fungoval jako čtyři nezávislé značky - tak nezávislé, že nesdílely ani součástky, natož vývoj.

V roce 1961 věřitelé poslali firmu do likvidace, byť sám Borgward trval na tom, že firma není insolventní. Tomu nahrával fakt, že po prodeji majetku a zaplacení všech dluhů z utržených peněz zůstalo 4,5 miliónu marek. Borgward sám svou firmu nepřežil dlouho, zemřel v roce 1963. Doufejme, že jeho vnuk Carl Borgward, který se rozhodl značku vzkřísit, bude úspěšnější.

Související témata:

Výběr článků

Načítám