Článek
Teď ji v sedmém ročníku novodobé historie oživují stávající učni, kteří vlastnoručně dokončili vůz svých snů. Zatím je však jeho podoba veřejnosti utajená, odhalen bude ve druhé polovině července.
V roce 1975 postavili budoucí technici čtyři exempláře vozu Škoda Buggy. Automobilka vždycky potřebovala hodně technicky zaměřených dělníků, mechaniků a konstruktérů. Už ve 20. letech minulého století hledala způsob, jak je zajistit, a v roce 1927 otevřela v Mladé Boleslavi svou vlastní učňovskou školu.
Teď má automobilka kromě učiliště i vlastní vysokou školu. Postupem doby přibývalo nejen žáků, ale také nabízených technických a řemeslných učebních oborů. V 70. letech byly otevřeny čtyřleté učební obory s maturitou. Později doplnily nabídku vzdělání první strojírenské obory.
Přípravy otevřené Škody Scala přerušil koronavirus, Spider ale v Boleslavi dokončí
„V posledních desetiletích neustále rozšiřujeme nabídku vzdělávání v různých technických a řemeslných oborech. Také jsme ji doplnili o duální studium určené pro inženýry a vedoucí pracovníky ve Škoda Akademii,“ řekl její vedoucí Alois Kauer.
Právě v rámci školní praxe vznikl v 70. letech projekt vlastního učňovského vozu. Vybraní studenti mohou jednou za rok navrhnout své vlastní vysněné auto a následně ho také sami vyrobit. Pod rukama učňů tak vznikly zmíněné buginy, jeden z prototypů, který byl v roce 2017 opět učni renovován, stojí v mladoboleslavském muzeu automobilky.
Prodej nových aut letos klesne o 20 procent, předpovídá šéf české Škody Auto
V nové éře firmy už žáci přestavěli několik nových modelů, v roce 2014 začali vozem CitiJet, což byla dvoumístná verze malého vozu Citigo, a zatím posledním byl vloni přestavěný kodiaq na působivý pick-up mountiaq. Do posledních chvil, než se studenti rozešli na prázdniny, v dílnách učiliště vznikal nejnovější prototyp Škoda Scala ve sportovní karosářské verzi spider.
Práci mladých konstruktérů pozastavil na několik týdnů koronavirus a vynucená přestávka je zdržela. Pak museli žáci tvrdě finišovat, aby závěrečné fáze výroby auta stihli - a navíc vše skloubili se závěrečnými zkouškami. Teď je vůz hotov, ale zatím je jeho nová podoba zahalena. Své nejnovější vysněné auto odtajní mladí montéři v červenci, v jeho druhé polovině.