Článek
Největší SUV je dalším modelem mnichovské automobilky, jehož design bude budit kontroverze. Tentokrát ovšem ne kvůli ledvinkám, nýbrž děleným předním světlometům. Právě ony stojí za tím, že příď inovované X7 vypadá úplně jinak než všechna ostatní BMW současnosti.
Ten tam je náznak jakýchkoliv obručí ve světlometech, denní svícení obstarávají linky v horních částech předních lamp, zatímco skutečnými světlomety - samozřejmě LEDkovými - jsou dolní části. Podle automobilky je cílem této změny zdůraznit výšku vozu.
Modernizovaná X7 navíc nebude jediným BMW, které je dostane. Podle dostupných informací totéž čeká i řadu 7 a elektrickou i7, stejně jako hybrid XM.
Kromě kontroverzních světlometů se na X7 objevuje také detail známý z menší X6 - podsvícená maska chladiče. O kus níž vidíme zcela nový přední nárazník, který má u standardních verzí stříbrné obložení, u M60i je spolu s dalšími detaily černé.
Upravený nárazník a světla vidíme také vzadu. X7 nedostala svítící linku přes celou šířku zádě po vzoru faceliftu řady 7, přesto mají její zadní lampy odlišný světelný podpis, více připomínající písmeno C. Konečně, exteriér dostal několik nových barev a designů litých kol v průměrech až do 23 palců.
V interiéru je největší změnou nová generace infotainmentu iDrive s číslem 8. Ta se vyznačuje opticky spojenými displeji - přístrojovým štítem a centrálním displejem infotainmentu - a zejména zcela přepracovaným systémem.
Staromilce nepotěší absence ovladačů klimatizace. Pro cokoliv kromě změny teploty, tedy i pro ventilaci či vyhřívání sedaček, je nově nutné hledat funkci v displeji namísto stisknutí fyzického tlačítka. Taktéž zmizela očíslovaná tlačítka pro předvolby cílů v navigaci či stanic rádia.
Co zůstává, je možnost ovládání téměř všech funkcí hlasem, ovšem v němčině nebo angličtině. Podle dostupných informací značka BMW zatím neplánuje „naučit“ svá auta rozumět češtině.
Ovládací panel na středovém tunelu nicméně zůstává bez výraznějších změn kromě voliče převodovky, který nyní místo vysokého joysticku je jen malým přepínačem. Stejně jako povrch otočného ovladače iDrivu může mít efekt křišťálu.
Zmíněná varianta M60i dostala číslo, které ještě nedávno bylo spojené s dvanáctiválcem pod kapotou, ale takový motor bohužel nemá. Pod kapotou zůstala 4,4l V8 známá z dosavadní verze M50i, přibyl jí ovšem 48V mildhybridní systém, jehož elektromotor dává 12 k a 200 Nm.
Můžeme tedy očekávat vyšší výkon? Nikoliv, hodnoty zůstávají na 530 koních a 750 Nm. Lepší není ani zrychlení na 100 km/h za 4,7 sekundy či maximálka 250 km/h a spotřeba paliva vzrostla na 12,2-13,3 l/100 km jen na papíře kvůli použití nové metodiky WLTP.
Slabší zážehovou verzí dostupnou na českém trhu je verze xDrive40i s řadovým šestiválcem, který má také mildhybridní systém s totožným elektromotorem. Celkově pohonné ústrojí nabízí 380 koní a 540 Nm. Zde už je nárůst o 47 koní a 90 Nm oproti variantě před modernizací. Jako jediná varianta je schopná i jízdy výhradně na elektřinu, ovšem samozřejmě pomalu a jen velmi krátkou dobu.
Zrychlení na stovku se zlepšilo na 5,8 s, maximálka je stejně jako u M60i elektronicky omezena na 250 km/h a spotřeba paliva je 9,2-10,5 l/100 km dle WLTP.
Tato varianta má, na rozdíl od ostatních, úplně nový motor, pracující v Millerově cyklu. V tom je kratší doba otevření sacích ventilů, což dle automobilky spolu s novým designem sacích kanálů a spalovacích komor vede ke zlepšení účinnosti spalování. Má také dvojité vstřikování paliva; druhý, nízkotlaký a patrně nepřímý systém snižuje emise pevných částic.
Třetí a jedinou - přinejmenším prozatím - naftovou variantou je xDrive40d s řadovým šestiválcem. Také je to mild hybrid s 12k/200Nm elektromotorem a jako celek dává ústrojí 352 koní a 720 Nm, o 12 koní a 20 Nm víc než dosud. Zrychlení na stovku je 6,1 sekundy, maximálka 243 km/h a vůz má spotřebovávat 7,6-8,7 l nafty na 100 km.
Konečně, automobilka zmínila také chystanou Alpinu XB7; značku Alpina nedávno BMW vzalo zcela pod svá křídla, takže je to pochopitelné. Zatím nejsou k mání fotografie, víme jen, že vozu zůstane 4,4l V8, ovšem posílí z 621 na 639 koní. Točivý moment má zůstat na stejných 800 Nm.
Za zmínku stojí také nová osmistupňová automatická převodovka s názvem Steptronic Sport, která dostala funkci Sprint. Tu řidič aktivuje podržením levého pádla řazení pod volantem. Vůz přepne všechny systémy do nejsportovnějšího nastavení, aktivuje mildhybridní systém pro krátkodobé zvýšení výkonu a podřadí na nejnižší možný kvalt, např. pro bleskové předjetí pomalejšího vozidla.
Co zatím není známo, jsou české ceny novinky. Víme, že by se vůz měl začít prodávat v USA na podzim letošního roku; zhruba ve stejné době ho snad můžeme čekat i v Evropě.