Článek
Do segmentu malých SUV vstoupila mnichovská automobilka v roce 2009, tenkrát ještě s klasickou koncepcí pohon u s motorem umístěným podélně. Druhé vydání dorazilo o šest let později s koncepcí všechno vpředu.
Stejně tak je postavena i nová, třetí generace. Ovšem základem je nová, tužší a lehčí kompaktní platforma FAAR, kterou již využívá nová řada 2 Active Tourer.
BMW se umírajícího segmentu nevzdává, představuje řadu 2 Active Tourer druhé generace
Design exteriéru je ostřeji řezaný, elektrická verze iX1 se liší modrými detaily karoserie.
Ta mezigeneračně narostla ve všech směrech – na délku o 53 milimetrů na 4500 milimetrů, na šířku o 24 milimetrů na 1845 milimetrů a na výšku o 44 milimetrů na 1642 milimetrů, díky čemuž vůz získal mohutnější proporce.
Nová generace má rozvor 2692 milimetrů, což je o 22 milimetrů více než u jejího předchůdce. Rozchod kol se vpředu zvětšil o 31 milimetrů na 1592 milimetrů a vzadu na 1593 milimetrů.
Změny jsou na první pohled znát hlavně uvnitř, kde X1 kráčí ve šlépějích zmíněného Active Toureru. Dominuje nejnovější, osmá generace operačního systému BMW iDrive, s 10,7palcovou obrazovku infotainmentu a 10,25palcovým digitálním přístrojovým panel.
Chybí klasický otočný ovladač na středové konzoli, který u nových BMW bude zřejmě výsadou větších modelů.
Objem zavazadlového prostoru činí 540 litrů, což je o 35 litrů více než u předchůdce, po sklopení sedadel je přepravní kapacita 1600 litrů, o 50 l více.
Široká paleta motorizací
Základní motorizací je verze 18i, která využívá tříválcovou patnáctistovku o výkonu 100 kW, 136 k. Alternativou je 23i, čtyřválcový dvoulitr má i díky mildhybridní asistenci výkon 160 kW, 218 k.
Diesely zastupuje dvoulitrový čtyřválec s výkonem 110 kW, 150 k ve verzi 18d, respektive 155 kW, 211 k, v případě varianty zvané 23d.
Třetí volbou jsou plug-in hybridy s možností dobíjení ze sítě. Spalovací část vždy zastupuje zmíněný tříválec. Ve verzi 25e má kombinovaný výkon 180 kW, 245 k. Alternativou je silnější elektromotor, a tedy kombinovaný výkon 240 kW, 326 k ve verzi 30e. Dojezd na elektřinu u obou variant činí až 89 km v přísnějším režimu WLTP.
Plug-in hybridní countryman příští generace má být nejsilnějším mini v historii
Všechny spalovací verze spoléhají výhradně na dvouspojkovou sedmistupňovou převodovku, silnější motorizace a oba plug-in hybridy mají pohon všech kol.
Elektrickou verzi iX1 pohání jeden elektromotor na přední a druhý na zadní nápravě. Dosahují kombinovaného výkonu 230 kW, 313 k. V podlaze umístěná baterie s využitelnou kapacitou 64,7 kWh je základem pro dojezd 413 až 438 km.
BMW zmodernizovalo řadu 3. Zůstává konzervativní volbou
Jednofázové a třífázové nabíjení střídavým proudem o výkonu až 11 kW lze volitelně zvýšit až na 22 kW. Díky tomu je možné zcela vybitou baterii dobít za 6,5 hodiny a s volitelným rychlejším nabíjením za 3 hodiny a 45 minut. Stejnosměrný proud lze odebírat až do výkonu 130 kW, což umožňuje baterii nabít z 10 na 80 % celkové kapacity během 29 minut.
Všechny verze budou sjíždět z jednoho pásu v německém závodě v Regensburgu, kde vzniká i současná generace. Novinka na trh dorazí v říjnu za dosud neupřesněnou cenu.