Článek
Mnichovská automobilka vyrábí řadu 7 v Dingolfingu od uvedení první generace luxusního sedanu v roce 1977. V rámci příprav na zahájení výroby sedmé generace řady 7 investovalo BMW do svého závodu na výrobu automobilů v Dolním Bavorsku více než 300 milionů eur (7 miliard korun).
Díky tomu jde o moderní závod, ve kterém vozidla sama autonomně jezdí z výrobní linky do prostoru, kde probíhají finální kontroly. BMW také hrdě říká, že rovněž elektromotory a vysokonapěťové baterie pro i7 vyrábí v Dingolfingu.
„BMW řady 7 je náš top model,“ komentuje ředitel závodu v Dingolfingu Christoph Schröder. „Spojujeme v něm progresivní luxus a nejnovější technologie. Jako žádný jiný model stojí za automobilovými inovacemi a nově také za naší elektrickou ofenzívou v luxusním segmentu. Na co jsem obzvlášť hrdý, je to, že ho vyrábíme u nás od jeho uvedení před pětačtyřiceti lety.“
Jde o jeden z více než 30 výrobních závodů, které BMW využívá po celém světě. Vznikají zde také vozy řad 4, 5, 6, 8 a iX. Roční produkce továrny se blíží 250 000 kusů.
Od elektronického rychloměru po kino
Již první generace řady 7 nastavila jasná měřítka v oblasti elegance, suverenity a jízdní dynamiky. Zaujala svými protáhlými liniemi a na řidiče orientovanou palubní deskou. Mezi inovace patřil první elektronický rychloměr na světě, posilovač řízení měnící účinek v závislosti na rychlosti a elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka. V roce 1980 přibyl první palubní počítač na světě s ukazatelem venkovní teploty.
Druhá generace řady 7 zažila svůj debut v roce 1986. V přední části vozu budila mohutný dojem široká maska ve tvaru ledvinek, zatímco vzadu se zadní světla ve tvaru písmene L stala novým poznávacím znamením značky BMW.
Byla to také první sedmička nabízená ve verzi s prodlouženým rozvorem. Mezi klíčové technické novinky patřil protiprokluzový systém ASC s elektronickým plynovým pedálem a funkcí zabraňující zablokování kol při prudkém puštění plynového pedálu.
S prakticky nezměněnými vnějšími rozměry a jemnou evolucí designu navázala třetí generace řady 7 v roce 1994 tam, kde její předchůdkyně skončila. Zpočátku byly k dispozici dva osmiválcové motory a nové provedení dvanáctiválcového modelu. Zdvihový objem dvanáctiválce se zvýšil na 5,4 litru a jeho výkon poskočil na 240 kW/326 k.
Zaměřila se na elektronické systémy podvozku. Modely s osmiválci byly na přání vybaveny protiprokluzovým systémem ASC, zatímco BMW 750i standardně disponovalo stabilizačním systémem DSC.
Na palubě mohl být integrovaný navigační systém s barevným displejem, až osm airbagů a systémem kontroly tlaku v pneumatikách pojmenovaný RDC.
Postupnou evoluci se BMW rozhodlo přerušit s novým tisíciletím radikální čtvrtou generací z pera Chrise Bangla, která dodnes budí vášně. V roce 2001 i uvnitř zaujal moderní styl a přelomový koncept ovládání iDrive. Roku 2005 následovaly další inovace v podobě nočního vidění a prvního asistenta dálkových světel nabízeného na evropském trhu.
Verze 735i a 745i se mohly pochlubit nově vyvinutými osmiválcovými motory s plynule měnitelným časováním ventilů a zdvihem ventilů.
Páté vydání dorazilo v roce 2009 na scénu se zcela novým pojetím designu, které lze označit za konzervativnější. Vůz stál na zcela nové platformě, který přivál i integrální aktivní řízení a novodobou skladbu asistenčních systémů. Poprvé se objevil současný palubní internet.
Šestá generace v roce 2015 opět na nové platformě představila množství moderních technologií. Použití plastů vyztužených uhlíkovými vlákny v konstrukci karoserie, plug-in hybridní pohon ve verzi 745e, ovládání gesty, pokročilý adaptivní podvozek, či laserové světlomety.
Facelift opět vzbudil pozornost obřími ledvinkami, tentokrát ovšem nešlo o výkřik do tmy, s výraznou přídí si od té doby BMW hraje napříč segmenty.
Důkazem je aktuální, sedmá generace. Ta se do historie mnichovské vlajkové lodi zapíše nejen zcela novým pojetí designu exteriéru i interiéru, ale také úplně první elektrickou variantou.