Článek
Polygon by měl vyrůst u Sokolova nedaleko hraničního přechodu Svatý Kříž/Waldsassen, a to na pozemcích o velikosti cca 500 hektarů, které BMW odkoupilo od společnosti Sokolovská uhelná.
Kdy stavba začne, není zatím jasné, zatím není vybrán ani dodavatel stavby. V provozu by měl být polygon přibližně v roce 2022. Celková investice má být ve výši zhruba 200 miliónů eur (cca 5,1 miliardy korun).
BMW potřebuje nová vývojová centra, protože ta stávající už svou kapacitou nedostačují. V Sokolově zamýšlí automobilka testovat auta bez řidiče.
„V Sokolově jsme našli ideální podmínky a lokaci pro testování vozidel. Otevření prvního vývojového centra ve východní Evropě vytvoří nové možnosti a současně bude milníkem v historii naší společnosti,” říká Herbert Gredenc, senior vice-prezident BMW pro oblast nemovitostí.
Projekt by měl přinést údajně „stovky” pracovních míst, konkrétnější číslo nezaznělo. Starší informace Hospodářských novin hovořily o 400 místech. Řada z nich bude obsazena českými zaměstnanci.
Škála vytvořených pracovních míst bude velmi široká, budou potřeba třeba inženýři automobilového průmyslu, inženýři IT či kontroloři vývoje.

Tento obrázek ještě neukazuje finální podobu polygonu, je to jen návrh. (Výřez foto)
První auto značky BMW, které bude schopno jezdit přinejmenším s vysokým stupněm autonomie nebo zcela samo, lze očekávat v roce 2021. Na polygonu budou moci testovat i partneři BMW, ale svá vývojová centra tam mít nebudou.
Součástí polygonu mají být dva silniční ovály. Vnější ovál bude mít délku šest kilometrů a měly by se tam provádět kvalitativní testy, tj. jízda na dlouhých tratích. Ve vnitřním oválu se budou provádět jízdní zkoušky systémů nutných pro zcela automatizovanou a téměř zcela automatizovanou jízdu.
„Abychom přivedli do sériové produkce automobil schopný automatizované jízdy, musíme absolvovat přibližně 240 až 250 miliónů testovacích kilometrů. 90 procent z nich lze provádět virtuálně, pomocí simulací, ale zbývajících 10 procent, tedy přibližně 25 milionů kilometrů, potřebujeme testovat na silnicích,” osvětlil Gredenc motivaci ke stavbě.

Součástí polygonu budou dva ovály a pravděpodobně také točitá silnice. (Výřez foto)
BMW na novém polygonu plánuje i spolupracovat s českými vysokými školami. Pravděpodobné si tam bude „vychovávat” budoucí pracovníky na vysokých pozicích nejen v tomto závodě, ale dost možná i jinde v rámci automobilky BMW.
Karlovarský kraj chce za své peníze vybudovat k polygonu autobusové spojení. Tento záměr ještě čeká schválení zastupitelstva kraje, hejtmanka Jana Vildumetzová ovšem nepředpokládá, že by ke schválení nedošlo.
„Přichází první hi-tech do Karlovarského kraje, přichází takový projekt, který může přilákat nové odborníky,” řekla Vildumetzová. „Doufáme, že přinese pozitivní obrat a motivaci pro nás všechny. (...) Je to pro nás výjimečný okamžik, (...) díky BMW jsme dostali šanci posunout se blíže ekonomicky silnějším a stabilnějším regionům,” uvedla také.
Od projektu si slibuje, že pomůže i rychlejší dostavbě dálnice D6 a snad i dálničnímu spojení s Německem.