Článek
Automobil značky BMW, vybavený pokročilými jízdními asistenty pro poloautonomní řízení, náhle vjel do protisměru a způsobil dopravní nehodu, která se dotkla dalších tří aut, napsala agentura DPA. Nehoda se stala v pondělí odpoledne u města Römerstein na jihozápadě Německa.
Elektromobil BMW iX vjel do protisměru, kde se srazil s dalšími auty značek Citroën a Mercedes-Benz. Při srážce zemřel třiatřicetiletý muž, který cestoval v mercedesu. Řidička citroënu po střetu nezvládla řízení svého vozu a narazila do dalšího automobilu.
První jízda s BMW iX: Futuristické SUV, které dokáže překvapit
Nehodu vyšetřuje policie, která zatím nemohla vyslechnout třiačtyřicetiletého muže, který byl za volantem BMW. Není tak jasné, co dělal bezprostředně před srážkou a jaká tedy byla příčina jeho přejetí do protisměru. Není ani známo, zda v danou chvíli byly systémy poloautonomní jízdy zapnuté, či nikoliv.
Během nehody, u které zasahovaly také čtyři vrtulníky, se zranilo devět lidí, a to včetně malého dítěte. Někteří z nich byli ve vážném stavu.
Auto samo jezdit neumí
V každém případě však BMW iX nemá schopnost plně autonomní jízdy. Tu nemá ani žádné jiné auto, které je v současné době v prodeji koncovým zákazníkům.
BMW pro agenturu AP potvrdilo, že šlo o tovární testovací vůz, ani ten však podle automobilky neměl funkci autonomního řízení.
„Vozidlo má jízdní asistenční systém úrovně 2, který je již dnes zabudován do sériových vozidel a který může podporovat řidiče na vyžádání,“ uvedla automobilka s tím, že u vozidel úrovně 2 nese odpovědnost vždy řidič.
Pět stupňů k puštění volantu. Autonomní řízení má svá pravidla
BMW dodalo, že vozidlo muselo být označeno jako testovací vůz pro účely ochrany dat, protože nahrávalo záběry. „Jsme v procesu vyšetřování přesných okolností nehody. Samozřejmě jsme v úzkém kontaktu s úřady,“ uvedla automobilka.
BMW iX je vybaveno autonomním řízením úrovně 2 dle organizace SAE - Sdružení inženýrů v automobilovém průmyslu, což znamená jízdní asistenty, které umějí udržet vůz v jízdním pruhu a udržet nastavenou vzdálenost od vozidla před sebou.
Systémy v této úrovni nenahrazují bdělého, střízlivého a pozorného řidiče za volantem. Naopak na něj spoléhají jako na záchrannou síť; řidič musí být vždy připraven převzít kontrolu nad vozem a je za vůz vždy plně zodpovědný.
Vlajkové mercedesy již budou moci řídit samy. Pomalu a na určených úsecích
Konkrétně v Německu je v současné chvíli možné předat zodpovědnost za řízení automobilu jen v případě dvou vrcholných mercedesů vybavených balíčkem asistentů s autonomií úrovně 3, a to jen na několika schválených úsecích a v pomalých rychlostech, typicky v koloně.