Hlavní obsah

BMW ukazuje vodíkové SUV iX5 při zimním testování

Vodíkové BMW iX5 podstupuje další fázi testování, tentokrát za severním polárním kruhem.

Foto: BMW

Vodíkové BMW iX5 při zimním testu

Článek

Mezi automobily, které si prostřednictvím palivových článků díky vodíku vyrábějí elektřinu pro pohon, brzy přibude BMW iX5. Vůz, který karosářsky vychází z běžné X5 se spalovacími motory, se tak připojí například k Hyundai Nexo nebo Toyotě Mirai.

BMW vyrobí malou sérii tohoto modelu ještě v průběhu letošního roku a rovněž se zavázalo přispět k rozšíření sítě vodíkových čerpacích stanic.

Vodíkové BMW iX5 na autosalonu v Mnichově sveze návštěvníky

AutoMoto

Než se tak stane, prochází prototypy v současné době náročným testovacím programem v extrémně náročných povětrnostních podmínkách. Vše je součástí závěrečného zimního testovacího programu na veřejných komunikacích a v testovacím centru BMW Group v Arjeplogu na severu Švédska.

„Zimní testy v extrémních podmínkách jasně ukázaly, že BMW iX5 Hydrogen dokáže podat plný výkon i při teplotách -20 °C, a představuje tak reálnou alternativu k vozidlu poháněnému bateriovým elektrickým pohonem,“ říká Frank Weber, člen představenstva odpovědný za vývoj.

Za volantem vodíkové Toyoty Mirai nové generace: Skvělá limuzína s jedinou nevýhodou

Testy

Poháněcí soustava BMW iX5 Hydrogen spojuje vodíkový palivový článek s elektromotorem využívajícím elektrickou technologii BMW páté generace. Vodík, který je používán jako zdroj energie, je uložen ve dvou 700barových nádržích vyrobených z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny.

Palivový článek přeměňuje vodík na elektrickou energii a generuje výkon 125 kilowattů, 170 koní. Elektromotor může navíc využívat energii uloženou v hlavní baterii. Tato baterie se nabíjí buď rekuperací energie, nebo z palivového článku.

Jak se tankuje vodík? Princip je jednoduchý, chybí však čerpací stanice

AutoMoto

To vše znamená, že celkový maximální výkon, který je k dispozici, činí 275 kW, 374 k. Jediné emise, které palivový článek při své činnosti vypouští, jsou vodní páry, jejichž teplo se navíc využívá k vytápění interiéru vozu.

Doplnění vodíkových nádrží trvá pouhé tři až čtyři minuty, a to podle BMW i ve velmi nízkých teplotách.

„Systém pohonu na vodíkové palivové články kombinuje to nejlepší z obou světů pohonu bez ohledu na roční období a venkovní teploty: Nabízí lokálně bezemisní mobilitu elektromobilu a neomezenou každodenní použitelnost, včetně krátkých zastávek na doplnění paliva, známou z vozů vybavených spalovacím motorem,“ říká Jürgen Guldner, viceprezident pro technologie vodíkových palivových článků BMW Group.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám