Článek
Plně elektrický koncept Neue Klasse X je prvním SUV řady Neue Klasse, která se svým názvem sice ohlíží do historie, ale pro BMW jde o velkou věc do blízké budoucnosti.
Produkční novinka o velikosti iX3 půjde do výroby v roce 2025 a připojí se k sériovému provedení sedanu Neue Klasse, který byl rovněž coby koncept představen v loňském roce.
Stejně jako u sedanu design Neue Klasse X poskytuje přiměřeně dobrou představu o tom, co očekávat od sériového vozu. X je druhým ze šesti elektromobilů, které budou jezdit na platformě Neue Klasse, přičemž všechny mají být uvedeny na trh v letech 2025 až 2027.
Automobilka popisuje designový jazyk jako střídmější, což sedí v porovnání s posledními novinkami značky, které vynikají opravdu expresivním designem.
Koncept má vpředu úzké ledvinky, které velmi připomínají klasická BMW jako 2002 a samozřejmě původní sedan Neue Klasse z 60. let. Mřížky chladiče svítí, jak je v dnešní době u BMW běžné. Samotná světla sledují trend, který nastavil předchozí koncept Neue Klasse, zbavují se kruhů a místo toho dostávají vertikální LED.
Uvnitř nenajdete kruhový ovladač iDrive, tlačítka na volantu spolupracují s centrálním displejem a panoramatickým displejem pod čelním oknem.
Malý restart
I když BMW začalo s masově vyráběnými bateriovými elektromobily v roce 2013 díky značce BMW i a modelu i3 a plynule pokračovalo s pěti novými generacemi elektrického pohonu, elektromobily označené jako Neue Klasse se zdají být novým začátkem v rychle se rozvíjejícím odvětví.
Už název navazuje na řadu sedanů a kupé vyráběných v letech 1962 až 1972. Tyto modely do značné míry zachránily automobilku po finanční krizi v 50. letech a vytvořily identitu automobilů BMW jako sportovních sedanů velikosti střední třídy.
Šestá generace elektrického pohonu značky, se kterou počítá nová platforma, má kromě vylepšených integrovaných elektrických pohonných jednotek také nové cylindrické lithium-iontové akumulátorové články s objemovou hustotou energie o více než 20 procent přesahující dříve používané prizmatické články.
BMW uvádí, že v kombinaci s přechodem na 800voltovou architekturu současně dojde ke zvýšení rychlosti nabíjení až o 30 procent. Vozy díky tomu budou schopné nabití na dalších 300 km jízdy během pouhých deseti minut. Vůz má nabídnout také až o 30 procent delší dojezd než minulá generace pohonu.
Výroba sériového provedení SUV, které zatím nemá přesné jméno, začne v roce 2025 v maďarském Debrecenu. Sedan bude následovat ihned poté, pro modely Neue Klause se připravuje i domovský závod v Mnichově.