Článek
„Mezi nejvíce globálně ovlivněná odvětví patří automobilový průmysl. I když se předpokládá oživení, zůstává stále spousta nejistoty. BMW Group muselo odpovídajícím způsobem reagovat a přezkoumalo své strategie zaměstnanosti a investic,“ uvedl mluvčí společnosti BMW Group Czech Republic David Haidinger, podle kterého musela firma v rámci tohoto procesu přehodnotit i celkovou strategii testování.
„Revize testovacích kapacit vyústila ve strategické rozhodnutí nepokračovat v tuto chvíli ve stavební fázi 2 Vývojového centra u Sokolova,“ pokračoval mluvčí společnosti.
Na Sokolovsku řeší, proč tam uzávěra nezabrala jako v ostatních okresech
„V konečném důsledku nejde o to, kolik modulů nebude postaveno, ale jaké testy budeme moci udělat. Technologicky a finančně nejnáročnější položky zůstávají v rámci projektu zachovány,“ dodal Haidinger k otázkám o rozsahu redukcí.
Konkrétnější v odpovědích mluvčí nebyl, ale Hospodářské noviny (HN) přinesly minulý týden informaci, že se bude stavět jen šest z původních šestnácti plánovaných testovacích modulů.
Stejný zdroj uvedl, že nevznikne mimo jiné centrální budova, dílny, čerpací stanice a některé zkušební trati, tedy vytrvalostní dálnice, klasická dálnice, trakční a brzdné pruhy. To by mělo podle HN znamenat, že zatím nebude stát velkorysý ovál přesahující polovinu areálu o celkové výměře 575 hektarů.
Náklady 7,8 miliardy
Začátek testování byl podle Haidingera stanoven na konec června 2023. „Vývojové centrum je jedním z projektů, které byly představenstvem společnosti potvrzeny jako strategické i v těchto těžkých dobách,“ konstatoval mluvčí s tím, že se i přes redukce stále počítá s náklady kolem 7,8 milirady korun.
U Sokolova začala stavba testovacího polygonu BMW
„Spolu s našimi projektovými partnery zaměstnáme více než sto lidí v různých pozicích,“ uvedl mluvčí k dotazu, zda pořád platí, že by v areálu mělo v konečné fázi najít zaměstnání až sedm set lidí. „Aktuálně stále probíhají zemní práce,“ dodal Haidinger k otázce, v jakém stadiu je stavba v současné době.
Karlovarský kraj s finanční pomocí státu zajišťuje ke zkušebnímu centru nákladem 73 milionů korun stavbu přístupové silnice. Kraj má podle původních plánů u zkušebního centra vybudovat nákladem 70 milionů korun rovněž parkoviště 753 osobních vozidel a pak také s pomocí dotací v několika fázích 75 dobíjecích stanic.
U Milovic se chystá polygon pro autonomní auta
Podle Haidengera BMW o redukcích průběžně vedení kraje informuje a velikost parkoviště bude změnám uzpůsobena. Náměstek karlovarského hejtmana Jan Bureš (ODS), který má dopravu na starosti, ale o redukci plánů na Podkrušnohorské výsypce zatím informován nebyl.