Článek
Již loni avizovaný konec vrcholového dieselu M50d v nabídce BMW, řadového šestiválce se čtyřmi turbodmychadly, nastane letos na podzim. Takto zajímavý motor ovšem nemůže odejít bez fanfár, a tak automobilka připravila X5 a X7 M50d „Final Edition”.
Benzín má budoucnost, věří BMW. Ty největší motory to ale mají nahnuté

Tyto dvě specialitky ale nejsou celosvětové, a dokonce ani nejsou pro celou Evropu. Informace o nich přicházejí z webu BMW pro média v Rumunsku s tím, že oba vozy jsou určeny výhradně právě pro tamní trh. Dost možná tedy nepocházejí z iniciativy automobilky BMW, nýbrž tamního zastoupení, ale to už spekulujeme.

BMW X5 a X7 M50d Final Edition
Mají fanoušci ze zbytku Evropy důvod smutnit? Jediné, co si u nás nemůžete do své X5 či X7 naspecifikovat z běžného katalogu, jsou plaketky „Final Edition” na prazích a pár dalších místech v interiéru. Zbytek, jako laserové světlomety, systém poloautonomního řízení či paket Crafted Clarity s detaily v interiéru imitujícími křišťál, si lze pořídit i u nás.

Motor BMW M50d, přesným označením B57D30S0, v modelu X5
Motor pod kapotou zůstává beze změn; aby tomu taky bylo jinak, když jsou vozy jeho labutí písní. Z objemu tří litrů tedy čtyři turbodmychadla dolují 400 koní a 760 N.m, což menší X5 stačí ke stovce za 5,2 sekundy. Větší X7 potřebuje o dvě desetinky víc.
Zda se podobné labutí písně pro jediný motor v sériovém osobním autě na světě, který má víc turbodmychadel než litrů objemu, dočkáme i ve zbytku Evropy, je zatím ve hvězdách.