Článek
Elektrické BMW i4 se představilo už před řadou týdnů, ovšem už tehdy bylo jasné, že nebude jedinou čtyřdveřovou řadou 4. Ten zbytek se konečně odhalil s tradičním označením, kde písmeno „i” následuje až po číslech. A za ním ještě přídomek Gran Coupé.
Kladivo na Teslu je tu. BMW ukázalo produkční elektrický sedan i4
Novinka je o 143 mm delší, 27 mm širší a 53 mm vyšší než předchůdce; celkem tedy 4783 mm, resp. 1852 mm a 1442 mm. Zvětšil se také přední i zadní rozchod a rozvor náprav o 46 mm na 2856 mm, takže v interiéru bude po všech stránkách více místa. Po designové stránce je to samozřejmě protažená „čtyřka” – prvky jsou v podstatě stejné, jen se změnila linka střechy.
Takže ano, je tu i příď s obřími ledvinkami s šedým orámováním. Ve verzi M440i, kterou BMW ukázalo na fotografiích, vidíme pod nimi i mocnější náznak tlamy ve spodní části nárazníku.
I přes poměrně členitou příď je však aerodynamika vozu na špičkové úrovni. Kromě zakrytovaného podvozku jsou v přídi aktivní klapky, které, není-li třeba maximálního výkonu chladicího systému, omezí množství vzduchu vstupujícího do motorového prostoru a tím sníží odpor vzduchu. A to až na koeficient 0,26.
Interiér a infotainment rovněž pocházejí beze změn z kupé řady 4; oproti i4 tu je rozdílů víc. Tím hlavním je menší displej infotainmentu, ale díky tomu zase zůstaly fyzické ovladače klimatizace. S online dopravními daty a aktualizacemi systému také počítejte, ovšem samozřejmě na seznamu příplatků, ne v základu.
Pod kapotou se zatím ukázaly tři motory v různých výkonových verzích a všechny s osmistupňovou automatickou převodovkou. Základem je verze 420i, což znamená 184 koní a 300 N.m, spotřebu 6,6 l/100 km, zrychlení na stovku za 7,9 s a maximálku 235 km/h. Silnější zážehový dvoulitr je označen 430i a dává 245 koní a 400 N.m za 6,8 l/100 km. Zrychlení na stovku je 6,2 sekundy a maximálka je omezena na 250 km/h.
Zatímco tyto motory jsou k mání jen s pohonem zadních kol, benzínový vrchol M440i dostanete jen se čtyřkolkou xDrive. Třílitrový řadový šestiválec v něm produkuje 374 koní a 500 N.m, dle normy WLTP spotřebuje 8 l/100 km, na stovku zrychlí za 4,8 s a nejvyšší rychlost má rovněž omezenou na 250 km/h.
Jediný diesel v nabídce je dvoulitrový čtyřválec s označením 420d. Nabídne 190 koní a 400 N.m, spotřebuje 4,8 l/100 km, na stovku zrychlí za 7,3 s a nejrychleji jede 235 km/h. Je k mání i se čtyřkolkou; to je spotřeba a zrychlení o tři desetinky horší a maximálka o 2 km/h nižší.
Novinka se bude vyrábět v Mnichově na stejné lince jako elektrická i4. Na českém trhu ji čekejme letos v listopadu s cenou od 1,23 milionu korun.