Článek
První model řady 3, který se objevil přesně před pětačtyřiceti lety, byl označený E21. Nabízel se jako dvoudveřový sedan či kabriolet se čtyřválcovým dvoulitrovým motorem, který již o dva roky později nahradil dvoulitrový šestiválec.
Od druhé generace, označené E30, se nabídka karosérií rozšířila o čtyřdveřový sedan a pětidveřové kombi a také o úspěšný sportovní model M3. Za zmínku stojí, že první M3 měla čtyřválec, zatímco ve stejné generaci měly jiné varianty i šestiválcové motory.
Na platformě řady 3 gen. E30 vznikly i sportovní modely Z1 s unikátními, do prahů zajíždějícími dveřmi. Vyráběl se na přelomu 80. a 90. let a dnes je ceněnou raritou - vzniklo přesně osm tisíc kusů. Písmeno Z znamená „Zukunft”, tedy „budoucnost”.
Generace E36 přinesla do řady 3 šestistupňový manuál - dosud byly nanejvýš pětistupňové - a také víceprvkovou zadní nápravu, která zásadně zlepšila jízdní vlastnosti. Objevila se také verze hatchback, nazvaná Compact, která skoro dostala i ostrou verzi M3. Vznikl ale jediný prototyp, k sériové výrobě nedošlo.
K fanoušky nejoblíbenějším patří generace E46, která přišla na svět v roce 1997 a vydržela devět let. Má už dost elektroniky na to, aby se dala nazvat moderním autem, ale ještě jí není příliš. A ostrá verze M3 je, zejména ve verzi CSL, velmi ceněná.
Na vývoji páté řady, označované E90 a vyráběné v letech 2004-2013, se výrazně podílel i český designér Jakub Kvaček. V této generaci přišel do „trojky” poprvé přeplňovaný benzínový motor, a to ve verzi 335i. Ostrá M3 měla jako dosud jediná generace standardně osmiválec.
Následující generace, označená F30, už nabízela pouze přeplňované motory, a to včetně ostré M3 - ta dostala turbodmychadly přeplňovaný řadový šestiválec. V této generaci se také prvně objevil plug-in hybrid, označený 330e.
Vůz současné, sedmé řady byl pro letošní rok oceněn titulem Auto roku. Pro BMW to bylo první vítězství v české anketě. Řada 3 ale má na kontě úspěchů mnohem více - americký magazín Car and Driver, který od roku 1983 každoročně vybírá deset nejlepších automobilů roku, vybral BMW řady 3 již třiadvacetkrát.
Test BMW 320d xDrive: Podvozek i spotřeba na výbornou, ale něco to kazí
I přes rostoucí oblibu SUV a crossoverů je pro BMW řada 3 stále stěžejním produktem, vozů této řady vyrábí kolem čtyř až pěti set tisíc kusů ročně.