Článek
Nová generace BMW 2 Series Gran Coupé se ukázala s novým, sportovnějším designem coby důsledný facelift stávajícího modelu. Novinka technicky úzce souvisí s nedávno uvedenou novou řadou 1 a i nadále využívá platformu s pohonem předních kol, na rozdíl od kupé řady 2, které se drží zadního pohonu.
Bernhard Blattel, šéf produktového managementu BMW v segmentu kompaktních vozů, uvedl, že cílem redesignu bylo posunout vzhled směrem k větší sportovnosti. „Zadní část předchozí generace byla docela polarizující, takže jsme ji kompletně změnili, a také jsme přizpůsobili střechu, abychom dosáhli lepšího tvaru,“ dodal.
Na přední části vozu je nově upravená ledvinková mřížka, která bude nabízena s osvětleným rámem pod jménem „Iconic“. Dále byl přidán decentní znak „2“ na ikonické Hoffmeisterově křivce na C-sloupku a poprvé si zákazníci mohou zvolit i kontrastní lesklou černou střechu.
Více prostoru
Novinka je oproti dřívějšímu provedení delší o 20 mm (celkem 4546 mm), zvětšila se také o 15 mm na šířku (na 1800 mm) a výšku (na 1435 mm), což přispělo k maximalizaci prostoru uvnitř.
Interiér prošel rovněž kompletními změnami, přičemž mnoho designových prvků bylo převzato z 1 Series. Patří sem zakřivený dotykový displej s nejnovějším softwarem BMW OS9, což vedlo k redukci fyzických tlačítek. Chybí otočný ovladač iDrive, alespoň však po levé straně displeje vidíme pevná dotyková tlačítka. Tisková zpráva hovoří také o hlasovém ovládání pomocí „přirozené mluvy“, otázkou však zůstává, zda i v našem rodném jazyce.
Sportovnější sedadla
Kromě lepší prostornosti uvnitř automobilka slibuje také lepší sedadla s výraznějším bočním vedením a možnost připlatit za ještě sportovnější „M sportovní sedadla“ s osvětleným logem M. Vyhřívání a elektrické nastavování je k mání u obou verzí, základní sedadla mohou být i masážní.
Interiér bude zcela bez kůže na všech površích včetně volantu. Standardem pro sedačky bude látkové čalounění, příplatkem bude koženka Veganza kombinovaná s alcantarou. Vnitřek nabídne také dynamické podsvícení obložení interiéru z frézovaného hliníku, které bude závislé na jízdním režimu, a k mání bude i head-up displej.
Pod kapotou pracují dvě zážehové a dvě vznětové motorizace, z nichž po jedné je kombinováno se 48V elektromotorem o 15 kW a 55 Nm točivého momentu. Ten je integrován do inovované sedmistupňové dvouspojkové převodovky Steptronic.
Základní technická data nového BMW řady 2 Gran Coupé | ||||
---|---|---|---|---|
Provedení | 220 | M235 xDrive | 218d | 220d |
Motor | řadový zážehový tříválec, turbo TwinPower | řadový zážehový čtyřválec, turbo TwinPower | řadový vznětový čtyřválec, turbo TwinPower | řadový vznětový čtyřválec, turbo TwinPower |
Objem | 1499 ccm | 1998 ccm | 1995 ccm | 1995 ccm |
Výkon/Toč. moment | 125 kW/280 N.m | 221 kW/300 N.m | 110 kW/360 N.m | 120 kW/400 N.m |
Mild hybrid | ano | ne | ne | ano |
Spotřeba | 5,2-5,7 l/100 km | 7,5-8,2 l/100 km | 4,6-5,0 l/100 km | 4,2-4,6 l/100 km |
Zrychlení na 100 km/h | 7,9 s | 4,9 s | 8,4 s | 8,0 s |
Nejvyšší rychlost | 230 km/h | 250 km/h | 226 km/h | 226 km/h |
Provozní hmotnost | 1525 kg | 1575 kg | 1565 kg | 1600 kg |
Oproti předchůdci je novinka tužší ve zkrutu i ve spojení karoserie s podvozkovými komponenty. Pevnější jsou také silentbloky přední nápravnice a jak přední, tak i tříprvková zadní náprava mají řadu nově vyvinutých komponent i s cílem snížit jejich hmotnost.
Vyšší tuhost a lepší podvozek
Sportovní verze M235 získala navíc zpevňovací vzpěry v motorovém prostoru, které jsou pro 220 volitelné. Má také širší rozchod předních kol pro lepší ovladatelnost a širší pneumatiky. BMW rovněž upravilo tlumiče pro snížení bočních pohybů u všech verzí nového vozu, k M235 je nabízeno adaptivní M odpružení, snížené o 8 mm, a sportovní řízení.
Za zmínku stojí také brzdový systém, v němž tlak vytváří elektromotor s čerpadlem, nikoliv noha řidiče s podtlakovým posilovačem. Brzdný tlak je tak podle automobilky vytvořen rychleji. Také zásahy stabilizačního systému jsou rychlejší. Verze M235 nabídne kromě větších kotoučů také čtyřpístkové přední brzdové třmeny.
Standardním rozměrem kol je 17 palců, paket M Sport nabídne osmnáctky a za příplatek budou až 19" kola, a to v paketu M Technology pro verzi M235. Samozřejmostí jsou také všechny moderní jízdní asistenty, řada z nichž je vyžadována evropskými homologačními předpisy. Vůz by se měl začít prodávat na jaře roku 2025.