Článek
Nové BMW řady 1, nejmenší model mnichovské automobilky, staví na technických základech svého předchůdce, díky čemuž by se čtvrtá generace dala spíše označit za hloubkovou modernizaci předchůdce. Přináší ale řadu výrazných novinek.
Začít můžeme od designu, který působí vedle jiných novinek značky až překvapivě usedle. Automobilka vsadila na menší LED světlomety s vertikálním podpisem a menší jsou i charakteristické ledvinky chladiče. I díky specificky vytvořeným otvorům v nárazníku pak vůz vytváří sportovně přikrčený postoj.
Při pohledu z profilu zůstává patrná charakteristicky protáhlá příď a silueta klínovitého tvaru. Protaženou siluetu pak ještě podtrhuje střešní spoiler a nechybí ani svislé odtrhové hrany kolem zadního skla či nástavce prahů.
BMW řady 3 prošlo modernizací, ostrá verze M3 nabídne vyšší výkon
Zadní světla zasahují do víka zavazadelníku i do boků, přičemž uvnitř se znovu opakuje vertikální uspořádání LED prvků. V zadním nárazníku jsou integrovány odrazky a černý výlisek připomínající difuzor.
Paleta barev zahrnuje dvě pastelové a sedm metalických barev. Nové BMW řady 1 se pak stává prvním modelem značky, který je volitelně dostupný s kontrastní barvou střechy, podtrhující sportovnost. Volitelně je dostupný i M sportovní paket s výbavou M Sport Design.
Oproti svému předchůdci pak nové BMW řady 1 nepatrně povyrostlo. Rozvor zůstal na hodnotě 2670 mm, stejně jako šířka 1800 mm. Novinka ovšem povyrostla do délky o 42 mm na 4361 mm a do výšky o 25 mm na 1459 mm.
Do značné míry nová kabina nabízí tradiční prohnutý displej, do kterého je integrován 10,25“ digitální přístrojový štít a 10,7“ displej infotainmentu s operačním systémem OS9. Nechybí podpora mobilní konektivity, bohužel ale z kabiny zmizela většina tlačítek. Ovládání je tak řešeno přes dotykovou obrazovku.
Novinka nabídne standardně interiér bez kůže, čalouněný tkaninou s označením Arktur. Volitelně pak automobilka nabízí head-up displej, panoramatické střešní okno nebo audio-systém Harman Kardon. Zavazadlový prostor má standardní objem 380 litrů, po sklopení zadních opěradel ale vzrůstá až na 1200 litrů.
Pod kapotou nového BMW řady 1 jsou k dispozici čtyři pohonné jednotky, dvě zážehové a dvě vznětové. Všechny motory jsou nově spojeny pouze sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou Steptronic, manuální převodovka tak poprvé v historii vypadla z nabídky. Poháněna jsou primárně přední kola.
Zájemci o vznětové motory mohou vybírat mezi pohonnými jednotkami 118d a 120d. V obou případech se jedná o 2,0litrové přeplňované čtyřválce, základní verze 118d ovšem nabízí nejvyšší výkon 110 kW (150 k) a nejvyšší točivý moment 360 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h vůz slibuje za 8,3 sekundy, zajímavá je však průměrná spotřeba 5,2 až 4,6 l/100 km.
Výkonnější motorizace 120d, využívající 48V mild-hybridní technologii, nabízí nejvyšší kombinovaný výkon 120 kW a 400 Nm točivého momentu, přičemž vznětový motor má stejné parametry, elektromotor ale přidává 15 kW (20 k) a 55 Nm. Silnější nafťák slibuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy a průměrnou spotřebu 4,8 až 4,3 l/100 km.
Zájemci o zážehové motory mohou vybírat z verzí 120 a M135, přičemž z názvu poprvé vypadlo písmenko „i“, které bude automobilka používat už jen pro značení elektrických modelů.
Pod označením 120 se ukrývá 1,5litrový přeplňovaný tříválec s 48V mild-hybridním systémem, nabízející nejvyšší výkon 125 kW (170 k) s nejvyšším točivým momentem 280 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h slibuje za 7,8 sekundy a spotřeba by se měla pohybovat v rozmezí 6,0 až 5,3 l/100 km.
Vrcholem nabídky je model M135 xDrive, pod jehož kapotou se ukrývá dvoulitrový zážehový čtyřválec o výkonu 221 kW (300 k) s točivým momentem 400 Nm, pohánějící všechna kola. Sportovní model slibuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy, skvělou dynamiku v zatáčkách, preciznost řízení a tradičně bohatou sportovní výbavu.
Ostatně model M135 xDrive, jehož specifické označení připomíná značení modelu M1, nabízí uzávěrku diferenciálu, funkci Launch Control či M Sport Boost, adaptivní M podvozek, M sportovní brzdy a 18palcová sportovní M kola z lehké slitiny. Vůz standardně nabízí M designové prvky, volitelně je pak ale dostupný ještě M sportovní paket Pro.
Čtvrtá generace BMW řady 1 se bude vyrábět v továrně BMW v Lipsku a uvedení na trh je plánováno na říjen tohoto roku. Ceny zatím automobilka nezveřejnila.