Hlavní obsah

BMW představilo plug-in hybridní Concept XM, má osmiválec a tisíc newtonmetrů

První vlastní auto divize M od legendární M1 je obří plug-in hybridní SUV. Někdo by hovořil o rozkladu hodnot BMW M, jiný by kontroval osmiválcem pod kapotou a točivým momentem 1000 Nm.

BMW Concept XMVideo: BMW

Článek

BMW M1, které se představilo v roce 1978, je dosud jediným modelem patřícím čistě divizi M. Všechna ostatní „emka“ jsou verze běžných BMW. Až do nynějška, kdy automobilka představila SUV Concept XM. Ovšem tahle dvě auta nemůžou být odlišnější.

Předně, Concept XM není sporťák s motorem uprostřed, ale SUV. Jak je veliké, dají dobrou představu kola – mají 23” v průměru. Vůz tedy bude odhadem přinejmenším stejně velký, jako již prodávaná X7.

Foto: BMW

BMW Concept XM

Ostrý design navazuje na již představený elektromobil iX, ovšem přece jen je o něco, řekněme, stravitelnější. To zejména díky ledvinkám, které nejsou protáhlé na výšku; že by byly malé, si nedělejme iluze.

Robustní příď a vysoko položená dolní linka oken dávají dojem mohutnosti, na zádi úspěšně rozbíjí hranatost a masu tenké, protáhlé lampy, obří, na výšku uložené koncovky výfuku a náznak difuzoru. Všimněte si, že uprostřed pátých dveří není logo značky – to je na zádi dvakrát, na výstupcích zadního skla u střechy v jasném odkazu právě na zmíněnou M1, která měla loga na zádi umístěná podobně.

Foto: BMW

BMW Concept XM

Interiér je podobně ostře řezaný jako zevnějšek a posádku ukládá do akrů hnědé a modré kůže. Vpředu dominuje hnědá a vidíme ji kromě sedaček i na sloupcích, dveřích, palubní desce, středovém tunelu a volantu; můžeme jen doufat, že i v produkční variantě, která by měla přijít někdy v příštím roce, bude možno volit barvu čalounění na všech těchto místech.

Obložení je vyrobeno z karbonu se vpletenými měděnými vlákny a tvoří základ pro všechny ovládací prvky. Ty jsou pouze s drobnými změnami převzaté z produkčních BMW, což je další indicie, že Concept XM je docela blízko variantě, která se bude prodávat.

Foto: BMW

BMW Concept XM

Palubní deska je stavěná tak, aby se řidič mohl co nejlépe věnovat řízení. Naopak prostor vzadu je navržen jako obývák a podle tiskové zprávy je „extravagantní a luxusní“.

Zadní dvoumístný gauč – zdráháme se použít běžného označení „lavice“ – upřednostňuje modrou kůži, a to i na dveřích. Podlahu zdobí hnědozelený koberec se vzorováním podobným jako na sedáku a stropnice s nepřímým osvětlením má takový vzor, aby vypadala členitě, nikoliv jako jednolitá plocha.

Foto: BMW

BMW Concept XM

A konečně, to nejdůležitější – pohon. O něm toho zatím příliš nevíme, jen to, že jeho základem je spalovací osmiválec, který v kombinaci s plug-in hybridním ústrojím dává 750 koní a 1000 Nm. Pohon všech kol považujme za samozřejmost a baterie má stačit na 80 km elektrické jízdy.

Produkční XM bude jen v jedné, této variantě, takže očekávejme pořádně mastnou cenu. Výroba produkčního vozu začne na konci příštího roku v továrně BMW v americkém Spartanburgu, což i říká, jaký trh pro něj bude nejdůležitější.

Související články

Test BMW X7 M50i: Američan s bavorským pasem

Je to veliké, má to osmiválec a vyrábí se to v USA – a přesto to všichni považují za německé auto. Řeč je o BMW X7 M50i, které ve snaze uzurpovat si mou přízeň...

Výběr článků

Načítám