Článek
Na konci 2. světové války bylo BMW již zavedenou automobilkou s téměř třicetiletou tradicí. Továrny chrlily ze svých útrob letecké motory, motocykly i automobily, ale prohra říšského Německa uvrhla automobilku do hluboké krize, která nakonec málem eskalovala až v zánik značky.
Ztráty a škody byly obrovské, protože boje totálně zničily tři ze šesti továren BMW a také největší prodejní centra v Mnichově, Berlíně a Allachu. Vybavení vítězná strana války zabavila jako válečné reparace.
Laurin a Klement slaví 125 let. Předchůdce dnešní Škody začal s bicykly
Zbylé tři závody obsadila sovětská vojska, v nejdůležitější z nich, Eisenachu, se usadili inženýři a zabalili vše, co se v ní nacházelo, protože se jednalo o centrum výroby automobilů BMW. Firma tak v momentě přišla o kompletní vývoj, plány, prototypy i stroje.
V dalších letech se zde východní Němci pokoušeli pod různými názvy vyrábět auta dál, známé se staly vozy po přechodu na název Wartburg, ale to už je jiný příběh.
Nejdůležitější pro udržení chodu BMW byl krok amerických vojsk, který firmě dovolil spustit výrobu spotřebního zboží, například jízdních kol, ale 29. srpna 1945 i motocyklů.
Chybí ovšem zdroje a v Allachu, který se stal poválečným centrem BMW, se tak musí vyrábět hrnce, kuchyňské náčiní, zemědělské stroje, kompresory i náhradní díly. Až později se přidávají i automobily a mimo jiné i kombajny.
Století nejen radosti z jízdy: historie BMW
Nutné je také říct, že krizová výroba nebyla zdaleka tak velkoobjemová jako původní působení BMW. Měla sloužit k udržení chodu továren a zaměstnanců.
Postupně se pak BMW začalo pomalu zvedat a přes na tu dobu špičkové motocykly pomalu přešlo na automobily a první poválečný luxusní vůz BMW 501.
BMW tím dalo světu jasně najevo, že světový konflikt značku nezlomil a o 75 let později o tom Němci nepřestávají přesvědčovat.