Článek
Jeden z nejpopulárnějších SUV modelů od německého BMW je bezesporu už dlouhou dobu vyráběná X3. Z jejího úspěchu pak těží i derivát, SUV-kupé X4, které jsme na silnicích začali také vídat poměrně často. BMW proto na jaře 2021, po čtyřech letech od premiéry aktuální generace X3, přistoupilo k poměrně rozsáhlé modernizaci obou aut.
BMW řady 4 Gran Coupé se ukazuje i se spalovacími motory
Základem je pak přepracovaná příď s níže uloženými světlomety. BMW navíc pokračuje v trendu zvětšování tradičních ledvinek vpředu i u X3 a X4. U ostrých verzí došlo k tomu samému jevu, nicméně jejich sportovní vzhled ještě umocňují širší vdechy nasávacích otvorů. V zadní části došlo k přepracování LED světlometů a zadního nárazníku společně s výfuky.
V interiéru došlo také k určitému posunu, a to konkrétně směrem k nedávno představenému BMW řady 4. Vůz dostal stejnou středovou konzoli, nad kterou se z palubní desky objevuje velký displej infotainmentu o úhlopříčce 10,25 palce, volitelně pak může být displej ještě větší, konkrétně 12,3palcový. Překvapením je, že se v základní výbavě ocitá například trojzónová klimatizace nebo sportovní sedadla.
Pod kapotou dostaly modely X3 a X4 nově na všechny čtyřválcové i šestiválcové motory mild-hybridní jednotku se 48V startérem. Vůz pak půjde pořídit jen s osmistupňovou převodovkou Steptronic.
K nárůstu výkonu pak došlo i u verzí X3 M40d a X4 M40d, které nově dávají 340 koňských sil a 700 Nm točivého momentu. Jejich benzínoví parťáci pro modely X3 M40i a X4 M40i pak mají výkon 360 koňských sil a z 0 na 100 km/h zrychlí za 4,9 sekundy.
BMW M4 bez střechy je tu, rovnou v ostré verzi Competition
BMW hovoří i o značné digitalizaci. V modelech X3 a X4 proto řidiči nově naleznou třeba vylepšenou verzi Driving Assist Professional, který lze používat až do rychlosti 210 km/h nebo inteligentní propojení se smartphonem. Nechybí ani nedávno představený systém BMW Live Cockpit Plus.
Mimo výše zmíněné si inženýři v BMW posvítili i na úplný vrchol řad, tedy na modely X3 M a X4 M Competition. Výkonově modely nedostaly více koní, výkon je stále stanoven na metu 510 koňských sil, o 50 Nm ale vzrostl točivý moment, a to na hranu 650 Nm. Novinkou je odlehčená, kovaná kliková hřídel nebo chladič oleje v převodovce.