Článek
BMW svůj první koncepční vodíkový model představilo už v roce 2019, nicméně se pak odmlčelo a většina automobilového světa si myslela, že upadl v zapomnění. Opak byl ovšem pravdou a Němci po dvou letech představují produkční verzi vodíkového X5 i Hydrogen Next.
Jak se tankuje vodík? Princip je jednoduchý, chybí však čerpací stanice
Vůz by měl podle všech dostupných informací dorazit na trh v druhé polovině příštího roku a BMW údajně chystá pouze omezenou produkci. Automobil na vodík nabídne dvě nádrže vyztužené karbonovými vlákny. Dohromady uvezou 6 kg vodíku tankovaného pod tlakem 700 barů, který je pro vodíková osobní auta běžný. Dojezd na jedno natankování by se mohl blížit klasickým spalovacím motorům.
Systém vyrábí elektřinu reakcí vodíku s kyslíkem na vodu; palivový článek nabízí výkon až 170 koní. V útrobách by měly být umístěny i dvě vysokonapěťové baterie, které se mají starat o rychlou akceleraci, například při předjíždění, a nebudou to žádná ořezávátka – nejvyšší výkon vodíkové X5 podle tiskové zprávy bude 374 koňských sil.
Toyota začala v Česku prodávat první vodíkové auto
Emise jsou stále nulové, ovšem z principu vodíkového pohonu tu je nesporná výhoda v rychlosti doplňování energie – to trvá srovnatelně s tankováním benzínu, na rozdíl od nabíjení baterie.
Řada benefitů oproti elektromobilům nicméně nepřinutí BMW začít vodíková vozidla nabízet ve větším množství, alespoň prozatím. Důvodem je údajně chybějící vodíková infrastruktura a nedostatečná produkce vodíku. To ovlivňuje i jeho poměrně vysokou cenu; ta tržní bývá odhadována někam k 250 korunám za kilogram.
Vodík začíná obecně získávat na síle a zdá se, že o něj mají některé trhy velký zájem jako o ekologickou a praktičtější alternativu k elektromobilům. Navzdory prozatímní zdrženlivosti BMW tento pohon nezatracuje – hovoří o druhé polovině tohoto desetiletí, kdy by se měly s vodíkem představit i další modely. Klíčové slovo ovšem budou mít pro vodík největší trhy - Čína, Japonsko, Jižní Korea a USA.