Článek
Tříkolka nazvaná CLEVER (Compact Low Emission VEhicle for URban Transport) v sobě spojuje výhody automobilu, motocyklu a pohonné jednotky spalující zemní plyn. Přední část se do zatáček naklápí jako motocykl, zadní však zůstává stabilní. Tento systém známe třeba z konceptu Mercedes-Benz F300 "LifeJet" (1997), GM Lean Machine (1983), Hondy Gyro (1984) či dokonce velmi historického konceptu Neumann-Neander z roku 1948.
Důvodem je snížení těžiště a přesunutí odstředivých sil do na kola. Naklápění se děje hydraulicky s elektromagnetickou kontrolou v rozsahu až 45° na každou stranu. Úhel naklopení se vypočítává ze senzorů rychlosti, natočení volantu, odstředivých sil a polohy pedálů plynu a brzdy.
Tříkolka je i bezpečná
Naklápění CLEVERu je však marginální otázka pro technický pokrok. Mnohem důležitější pro konstruktéry bylo překonání překážek, jako jsou nárazové testy. Tříkolka totiž má veškerou hmotnost posunutou vzad a vpředu pouze jediné kolo, které neabsorbuje mnoho nárazové energie. Provedené zkoušky však ukazují, že se s tím technici vypořádali dobře a dvě osoby posazené za sebou jsou ochráněni dostatečně.
Ekologický motor
Ekologii bylo učiněno za dost tím, že nad dvojicí zadních kol je umístěn motor o objemu 230 ccm, který upravil Institut Francais de Pétrole (IFP). Zemní plyn spalovaný v agregátu dává výkon 12,5 kW a točivý moment 15,5 N.m při 6300 ot./min. Jeden válec s velkým objemem umožnil snížit otáčky, hluk, třecí ztráty a zlepšit spalování. Spotřeba se pohybuje na hranici 2,4 l na 100 km s emisemi 59,5 g/km oxidu dusičitého.
Zemní plyn je uchováván ve dvou tlakových nádobách. Ty jsou snadno vyjímatelné a mají možnost plnění i z "kapajících" domácích plniček. Dojezd na jejich objem má CLEVER asi 150 km. Maximální rychlost stroje je 80 km/h.