Článek
Zkušební Volkswagen Jetta vyjel s novým dvoulitrovým vznětovým motorem se systémem přímého vstřikování Common Rail osazeným katalyzátorem se zachycovačem NOx, který splňuje kalifornské emisní standardy "Tier 2 / Bin 5" považované za nejpřísnější na světě. Sériová výroba těchto "čistých turbodieselů" bude v USA zahájena během roku 2008.
Drastická redukce NOx byla nutná proto, aby nový vznětový motor splnil normu "Tier 2 / Bin 5", která platí v Kalifornii a čtyřech dalších státech na severozápadu USA (Massachusetts, New York, Vermont a Maine) a limituje emise oxidů dusíku na 70 miligramů na jednu míli. Volkswagen proto vyvinul dva systémy ve výfukovém ústrojí napojené na oxidační katalyzátor a filtr pevných částic.
Dále čtěte o technologii Bluetec |
Mercedes tlačí Bluetec do USA i nadále |
Bluetec není údajně dostatečně ekologický |
Bluetec neprošel v USA testy |
Nová technologie katalyzátoru se zachycovačem NOx, v němž jsou absorbovány oxidy dusíku, se v současnosti testuje pro modely menší než je Passat. Systém je díky managementu motoru neustále bez vědomí řidiče čištěn, stejně jako je tomu u filtru pevných částic.
Větší modely disponují systémem "Selective Catalytic Reduction (SCR)". Jeho základem je roztok (např. AdBlue), který se nachází v přídavné nádrži a z 32,5 % se skládá z močoviny. Tento roztok je průběžně, v množství úměrném množství výfukových plynů, vstřikován do výfukového systému před katalyzátor SCR.
Močovinový roztok se v horkém výfukovém plynu přemění na čpavek, který pak v katalyzátoru reaguje s oxidem dusíku, jenž rozloží na dusík a vodu. Narozdíl od čistého čpavku roztok AdBlue není toxický a je biologicky odbouratelný. Automobilka Volkswagen má v plánu do vozů instalovat takovou přídavnou nádrž, ve které by náplň bez problémů vydržela vzdálenost mezi dvěmi pravidelnými servisními prohlídkami. Podle amerických předpisů pak celý systém musí být plně funkční na nejméně 150 000 mil.