Článek
Jedním z mantinelů superrychlého nabíjení elektromobilů je nutnost chlazení v podstatě všech součástí procesu. Čím rychlejší má být nabíjení, tím vyšší nároky jsou na chlazení nabíječky, kabelu i baterie v autě.
Současné metody umožňují nejvyšší nabíjecí výkony okolo třech až čtyřech stovek kilowattů. Výzkumníci na Purdueově univerzitě v americké Indianě však možná přišli na způsob, jak uchladit nabíječku násobně výkonnější.
Vyvinuli experimentální chladicí systém s prozatímním názvem Flow Boiling and Condensation Experiment (FBCE, česky řekněme "Experiment plynoucího (průtokového) varu a kondenzace"), a to původně pro NASA. Úřad chtěl efektivní chlazení, které bude fungovat ve vesmíru, ale zároveň bude dostatečně prostorově úsporné, píše web Charged EVs, který o novince zpravuje.
Veřejné nabíječky elektromobilů výrazně zdražily, náklady mohou překonat benzín
Systém pracuje podobně jako běžné kapalinové chlazení. Zařízení, které je třeba chladit, je obtékáno kapalinou, která se v určitý moment začne u stěn vařit. Tvoří se bublinky, které velmi rychle opouštějí stěny - a tím na své místo vtahují chladnější kapalinu.
„Tím systém využívá jednak nižší teplotu kapaliny a jednak i změny z kapalného do plynného skupenství. A pokud je chladicí kapalina proudící do okruhu ochlazená významně pod svůj bod varu, efektivita chlazení se zvyšuje,“ cituje web informace z NASA.
Přístroj se na Mezinárodní vesmírnou stanici dostal už loni a během letoška běží jeho testovací provoz. Výzkumníci však nedávno dokončili úpravy systému směrem k tomu, aby se dal použít při nabíjení elektromobilů.
Alespoň jedna rychlonabíječka elektromobilů každých 60 km, nařizuje EU
Použili nevodivou kapalinu, kterou proháněli nabíjecím kabelem - a „odsáli“ tak 24,22 kW tepla. Uvádějí zároveň, že jejich prototypový nabíjecí systém zvládá dodat až 2400 ampérů proudu. V kombinaci s napětím 800 V některých elektromobilů to dává teoretické maximum 1,92 MW nabíjecího výkonu.
Samozřejmě, teorie a skutečnost jsou dvě zcela rozdílné věci a pro rychlost nabíjení je určující kromě schopností nabíječky také nejvyšší výkon, který dokáže auto přijmout. Rozhodně tak nebudeme elektromobily zítra nabíjet „z nuly na sto“ za jednotky minut, ovšem vyřešení jedné z překážek skutečně bleskurychlého nabíjení je slibný vývoj.