Článek
Když se hovoří o disciplíně motorsportu s názvem trial, člověk si většinou představí náklaďáky, motorky nebo terénní auta. Louka nedaleko města Stroud v britském Gloucestershire však byla svědkem trialu poněkud odlišného - v sobotu 21. ledna tam závodily téměř identické motokáry připomínající sportovní auta let dávno minulých.
Recept je jednoduchý - spalovací motor vpředu, dvě sedadla vzadu a zadní poháněná kola. To je dobrý základ pro sportovní auto, např. Mazda MX-5 se ho s obřím úspěchem drží už roky, ovšem do terénu je třeba pohon všech kol a nejméně samosvorné, ideálně plně uzamykatelné diferenciály. To tyhle britské závodničky očividně nemají.
Přesto s nimi nadšenci jezdí mezi brankami. „Musíte být dobrým řidičem. Rallye nebo motorsport obecně – tam šlápnete na plyn, a když máte štěstí, zvládnete to. Tohle je velmi soutěživé, musíte používat hlavu, ruce, cítění. Musíte se stát součástí vozu a pak se vám to povede. Navíc je to levné,“ říká jeden z řidičů John Cole.
Principem je samozřejmě dojet na kopci co nejvýš. Čím výš se dostanete, tím méně máte trestných bodů. K jízdě pomáhá spolujezdec řečený „bumper“, a to klidně i tím, že na svém místě poskakuje, aby kola náhlým zvýšením hmotnosti zádě chytla trakci.
„Každá sekce (…) je jako puzzle. Můžete se na ni předem podívat, postát, vymyslet, jak dostanete auto od branky 12 dole k brance 1 na vrcholu,“ dodává Stuart Beare, předseda organizace Sporting Trials UK, která závod zaštiťuje.