Článek
Je to taková zimní ranní klasika. V koloně aut popojíždějících centrem města vidíte skoro u každého vozu páru stoupající z výfuku. Když se auta z křižovatky rozjedou, vytvoří hotovu mlhu. Proč je tomu tak jen při nízkých teplotách?
Jde jen o páru
I když mnohým může tato bílá mlha jen připomenout, že auta do ovzduší neustále něco vypouští, ve skutečnosti jde jen o vodní páru. Když se promrzlé výfukové potrubí začne zahřívat, kondenzuje v něm voda, která se vypařuje.
Ve městě může trvat pěkně dlouho, než se potrubí vysuší, i když motor už je na provozní teplotě chladicí kapaliny. Vznikající pára tedy nesouvisí se zahřátím motoru, ale výfuku.
Proto můžete ve zpětném zrcátku při akceleraci pozorovat „kouř“ klidně i po hodinách jízdy. Zpravidla ale platí, že pokud využíváte potenciál motoru, mlha po pár kilometrech souvislé jízdy od výfuku v podstatě zmizí. Vše ale pochopitelně závisí také na teplotě a vlhkosti okolního vzduchu.
Ten zvuk!
Studené starty jsou sice pro techniku náročné, ovšem řidiči sportovního vozu dokážou udělat radost. Zážehové motory s laděnými výfuky zní mnohem jadrněji než zahřáté. Výfukové potrubí je totiž prochladlé a motor kvůli oživení katalyzátoru a sebe sama potřebuje směs bohatší na benzin spolu s vyššími volnoběžnými otáčkami.

Bublavý volnoběh Fordu Mustang GTVideo: Marek Bednář, Novinky
Odolejte však pokušení motor zbytečně za studena vytáčet. I když u sportovně laděných vozů zní skvěle, některé části motoru nejsou zcela mazány a stejně jako řidič z postele nevyskočí ihned, tak i motor se potřebuje probrat v klidu.
Co když pára nemizí?
Pokud je venku už tepleji, případně se mlhy za sebou nezbavíte ani po ostřejší jízdě, s autem může být něco v nepořádku.
Když se k tomu přidá nasládlý odér, můžete mít problémy se spalováním chladicí kapaliny. Typicky nedokonalým těsněním kolem hlavy válců se může kapalina dostávat do spalovacího procesu a vycházet ven právě ve formě páry. Modrý kouř upozorní na spalování oleje a černý dým je důsledkem příliš bohaté směsi, především u turbodieselů. Ale to už je jiný příběh.