Hlavní obsah

Bílý kouř z výfuku je v zimě normální, jindy může upozornit na problém

Novinky, laz

Podle barvy kouře či páry z výfuku se dá poznat leckterá závada. Minimálně může toto nestandardní chování leccos napovědět. Mlhu za sebou ale v nízkých teplotách zanechává každé spalovací auto, když není zcela zahřáté.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Je to taková zimní ranní klasika. V koloně aut popojíždějících centrem města vidíte skoro u každého vozu páru stoupající z výfuku. Když se auta z křižovatky rozjedou, vytvoří hotovu mlhu. Proč je tomu tak jen při nízkých teplotách?

Jde jen o páru

I když mnohým může tato bílá mlha jen připomenout, že auta do ovzduší neustále něco vypouští, ve skutečnosti jde jen o vodní páru. Když se promrzlé výfukové potrubí začne zahřívat, kondenzuje v něm voda, která se vypařuje.

Ve městě může trvat pěkně dlouho, než se potrubí vysuší, i když motor už je na provozní teplotě chladicí kapaliny. Vznikající pára tedy nesouvisí se zahřátím motoru, ale výfuku.

Řada aut nemusí mít od ledna dálniční známku

AutoMoto

Proto můžete ve zpětném zrcátku při akceleraci pozorovat „kouř“ klidně i po hodinách jízdy. Zpravidla ale platí, že pokud využíváte potenciál motoru, mlha po pár kilometrech souvislé jízdy od výfuku v podstatě zmizí. Vše ale pochopitelně závisí také na teplotě a vlhkosti okolního vzduchu.

Ten zvuk!

Studené starty jsou sice pro techniku náročné, ovšem řidiči sportovního vozu dokážou udělat radost. Zážehové motory s laděnými výfuky zní mnohem jadrněji než zahřáté. Výfukové potrubí je totiž prochladlé a motor kvůli oživení katalyzátoru a sebe sama potřebuje směs bohatší na benzin spolu s vyššími volnoběžnými otáčkami.

Bublavý volnoběh Fordu Mustang GTVideo: Marek Bednář, Novinky

Odolejte však pokušení motor zbytečně za studena vytáčet. I když u sportovně laděných vozů zní skvěle, některé části motoru nejsou zcela mazány a stejně jako řidič z postele nevyskočí ihned, tak i motor se potřebuje probrat v klidu.

Co když pára nemizí?

Pokud je venku už tepleji, případně se mlhy za sebou nezbavíte ani po ostřejší jízdě, s autem může být něco v nepořádku.

10 dopravních značek, které jste od autoškoly zapomněli

AutoMoto

Když se k tomu přidá nasládlý odér, můžete mít problémy se spalováním chladicí kapaliny. Typicky nedokonalým těsněním kolem hlavy válců se může kapalina dostávat do spalovacího procesu a vycházet ven právě ve formě páry. Modrý kouř upozorní na spalování oleje a černý dým je důsledkem příliš bohaté směsi, především u turbodieselů. Ale to už je jiný příběh.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám