Článek
Bezklíčové startování má stát za nejméně osmadvaceti mrtvými ve Spojených státech, uvádí web New York Times. Příčina je jednoduchá - řidič zaparkuje auto v garáži, která je součástí jeho domu, vystoupí, zavře vrata a odejde. Jenže zapomene vypnout motor a prostor se plní oxidem uhelnatým, který ho nakonec otráví, třeba ve spánku.
Jeden z takových případů, který se dle New York Times přihodil v roce 2017, zahrnuje Toyotu RAV4 a 75letého Freda Schauba. „Po pětasedmdesáti letech za volantem si můj otec myslel, že když má klíč v ruce, když opouští vozidlo, motor neběží,” vysvětluje princip problému jeho syn.
Tento případ je jedním z 28 potvrzených úmrtí, za jejichž příčinou stojí auto s dlouhodobě běžícím motorem v uzavřené garáži. Během několika hodin i ta troška oxidu uhelnatého, kterou moderní motory vypouštějí do ovzduší (v normě Euro 6 to je 0,5 gramu na kilometr jízdy), stačí škvírou pod dveřmi zaplnit dům a způsobit vážný problém.
Navyklí otočit klíčem a vytáhnout ho pro vypnutí motoru zejména starší řidiči mohou nabýt mylného dojmu, že je motor vypnutý, zejména je-li tichý, píše zpráva New York Times.
28 mrtvých a 45 zraněných od roku 2006
Problém to není nový, a statisticky řečeno, ani zas tak častý. Oněch 28 úmrtí a 45 zranění, kam se řadí např. permanentní poškození mozku, bylo zaznamenáno od roku 2006. Může jich ale být více; oněch osmadvacet je potvrzený počet úmrtí, u kterých byla otrava oxidem uhelnatým kvůli autu, jehož motor zapomněl řidič vypnout.
Tímto problémem se začala zabývat organizace SAE (Society of Automotive Engineers) už v roce 2009. O dva roky později vydala doporučení, že pokud motor běží a přístupový modul není uvnitř auta, vůz to dá nějak znát - zapískáním nebo světly. Postupně někteří výrobci začali programovat auta tak, že se po nějaké době motor sám vypne, není-li přístupový modul uvnitř auta.
Dnes je běžné, že auta s bezklíčovým startováním pískají, když člověk vystoupí ven s „klíčem” v kapse a nechá motor běžet. Toto pískání je dobře slyšet i venku; v uzavřené garáži o to víc.