Hlavní obsah

Bezklíčové startování aut v USA zabíjí, tvrdí americký list

Nejméně 28 lidí se od roku 2006 otrávilo oxidem uhelnatým poté, co zapomněli vypnout motor svého auta, vybaveného bezklíčovým startováním zaparkovaného v uzavřené garáži. Na základě doporučení SAE začali výrobci auta vybavovat různými bezpečnostními systémy.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Bezklíčové startování údajně mate zejména starší americké řidiče. (Ilustrační foto)

Článek

Bezklíčové startování má stát za nejméně osmadvaceti mrtvými ve Spojených státech, uvádí web New York Times. Příčina je jednoduchá - řidič zaparkuje auto v garáži, která je součástí jeho domu, vystoupí, zavře vrata a odejde. Jenže zapomene vypnout motor a prostor se plní oxidem uhelnatým, který ho nakonec otráví, třeba ve spánku.

Jeden z takových případů, který se dle New York Times přihodil v roce 2017, zahrnuje Toyotu RAV4 a 75letého Freda Schauba. „Po pětasedmdesáti letech za volantem si můj otec myslel, že když má klíč v ruce, když opouští vozidlo, motor neběží,” vysvětluje princip problému jeho syn.

Tento případ je jedním z 28 potvrzených úmrtí, za jejichž příčinou stojí auto s dlouhodobě běžícím motorem v uzavřené garáži. Během několika hodin i ta troška oxidu uhelnatého, kterou moderní motory vypouštějí do ovzduší (v normě Euro 6 to je 0,5 gramu na kilometr jízdy), stačí škvírou pod dveřmi zaplnit dům a způsobit vážný problém.

Navyklí otočit klíčem a vytáhnout ho pro vypnutí motoru zejména starší řidiči mohou nabýt mylného dojmu, že je motor vypnutý, zejména je-li tichý, píše zpráva New York Times.

28 mrtvých a 45 zraněných od roku 2006

Problém to není nový, a statisticky řečeno, ani zas tak častý. Oněch 28 úmrtí a 45 zranění, kam se řadí např. permanentní poškození mozku, bylo zaznamenáno od roku 2006. Může jich ale být více; oněch osmadvacet je potvrzený počet úmrtí, u kterých byla otrava oxidem uhelnatým kvůli autu, jehož motor zapomněl řidič vypnout.

Tímto problémem se začala zabývat organizace SAE (Society of Automotive Engineers) už v roce 2009. O dva roky později vydala doporučení, že pokud motor běží a přístupový modul není uvnitř auta, vůz to dá nějak znát - zapískáním nebo světly. Postupně někteří výrobci začali programovat auta tak, že se po nějaké době motor sám vypne, není-li přístupový modul uvnitř auta.

Dnes je běžné, že auta s bezklíčovým startováním pískají, když člověk vystoupí ven s „klíčem” v kapse a nechá motor běžet. Toto pískání je dobře slyšet i venku; v uzavřené garáži o to víc.

Související témata:

Výběr článků

Načítám