Článek
Sofistikované systémy asistence řízení, které nabízejí schopnost vedení automobilu v pruhu a automatickou úpravu rychlosti dnes nabízí celá řada automobilek. Většina z těchto systémů ovšem vyžaduje, aby řidič nejen sledoval provoz před vozem, ale současně nechával ruce na volantu.
Jednou z výjimek je systém BlueCruise od automobilky Ford, který je asistenčním systémem druhé úrovně - ovšem s funkcí „hands-off, eyes-on“. Řidič tak sice dál musí sledovat dění před vozem, může ale sundat ruce z volantu. A to nově na více než 133 000 kilometrech dálnic v evropských zemích.
Extrémní Ford Mustang GTD dorazil do Evropy
Systém byl nejprve uveden v USA, během roku 2023 pak získal schválení k provozu ve Velké Británii. A nyní získal i schválení od Evropské komise, která umožňuje jeho používání v 15 evropských zemích včetně Česka. Tzv. Blue Zones, kde lze systém použít, automobilka zobrazuje i na svých českých webových stránkách. Týká se většiny české dálniční sítě.
Systém BlueCruise je aktuálně dostupný v modelu Ford Mustang Mach-E. U nových vozů bude dostupný automaticky, u starších vozů by měl být dostupný po aktualizaci softwaru.
BlueCruise ovládá řízení, akceleraci, brzdění, pozici v jízdním pruhu, vzdálenost od vozidla vpředu a je schopen automaticky měnit rychlost v závislosti na dopravním značením. V zácpě pak dokáže plně zastavit. Zda řidič skutečně sleduje dění před vozem, hlídá kamera umístěná pod přístrojovým štítem. Ta monitoruje i pozici hlavy.
Majitelé vozu s podporou této funkce budou mít 90 dní na vyzkoušení systému, který pak bude dostupný na bázi měsíčního předplatného. Automobilka přitom dodává, že aktuálně systém využívá 420 000 vozidel Ford a Lincoln. Celosvětově už měl systém BlueCruise absolvovat kolem 342 milionů kilometrů.