Článek
V Česku stále jezdí téměř jeden milión vozů bez katalyzátoru. Tato vozidla přitom z celkového počtu kilometrů ujetých všemi osobními auty v Česku ujedou zhruba jen čtyři procenta, na emisích škodlivin se však podílejí 40 procenty. Uvedl to Svaz dovozců automobilů. Celkem je v registru 7,271 miliónu vozů všech kategorií s průměrným stářím 17,8 roku, z toho osobních aut je 5,275 miliónu.
Průměrné stáří tuzemského vozového parku, co se týká osobních aut, se podle tajemníka svazu Josefa Pokorného ale neustále zhoršuje a aktuálně dosahuje téměř 15 let. „Abychom dostali přestárlé vozy ze silnic, dvorů a parkovišť a současně zlepšili bezpečnost provozu, životní prostředí a ovzduší v našich městech, je třeba, aby stát podpořil odběr a likvidaci těchto starých vozů,” uvedl.
10 000 korun na vrakovišti
Automobily stále ještě nejsou pro Čechy spotřebním zbožím a finanční situace nedovoluje zakoupit novější vůz, který by splňoval alespoň základní emisní normy. Jakákoli finanční pomoc by tak mohla výrazně zvýšit obnovu vozového parku.
Přesto vláda v pondělí odložila projednání návrhu opatření k podpoře obnovy přestárlého vozového parku osobních automobilů z dílny ministerstva průmyslu a obchodu. Ten mimo jiné počítá s tím, že by za likvidaci přestárlých autovraků dostávali lidé motivační poplatek.
„Vítáme zavedení opatření na podporu odběru přestárlých automobilů, jehož prostřednictvím by měla být vyplácena adekvátní motivační částka za odevzdání takového vozu, například v minimální výši 10 000 Kč,” uvedl ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. Podle něj by tato částka mohla být hrazena ze Státního fondu životního prostředí. „Do něj se v posledních letech vybraly miliardy korun za registrace vozů Euro 0 až Euro 2 a tyto prostředky by měly být zpětně využity pro motoristy,” podotkl.
Peníze na příspěvek, jehož parametry však MPO zatím blíže nespecifikovalo, mají být čerpané ze Státního fondu životního prostředí. Resort životního prostředí je však proti. Ministerstvo upozornilo na to, že vedle příspěvku na likvidaci aut, u kterých budou majitelé motivování právě finanční kompenzací, se ročně vyřazují desítky tisíc starých vozů i bez kompenzace, a i ty bude nutné do čerpání příspěvku zahrnout.
Již dříve se uvažovalo o tom, že by lidi k nákupu nového auta motivovalo tzv. šrotovné, tedy příspěvek na nový vůz při vyřazení starého. To však v Česku na rozdíl od okolních zemí nikdy nebylo zavedeno.