Hlavní obsah

Berlín možná zakáže spalovací motory. Navrhuje to radní za Zelené

Hlavní město Německa by se mohlo stát dalším, které do budoucna zakáže vjezd automobilům se spalovacími motory. Podle listu Berliner Morgenpost to navrhla berlínská radní pro životní prostřední a dopravu Regine Güntherová.

Foto: Opel

Zásuvka stačit nemá. Podle návrhu by do Berlína neměl smět žádný spalovací motor. (Ilustrační foto)

Článek

Návrh radní, která je ve funkci za Zelené (Die Grünen), počítá s tím, že od roku 2030 nebudou moci po vnitřním Berlíně jezdit auta, která mají spalovací motory. Od roku 2035 se má zákaz rozšířit na celé město. To by se dotklo 3,7 milionu lidí, kteří tam žijí.

Irsko chce do deseti let zakázat prodej benzínových a naftových aut

AutoMoto

Do množiny automobilů se spalovacími motory spadají i plug-in hybridy, tedy auta, která jsou dnes schopna čistě na elektřinu ujet i 50 kilometrů. Jedním z účelů těchto aut je, aby ve městě mohla jezdit čistě na elektřinu, a tak nepřispívala ke zhoršování městského ovzduší, ale mimo město neomezovala motoristy krátkým dojezdem a dlouhou dobou nabíjení, jako bateriový elektromobil.

Berlín má z jednoho konce na druhý právě necelých 50 kilometrů, pokud by ho člověk nechtěl objet po dálničním obchvatu. Nabíjecích míst, u kterých lze plug-in hybrid „dotankovat” elektřinou pro další bezemisní jízdu, je v něm ohromné množství. Z tohoto pohledu se tak vyloučení všech spalovacích motorů jeví zbytečné.

Městská technika v dálkovém dostavníku: test plug-in-hybridního BMW 530e

AutoMoto

Berlínská radnice v prosinci vyhlásila stav klimatické nouze a stanovila si, že v lednu předloží návrh opatření, jak by se město mohlo co nejrychleji stát klimaticky neutrální; tedy takové, že nebude produkovat více emisí skleníkových plynů, než kolik je jich schopno jinými opatřeními vyrovnávat.

Součástí těchto opatření je i návrh radní Güntherové. Zda bude zaveden, se ještě musí dohodnout místní koalice sociální demokracie (SPD), Levice a Zelených. O plánu, který počítá i s ekologičtějšími auty pro berlínské úřady, má diskutovat koncem měsíce.

Radní Güntherová se chce na dopravu soustředit i proto, že v ní na rozdíl od jiných sektorů emise oxidu uhličitého (CO2) neklesají. Naopak mezi lety 1990 a 2017 v Berlíně dokonce stouply, a to o 11 procent.

Související články

Výběr článků

Načítám