Hlavní obsah

Berlín končí s experimentem ulice bez aut, na Friedrichstrasse se vrací provoz

Berlín po tříletém experimentu, kdy asi 500m úsek bulváru Friedrichstrasse v centru metropole vyhradil jen pro cyklisty a chodce, od soboty opět celou ulici zpřístupní pro automobilový provoz.

Foto: Aleš Zápotocký, ČTK

Uzavřená Friedrichstrasse v Berlíně

Článek

Projekt korza, který vyšel na zhruba tři miliony eur (71 milionů korun), tím ale nekončí, protože vedení města chce na podzim se zapojením veřejnosti začít pracovat na trvalém dopravním konceptu ulice Friedrichstrasse. Výsledkem tak může být to, že se část bulváru pro auta opět uzavře.

Idea cyklistické a pěší ulice, kterou prosazovala ekologická strana Zelení a kterou hájila pozdější senátorka pro dopravu Bettina Jaraschová za Zelené, skončila s nástupem Křesťanskodemokratické unie (CDU) do vedení města. Na konci dubna se stal primátorem Kai Wegner, první starosta z konzervativní CDU po 22 letech. Konzervativní nástupkyně Jaraschové Manja Schreinerová v květnu rozhodla, že od 1. července bude celá ulice Friedrichstrasse otevřená pro auta. CDU k tomu tehdy uvedla, že se v Berlíně přestane prorážet zeď hlavou.

„Tímto rozhodnutím ukončila senátorka pro dopravu dogmatický nesmysl, který byl na úkor obyvatel, provozovatelů obchodů a řidičů,“ řekl Dirk Stettner, který je šéfem frakce CDU v berlínské Poslanecké sněmovně. Sama Schreinerová uvedla, že její postup si vyžádalo zrychlené soudní řízení, ve kterém odpůrci ulice bez aut uzavírku napadli.

Konec courání po magistrále? Praze dochází trpělivost s hrstkou ekologických extrémistů

Domácí

Schreinerová chce na podzim zahájit dopravně-stavební řízení, z nějž se zapojením veřejnosti vznikne koncept rozvoje této ulice. „Je tak možné, že se Friedrichstrasse nakonec může znovu přeměnit podle zájmu chodců a cyklistů,“ poznamenala.

Když město na konci srpna 2020 část Friedrichstrasse pro auta uzavřelo, slibovalo si od toho zvýšení kvality života ve veřejném prostoru, větší dopravní bezpečnost a čistší vzduch uprostřed metropole. Na uzavřené silnici město následně rozmístilo posezení a také zeleň.

Berlínská Friedrichstrasse

Společně s dopravním značením a vyhodnocováním dopravních dat přišel experiment na více než 2,9 milionu eur, jak vedení města sdělilo zákonodárcům berlínské Poslanecké sněmovny. Jen v letošním roce město vydalo na posezení 364 tisíc eur (8,6 milionu korun).

S přípravou uzavřené části ulice pro automobilový provoz začaly technické služby před několika dny, kdy odstranily pruhy vyhrazené pro cyklisty, dopravní značení a také mobiliář. Ještě ve čtvrtek zbývalo na ulici několik kusů posezení, na kterém se lidé občerstvovali jídlem a pitím z místních obchodů.

V Praze opět protestovali ekologičtí extrémisté. Ve špičce zablokovali magistrálu

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám