Článek
Automobilka Bentley sice před několika měsíci oznámila, že od roku 2030 už bude nabízet jen elektromobily, ovšem podle nejnovějšího prohlášení šéfinženýra Matthiase Rabeho vidí budoucnost i v syntetických palivech.
„Zkoumáme udržitelná paliva, ať už syntetická nebo biologicky vygenerovaná,” řekl Rabe britskému magazínu Autocar. „Myslíme si, že spalovací motor tu s námi bude ještě dlouho, a když tomu tak bude, z použití syntetických paliv podle nás může pramenit významná ekologická výhoda.”
„Absolutně věříme, že syntetická paliva jsou dalším krokem po boku elektromobility. ...V současnosti jsou náklady vysoké a bude to chtít změnit některé procesy, ale v dlouhodobém horizontu, proč ne,” doplnil.
V Bentley Continental GT Českým rájem aneb Britské auto v autentickém počasí
Podobně optimistický je generální ředitel značky Adrian Hallmark, ale v současnosti nevidí cestu, jak se ropy zbavit kompletně. V budoucnu však ano: „Jak bude stoupat poměr elektromobilů na silnicích, může to být cesta, jak dále snížit dopad provozu aut, která potřebují kapalná paliva, a my se toho můžeme účastnit. Nenahradí to bateriové elektromobily, ale může to prodloužit život spalovacím autům.”
Tato prohlášení z britské automobilky přicházejí jen chvíli poté, co z úst šéfa výzkumu a vývoje Porsche zaznělo, že syntetická paliva by mohla znamenat možnost prodávat konvenční auta ve Velké Británii i po roce 2030, kdy tam má vstoupit v platnost zákaz prodeje nových nehybridních aut.
Zákaz aut se spalovacími motory v jediné zemi může mít globální dopad
Environmentální problém podle něj totiž není v motorech samotných, ale v palivu. „Jsme přesvědčeni, že to je nedorozumění. ...Problém není motor, ale to palivo, které spaluje. Snažíme se, aby byl v regulacích prostor pro fungování běžných aut na syntetická paliva,” uvedl.
Dodal, že se zakazuje nepravá věc. Že se snaha zdaří, můžeme doufat, ovšem opatrně – v řadě případů to vypadá, že tvůrci nařízení a zájmové skupiny postupují podle mantry „výfuk = zlo”, nehledíce na všechno ostatní.
Syntetický benzín Porsche se blíží fázi testování. Může zachránit konvenční auta
„Uděláme, co bude v našich silách, abychom dali emotivním autům šanci, ať už v závodění, kde pro syntetická paliva vidíme velkou budoucnost, nebo pro silniční auta,” dodal.
Porsche ve spolupráci s firmou Siemens pracuje na syntetických palivech už několik let. Nedávno oznámilo stavbu první továrny na e-paliva, jak se syntetickým palivům také říká, v Chile. Jejich princip je ten, že ze vzduchu berou CO2 a z uhlíku v něm tvoří tekuté palivo, které lze normálně natankovat do klasického auta. Při použití „zelené” elektřiny je celý proces včetně spotřebování toho paliva v autě CO2-neutrální.