Článek
Automobilka Bentley oznámila konec jedné éry. V továrně v anglickém Crewe byl totiž ručně sestaven poslední 6,0litrový motor W12, jehož produkce trvala 21 let. Celkem vzniklo více než 100 000 kusů této speciální pohonné jednotky, která je označována za nejúspěšnější moderní dvanáctiválec.
Britská prémiová značka představila motor W12 poprvé v roce 2003 s modelem Continental GT, ve skutečnosti je však jeho základ ještě o pár let starší. Již v roce 2001 totiž 6,0litrový motor W12 dostala Audi A8, v Bentley ovšem o pár let později přidali ještě dvojici turbodmychadel a další drobná vylepšení.
Motor, který zjednodušeně řešeno vznikl spojením dvou vidlicových šestiválců, nabídl ve svých začátcích nejvyšší výkon 552 koní. Oproti klasickým motorům W12 byl přitom o 24 procent kratší. Model Continental GT s ním dosahoval rychlosti 321 km/h.
Během následujících desetiletí prošel motor W12 řadou evolucí, díky kterým došlo k nárůstu výkonu i poklesu spotřeby, a v roce 2015 byla představena jeho druhá generace. Ve své vrcholné formě pod kapotou modelu Bentley Batur pak ikonický motor nabízí nejvyšší výkon 740 koní a 1000 Nm točivého momentu.
„W12 poháněl naše vozy a podnikání výjimečnou rychlostí a zapíše se jako jedna z nejdůležitějších inovací v naší slavné historii. Dnešním dnem končí vývojová cesta, na kterou by měli být naši kolegové z výzkumu a vývoje a z výroby po celá léta nesmírně hrdí,“ uvedl Matthias Rabe, člen představenstva pro výzkum a vývoj společnosti Bentley Motors.
Motor, se kterým si automobilka připsala i několik úspěchů na závodních tratích, nahradí v nových modelech hybridní vidlicový osmiválec s označením „Ultra Performance Hybrid“, nabízející nejvyšší výkon 782 koní a 1000 Nm točivého momentu.