Článek
Zákazníci rádi sáhnou po turbodieselovém motoru, který však není tou nejlepší volbou u tohoto vozu. Nemá moc síly a nedokáže rozhýbat mohutné vozidlo požadovanou dynamikou. Velmi známé jsou problémy se vstřikovacími čerpadly (např. s přepadem). Je třeba se o ně častěji starat, než je dnes obvyklé u moderních motorů.
Asi nejlepší pod kapotou je zážehový dvoulitr o objemu dva litry. Má sice nadměrnou spotřebu či únik oleje (i testovaný vůz měl na vaně olejový flek), ale jinak je spolehlivý a celkem živý. Kdo si ho pořídí, musí však počítat s vyšší spotřebou (přes 12 l).
Jako na jaře
Největším problémem je ovšem koroze. Automobil "kvete" jak na jaře. O vůz se můžete starat jak chcete, ale spodek je prostě špatně chráněný a rez najdete na nápravách, rámu, podlaze... Ani karoserie se mu nevyhne a najít rez třeba na střeše, to není nic výjimečného. Když tedy uvidíte auto s perfektním lakem, nezapomínejte se podívat i dospod a pod výplně, aby to náhodou nebyl "stříknutý" kyt.
Kia Sportage |
Při koupi Kia Sportage bych doporučil zkontrolovat zejména funkčnost jednotlivých částí podvozku a pohonu 4x4. Vůle v řízení, klouby kardanových hřídelí, volnoběžné náboje přední nápravy, odpojovače předních poloos. Záleží na původním majiteli, jak s vozidlem v terénu zacházel. Z nabídky motorů je nejspolehlivější 2.0i 16V. Má sice poněkud vyšší spotřebu, což u off-roadu musíme očekávat, ale za to s ním nejsou problémy. Turbodieselové motory mají nízký výkon, netáhnou od spodních otáček a bývají problémy se vstřikovacím čerpadlem. Musíte každých 20 tisíc km kontrolovat vůli ventilů a dle předpisu výrobce každých 10 tisíc km měnit olej v motoru. |
Tomáš Svoboda - manažer Autocentrum ESA |
Ovšem velkou výhodou vozu jsou ceny jeho náhradních dílů. Ty se drží na minimální úrovni i díky tomu, že je spousta možností, jak získat díly na vrakovištích.
Podvozek do terénu
Auto má velmi dobrý podvozek do terénu. Redukovaná převodovka není v tak velkém voze zrovna obvyklá. Dokáže vůz vytáhnout z lecjaké šlamastyky a rámová konstrukce vozu je v terénu cítit. Bohužel i zde najdeme několik nedostatků. Především jsou to klouby u kardanu. Při nákupu dávejte pozor na jejich kvalitu, při sešlápnutí plynu nesmí z podvozku znít rány a řazení pohonu kol musí jít lehce. Pokud bylo auto víc proháněno v terénu, je dobré celý podvozek do detailu zkontrolovat.
Kia Sportage 2.0i r.v. 1997 | |
Motor | R4 |
Výkon (kW při ot./min) | 94/5300 |
Toč. moment (N.m při ot./min) | 175/4700 |
Max. rychlost (km/h) | 166 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 14,7 |
Komb. spotřeba (l na 100 km) | 11,1 |
Rozměry (m) | 4,25 x 1,73 x 1,65 |
Obj. zavazadelníku (l) | 347 |
Stav tachometru (km) | 155 471 |
Cena | 115 000 Kč |
Článek byl připraven ve spolupráci se společností Autocentrum ESA.