Článek
Náš automobil byl vybaven dvouapůllitrovým turbodieselem se 110 kW, který je velmi žádaný. Zákazníci od něj očekávají sílu, vytrvalost a nízkou spotřebu. A co očekávají, je jim i dáno. Je však pravda, že vůz je typickým představitelem "staré turboškoly". Dva-pětka je přímo učebnicový příklad turboefektu, se kterým se musí počítat.
"Velké problémy měly tyto motory s váhou vzduchu od firmy Bosch," řekl nám Pavel Janovský, vedoucí nákupu Auto Esa. Od roku 2000 však firma přešla na nový systém, který je zcela bezproblémový.
U Audi (více-méně u všech turbodieselových modelů) si dávejte pozor na hluk ze spodu motoru. Velmi často se totiž stává, že tzv. odejdou na klice. To je důsledkem špatného zacházení, kdy majitelé vytáčejí a zatěžují ještě nezahřátý motor, který se špatně maže.
Názor odborníka |
Model Audi A6 vycházející ze staršího modelu Audi 100 je stále velmi žádaným modelem, protože představuje vyšší třídu mezi modely koncernu VW. Vynikající motory 2.5 TDI/132 kW nabízejí výborný zátah motoru od spodních otáček. Pokud k tomu přidáme možnosti velmi oblíbené karoserie kombi, automatickou převodovku nebo pohon na všechna kola quattro, je model A6 velmi oblíbený mezi ojetými vozidly. Dostupnost náhradních dílů často shodných s VW z něj nedělá exotický model, kde bychom se měli bát nedostupnosti nebo velmi vysokých nákladů. U starších modelů je problematická přední náprava, jejíž generálka přijde na několik desítek tisíc. Ale to je daň za těžké motory. Méně oblíbené jsou benzinové motory o objemu 4,2 z důvodu vyšší spotřeby. |
Tomáš Svoboda - manažer Autocentrum ESA |
Pokud byste si měli dát pozor na součásti podvozků, pak se zaměřte při kontrole na "kosti" náprav. Jsou to spodní ramena choulostivé hliníkové nápravy, která pod velkým zatížením těžké karoserie a motoru trpí. Zadní náprava je u předokolek velmi solidní a nejsou s ní problémy, ovšem náš vůz měl pohon všech kol. Zde jsou poddimenzovaná horní táhla, které udržují stálý odklon.
V Tiptronicu pod 200 000 km
Náš vůz byl vybaven nejen pohonem všech kol, ale také automatickou převodovkou Tiptronic. Podle Pavla Janovského je nemožné vykoupit tento vůz bez servisní knížky. Auto prostě musí mít přesně dané, kolik má najeto. Nad 150 - 200 000 km jsou už totiž s převodovkami problémy a koncern VW skříně neopravuje. Vše se řeší výměnným způsobem, což je dost drahá záležitost.
Na Tiptronic si dejte pozor. Neměl by mít najeto víc jak 200 000 km. (vlevo) Přední náprava asi bude v "kostech" často trpět. (vpravo). (Foto: NOVINKY/Jan Čech. Kliknutím na obrázek jej zvětšíte do původní velikosti.)
Při testovací jízdě se tak zaměřte na hluk od převodovky a její nestabilní chod. Dalším problémem u ní také bývá neodborný zásah při výměně oleje, kdy se nedodrží přesný postup výměny a následně je v převodovce méně oleje než má být, ačkoli vizuálně je vše v pořádku.
A pokud bychom hledali vady na dalších variantách, jako jsou benzínové modely, pak se zaměřte na hadice. Zpuchřelé pryžové kusy mohou mít za následek například kolísání volnoběžných otáček.
Audi A6 Avant 2.5 TDI quattro tip., najeto 138 251 km, r.v. 1999 | |
Motor | V6 2.5 TDI 24V |
Výkon (kW při ot./min) | 110/4000 |
Toč. moment (N.m při ot./min) | 310/1500 |
Max. rychlost (km/h) | 216 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 10,8 |
Komb. spotřeba (l na 100 km) | 8,6 |
Rozměry (m) | 4,80 x 1,81 x 1,48 |
Obj. zavazadelníku (l) | 455 |
Cena (Kč) | 279 900 |
Článek byl připraven ve spolupráci se společností Autocentrum ESA.