Článek
U většiny moderních elektromobilů, pokud nepočítáme hrstku průkopníků využívajících technologii palivových článků generujících elektrickou energii z vodíku, najdeme v podlaze uloženou Lithium-ion baterii, pod tímto všeobecným označením se však ukrývají baterie s odlišnou chemií.
Pod označením Lithium-ion se nejčastěji ukrývají články s chemií typu NMC (Nikl-Mangan-Kobalt) a NCA (Nikl-Kobalt-Hliník). Aktuálně zřejmě nejpopulárnější jsou baterie s NMC chemií, které nabízejí vysokou energetickou hustotu, díky čemuž i menší baterie zvládne uložit více energie.
Kromě toho články NMC nabízejí také dobrý výkon i při nízkých teplotách, rychlé nabíjení, všestranné použití a také dobrou životnost, která podle současných poznatků dokonce překonává očekávání.
Pro stavbu gigafactory na Karvinsku zatím nejsou patřičná povolení. Kraj chce továrnu raději na brownfieldu
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QO_BH/8eGDf/karvinsko-dolni-lutyne-vernovice-gigafactory-protest-baterkarna.jpeg?fl=cro,0,269,4096,2304%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Baterie s touto chemií ovšem trpí na nižší tepelnou stabilitu, při poškození mohou vzplát a jejich obsah kobaltu znamená vyšší ceny i etické a environmentální otázky spojené s jeho těžbou. Baterie s NMC chemií dnes používá řada automobilek, jako BMW, Volkswagen, Tesla, Hyundai i Škoda, která jimi osadila modely Enyaq a Elroq.
Druhým podobným typem chemie používané v bateriích je NCA (nikl-kobalt-hliník), přičemž i tyto baterie nabízejí vysokou energetickou hustotu, vysoké nabíjecí výkony, dobré výkony při vysokých teplotách a dlouhou životnost.
Potýkají se však s vyšší cenou kvůli obsahu niklu a kobaltu, přičemž u obou těchto surovin jsou zdroje omezené a často se řeší jejich získávání. Bateriím také hrozí riziko přehřátí a ve srovnání s LFP (lithium-železo-fosfát) bateriemi, o kterých si ještě povíme, mohou mít nižší stabilitu.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QI_z/RXpB3S/bmw-baterie-clanek.jpeg?fl=cro,0,0,1920,1280%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Nové bateriové články pro elektrické vozy BMW
Okrajově se pak zejména u starších elektromobilů můžeme setkat ještě s Li-Pol (lithium-polymer) bateriemi, které už se dnes ale příliš nepoužívají, neboť mají ve srovnání s ostatními typy baterií horší parametry a jsou nákladnější na výrobu.
Trend LFP
Stále větší popularitu si však nyní získávají baterie typu LFP (lithium-železo-fosfát), které přinášejí několik zásadních výhod. Díky absenci drahých kovů jsou dostupnější, slibují výrazně vyšší životnost než NMC baterie (průměrně cca 2000 cyklů vs. 3000 až 5000 cyklů u LFP) a mají vysokou tepelnou stabilitu.
Díky menší náchylnosti k fyzickému poškození, přehřátí a vznícení jsou navíc LFP baterie považovány za bezpečnější, navíc neobsahují toxické těžké kovy, jsou snáze recyklovatelné a umožňují časté nabíjení až do 100 procent bez degradace, zatímco u běžných NMC článků se doporučuje nabíjet spíše do 80 procent jejich kapacity. Zabudované systémy v autě ovšem dohlížejí na bezpečné a pomalé nabíjení až do plné kapacity, aby nedocházelo k degradaci.
Ani LFP baterie však nejsou dokonalé. Ve srovnání s NMC a NCA bateriemi totiž mají nižší energetickou hustotu, což znamená, že pro dosažení srovnatelné kapacity a dojezdu musí být větší a těžší. LFP baterie mají také horší výkony při velmi nízkých teplotách a pomaleji se nabíjejí, stále však mají i při rychlonabíjení menší degradaci.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QJ_x/SbYZD/toyota-bz4x-toyota-elektromobil-suv-crossover.jpeg?fl=cro,0,0,4096,2731%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Chemie baterie ovlivňuje i nabíjecí výkony.
Díky kombinaci zásadních výhod, tedy nižších nákladů, delší životnosti a vyšší bezpečnosti, používá LFP baterie stále větší množství automobilek. Vcelku běžné jsou nejen u čínských výrobců elektromobilů (např. BYD), ale setkat se s nimi můžeme i ve vybraných modelech Tesla.
Vedle samotné chemie však vlastnosti baterie ovlivňuje i výrobce, který může různě upravovat poměry materiálů v bateriích a vliv může mít i samotný výrobní proces. Ve světě je však jen několik velkých dodavatelů, přičemž samotné automobilky často odebírají články z více zdrojů a samotný uživatel pak jen málokdy zjistí, kdo dodal baterii pro jeho vůz.
Budoucnost jménem SSB
Většina automobilek dnes ovšem s napětím vyhlíží příchod zcela nové technologie, kterou je baterie s pevným elektrolytem (solid-state battery/SSB). Tato technologie baterií bude přelomová nejen pro elektromobilitu, ale obecně pro technologii akumulátorů.
Baterie s pevným elektrolytem totiž nabídne vyšší energetickou hustotu (až dvojnásobnou oproti současným lithium-iontovým bateriím), výrazně rychlejší nabíjení, delší životnost a také vyšší bezpečnost díky menší náchylnosti k přehřátí a vznícení.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QR_3/gIWi9/baterie-solid-state-pevny-elektrolyt-baterie-s-pevnym-elektrolytem-toyota.jpeg?fl=cro,0,0,1920,1280%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Prototyp baterie s pevným elektrolytem od automobilky Toyota
Na vývoji baterií s pevným elektrolytem aktuálně pracuje řada automobilek, jako BMW, Toyota, Mercedes-Benz, VW, Ford i společnosti dodávající baterie, jako Solid Power, Samsung, TDK Corporation a další. Termíny zahájení výroby se přitom pohybují obvykle mezi lety 2025 až 2030.
Náklady na nové baterie však budou zřejmě vyšší, takže se jejich nasazení očekává nejprve v prémiových vozech. Jejich dojezd by přitom mohl vzrůst až k hranici 1000 kilometrů. Například Toyota ale plánuje v rámci vyšší dostupnosti nové technologie nasazení SSB baterií do hybridů, které tak rovněž nabídnou ještě lepší schopnosti.
Co pak s bateriemi?
Samostatným tématem kolem baterií v elektromobilech je jejich recyklace, která je další výzvou. V Evropě by mělo vzniknout několik recyklačních závodů, lokalizovaných poblíž továren vyrábějících automobily a baterie, které se mají zaměřit na získávání cenných kovů, jako lithium, kobalt, nikl a mangan z baterií s již nevyhovující kapacitou.
Některé projekty ovšem počítají s využitím baterií, jejichž kapacita už nevyhovuje nasazení v elektromobilech, ve velkých bateriových úložištích, kde mohou posloužit k vyrovnání výkyvů v energetické rozvodné síti.
Němci změřili dálniční dojezdy elektromobilů v zimě. Jedna automobilka doslova propadla
Dojezd. To je mantra všech elektromobilů a jedno z měřítek, kterým jsou všeobecně posuzovány. Čím více kilometrů na jedno nabití zvládají, tím pro řadu lidí lépe. Jenže ne vždy jsou cestovní podmínky ideální a pak se začnou dít věci…
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_oW_A/nO1SBfAluiBJE31hYCRIZVE/5395/mercedes.jpeg?fl=cro,0,0,2560,1706%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Test ADAC