Článek
Nostalgii stranou, Land Rover Defender už nebude nikdy jako dřív. Nespravíte jej kladivem, loket se vám vejde do auta a nemusí vám mrznout z okénka, motory nejsou z dodávky a celé auto už nejspíš nebude na silnici malým utrpením.
Ikona, která se vyráběla od roku 1983 a po několika modernizacích přežila i v Evropě do roku 2016, konečně dostala nástupce. Opět je k dispozici ve verzi 90 a 110, které se liší počtem dveří a rozvorem náprav. Pro představu, rozvor větší verze činí 3022 milimetrů, což je o 99 mm více než u obřího Land Roveru Discovery. Do pětidveřové verze se vejde konfigurace sedadel 5+2.
Vůz je postaven na hliníkovém monokoku, který se chlubí torzní tuhostí 29 Nm, tedy až třikrát víc než tradiční samonosné karoserie. Důležitý to parametr v těžkém terénu, kam i nové auto rozhodně míří.
Klidně i jako dobrodruh
Design novinky je pochopitelně v očích pozorovatele. Určité prvky původní verze lze třeba v siluetě, kolmé zádi nebo předních světlometech spatřit. Vůz bude k dispozici ve čtyřech výbavách, kdy ta základní vyjede na osmnáctipalcových plechových discích, kdežto ta nejluxusnější až na 22palcových. K dispozici bude i několik paketů příslušenství, které vůz přiblíží třeba expedicím - a to typicky přídavnými boxy či nádržemi.
Interiér je sice nesrovnatelně modernější, ale už na pohled působí odolněji než třeba ve fajnových Range Roverech. Vidíme tvrdé plasty vespod či masivní držáky. K dispozici je i spousta odkládacích prostor o objemu 5,8 až 6,9 litrů. Dominantní je 10,1palcový displej nového infotainmentu.
Bude i do zásuvky
Od začátku prodejů bude k mání hned několik pohonných jednotek. Vznětové čtyřválce mají objem dvou litrů a výkony 200, respektive 240 koňských sil.
Zájemci o zážehový motor mohou zvolit mezi čtyřválcovým dvoulitrem s výkonem 300 koní, nebo řadovým třílitrovým šestiválcem s mildhybridním pohonem, 48Voltovou architekturou a výkonem 400 koní. Takový Defender na stovku vystřelí za 6,1 sekund.
Brzdou provozu tedy v tomto případě už nebudete. Následovat bude ještě plug-in hybridní verze, kterou lze připojit do zásuvky a jezdit čistě na elektřinu. Vycházet bude ze zmíněné nejsilnější verze.
Tahač
Defender má sice nyní styl, je praktičtější, luxusnější, rychlejší, má věci jako adaptivní tempomat či infotainment připojený k internetu, ale nezapomíná ani na užitkové vlastnosti, pro které byl stvořen původní model. Samozřejmostí je stálý pohon všech kol, všechny motorizace mají standardně osmistupňovou automatickou převodovku s měničem točivého momentu, doplněnou o redukci.
Světlá výška činí 291 milimetrů, pokud si připlatíte za vzduchové odpružení. Brodit se můžete do slušných 900 mm, k dispozici je i asistent sledování hladiny, známý z jiných modelů značky.
Defender sám uveze 900 kilogramů, tedy asi jako střední pick-up. Na střeše může nést 300 kilo. Utáhne pak až 3 720 kilogramů.
Už má i české ceny
Dodávky na český trh odstartují na jaře roku 2020. Nejprve bude k mání delší verze 110 od 1 479 104 Kč, následovat ještě v témže roce bude kratší „devadesátka”, naceněná od 1 322 000 Kč.