Hlavní obsah

Autopilot Tesly neuspěl v evropských bezpečnostních testech, je příliš autoritativní

Novinky, Milan Lažanský

Evropská organizace Euro NCAP, která se zabývá pasivní i aktivní bezpečností nových aut, se zaměřila na chování asistenčních systémů. Tesla Model 3 obdržela jen podprůměrné hodnocení. Režim Autopilot, na kterém Elon Musk staví marketing automobilky, má být příliš autoritativní.

Foto: Tesla Motors

Autopilot od Tesly

Článek

V novém testu se proti sobě postavilo několik různých modelů. Krom Tesly Model 3 se jedná o Audi Q8, BMW řady 3, Mercedes-Benz GLE, Volvo V60, Volkswagen Passat, Nissan Juke, Ford Kuga a Renault Clio.

„Nové hodnotící protokoly Euro NCAP se zaměřují na dvě hlavní oblasti. Zkoumáme rovnováhu mezi technickými kompetencemi systému a mírou, v níž udržuje řidiče v pohotovosti, dále nás zajímá také takzvaná bezpečnostní síť vozu v kritických situacích,“ uvádí organizace v prohlášení.

Jak funguje levné samořízení? Test Renaultu Clio s paketem poloautonomní jízdy

Testy

Výsledky jsou poté podrobeny systému klasifikace, kdy auta spadají do jedné ze čtyř možných kategorií hodnocení, v překladu: Základní, Střední, Dobrý, Velmi dobrý.

Základní hodnocení dostaly nejlevněší modely, tedy Renault Clio s Peugeotem 2008. O stupeň lepší je krom Tesly Model 3 i Volvo V60, Nissan Juke nebo Volkswagen Passat. S hodnocením „dobré“ odjel Ford Kuga a na nejvyšší příčku dosáhla německá trojice Audi Q8, BMW řady 3 a Mercedes-Benz GLE.

Pět stupňů k puštění volantu. Autonomní řízení má svá pravidla

AutoMoto

Problém Tesly, která se svým Autopilotem často chlubí, podle organizace spočívá v tom, že řidič není dostatečně zapojen do děje, pokud jsou asistenty řízení zapnuté.

„Chování asistenčních systémů budí dojem, že vůz řídí sám a systém je autoritativnější než kooperativní,“ říká zpráva s tím, že auto se spoléhá jen na senzory ve volantu, kdežto konkurence snímá i řidičův pohled.

Autopilot byl za podobný prohřešek kritizován i americkým Národním úřadem pro bezpečnost dopravy. Podle něj umožňuje řidičům úplně odtrhnout oči od silnice. Americké regulační orgány vyšetřovaly od roku 2016 patnáct nehod, které se týkaly modelů Tesla vybavených tímto systémem, uvádí Autonews Europe.

Muskův marketing narazil u německého soudu, systém Autopilot označen za zavádějící

AutoMoto

Euro NCAP vadí rovněž samotný název systému. „Název Autopilot je nepatřičný a může slibovat plnou autonomii. Rovněž propagační materiál slibuje autonomní řízení, kdežto návod k vozu správně určuje limity systému, což může být matoucí,“ uvádí organizace.

Související témata:

Výběr článků

Načítám