Článek
Od poloviny března pracují vozy a testovací řidiči firmy Cruise, která je divizí koncernu General Motors pro autonomní jízdu, jako doručovatelé balíčků s potravinami pro potravinovou banku San Francisco-Marin.
Poptávka po jejích službách je nyní mnohonásobně vyšší než v běžných časech - obslouží 55 tisíc lidí týdně ve srovnání s 3200 lidmi před omezením volného pohybu. Řada klientů patří do skupin nejvíce ohrožených nemocí Covid-19.
To samozřejmě znamená zásadně vyšší nároky na doručovací kapacitu. A není to všechno - podle šéfa potravinové banky Michaela Wirkkaly se zastavil provoz zhruba u 30 procent obchodních partnerů. To znamená, že mimo širší flotily doručovatelských vozů potřebují také dobrovolníky, kteří ve skladu jídlo balí.
Brněnská firma vyvíjí autonomní vůz pro dezinfekci prostor
Podobně na tom je i společnost Pony.ai, za kterou zase stojí automobilka Toyota. Ta vozí jídlo pro platformu Yamibuy ve městě Irvine a ve Fremontu zase doručuje jídlo pro místní program pomoci v nouzi.
Podle ředitele a zakladatele Jamese Penga byla hlavní motivací snaha o pomoc v nouzi. Druhotně to ale firmě poskytne informace o tom, zda by stálo za to rozšířit své pole působnosti z „robotaxíků” na doručovatelský byznys.
Nissan má rekord autonomní jízdy, přinejmenším britský
S autonomními vozidly, ovšem bez „lidské pojistky” ve formě řidiče-vývojáře za volantem, jezdí po Kalifornii i firma Nuro. Ta vozí lékařské potřeby do nemocnice v Sacramentu, která se specializuje na nemoc Covid-19, a do dočasného zdravotnického zařízení v okrese San Mateo.
Žádná z těchto firem podle vlastních slov nevydělává za doručování žádné peníze. Jejich hlavním ziskem jsou data a zkušenosti pro provoz aut bez řidiče. Podobné služby nabídly svým místním potravinovým bankám i další firmy, např. TuSimple, která provozuje autonomní nákladní vozy.