Článek
Od poloviny března pracují vozy a testovací řidiči firmy Cruise, která je divizí koncernu General Motors pro autonomní jízdu, jako doručovatelé balíčků s potravinami pro potravinovou banku San Francisco-Marin.
Poptávka po jejích službách je nyní mnohonásobně vyšší než v běžných časech - obslouží 55 tisíc lidí týdně ve srovnání s 3200 lidmi před omezením volného pohybu. Řada klientů patří do skupin nejvíce ohrožených nemocí Covid-19.
To samozřejmě znamená zásadně vyšší nároky na doručovací kapacitu. A není to všechno - podle šéfa potravinové banky Michaela Wirkkaly se zastavil provoz zhruba u 30 procent obchodních partnerů. To znamená, že mimo širší flotily doručovatelských vozů potřebují také dobrovolníky, kteří ve skladu jídlo balí.
Podobně na tom je i společnost Pony.ai, za kterou zase stojí automobilka Toyota. Ta vozí jídlo pro platformu Yamibuy ve městě Irvine a ve Fremontu zase doručuje jídlo pro místní program pomoci v nouzi.
Podle ředitele a zakladatele Jamese Penga byla hlavní motivací snaha o pomoc v nouzi. Druhotně to ale firmě poskytne informace o tom, zda by stálo za to rozšířit své pole působnosti z „robotaxíků” na doručovatelský byznys.
S autonomními vozidly, ovšem bez „lidské pojistky” ve formě řidiče-vývojáře za volantem, jezdí po Kalifornii i firma Nuro. Ta vozí lékařské potřeby do nemocnice v Sacramentu, která se specializuje na nemoc Covid-19, a do dočasného zdravotnického zařízení v okrese San Mateo.
Žádná z těchto firem podle vlastních slov nevydělává za doručování žádné peníze. Jejich hlavním ziskem jsou data a zkušenosti pro provoz aut bez řidiče. Podobné služby nabídly svým místním potravinovým bankám i další firmy, např. TuSimple, která provozuje autonomní nákladní vozy.