Článek
Po enyaqu, který slouží jako první zásadní krok mladoboleslavské automobilky do světa elektromobilů, se očekává další rozšíření nabídky. Nejprve Škoda směřuje dolů, ale možná ne tolik, jak se čekalo.
Jestliže enyaq je ekvivalentem Volkswagenu ID.4, případně ID.5. ve verzi Coupé, svůj Volkswagen ID.3 Škoda zřejmě vůbec nepostaví. Místo toho navazuje na svou tradici hledání mezisegmentů a uvede crossover Elroq.
Zjednodušeně řečeno vznikl zkrácením zadního převisu enyaqu. Rozvor náprav, přední převis i šířka jsou téměř totožné.
Cílem škodovky bylo vytvořit karoq na elektřinu, vždyť i název je složeninou „elektrického karoqu“. Od pouhé přestavby spalovacího modelu na elektrický už ale doba naštěstí pokročila, a tak je dárce orgánů právě enyaq s ryze elektrickou platformou MEB.
Inspirace novým jazykem
Elroq je zatím zahalen v maskovací folii a nic se na tom samozřejmě nezměnilo během našich prvních kilometrů v okolí rušného Amsterdamu. Měli jsme však možnost prohlédnout novinku zcela bez maskování.
Srovnání rozměrů | |||
---|---|---|---|
Elroq | Enyaq | Karoq | |
Délka | 4488 mm | 4649 mm | 4382 mm |
Šířka | 1879 mm | 1879 mm | 1841 mm |
Výška | 1625 mm | 1616 mm | 1603 mm |
Rozvor | 2766 mm | 2765 mm | 2638 mm |
Objem zavazadelníku | 470 – 1580 l | 585 – 1711 l | 521 – 1630 l |
Není překvapením, že novinka svými tvary enyaq zásadně připomíná, především zadní světla jsou až na grafiku stejná. Kratší karoserie ale dává vozu robustnější postoj, neboť velká kola o rozměrech 19 až 21 palců zůstávají.
Především příď nese prvky nového designového jazyka Moderní Solid, jehož se enyaq dočká až s faceliftem v příštím roce. Elroq má rozdělené světlomety. Horní část slouží jako denní svícení i coby směrovky. Světelný podpis přitom zasahuje až do masky, která sice připomíná škodovácký tvar, ale je znatelně užší.
Škoda poodhalila příď modelu Elroq
Kromě disků kol se také na elroqu nedočkáte klasického loga automobilky, už i na přídi je nápis. Jinak je příď elroqu plochá a aerodynamicky efektivní. K usměrňování proudu vzduchu a odporu o koeficientu jen 0,26 pomáhají i speciálně tvarované blatníky s nenápadným výstupkem v přední části.
Vzhledem k příbuznosti s enyaqem však od designu exteriéru nelze čekat takovou revoluci, jako má přinést menší epiq v roce 2026 nebo ještě větší model inspirovaný konceptem Vision 7S.
Povědomý
I když to fotografií zatím nedokážeme, uvnitř se krom loga místo nápisu na volantu a nových, ekologičtějších materiálů, ve srovnání s enyaqem nic nemění. Dominantou shodné palubní desky je 13palcový centrální displej, před řidičem najdete pětipalcový.
Elroq bude těžit ze zásadně vylepšeného softwaru, který doznal změn jak po grafické, tak uživatelské stránce. Platí také za spolehlivější systém a nechybí ani nové funkce typu možnosti manuálního předehřevu baterie.
Vzadu je také spoustu místa na všechny strany. Vzhledem k tomu, že se s rozvorem nehýbalo, bude právě prostor pro zadní pasažéry velkou devízou novinky. Ustoupit samozřejmě musí v litrech zavazadelníku. Nabídne ale stále více než slušných 470 litrů oproti 585 l enyaqu.
Obratný
Ani první kilometry za volantem elroqu vzhledem k výše zmíněnému samozřejmě nepřinesly šokující zjištění. V městském a příměstském provozu lze spotřebu úspornější zadokolky bez problému udržet pod 15 kWh.
Právě do takového provozu Škoda novinku cílí a i proto je zásadní opravdu minimální poloměr otáčení. Díky skvělému rejdu předních kol je to jen 9,3 metru. Auto na volantu přitom působí klidně.
Vůz dostane jak adaptivní tlumiče, tak zkoušené standardní provedení odpružení a nezklame svou filtrací různých druhů nerovností. Škodě se podobně jako u enyaqu daří kombinovat mrštnost s komfortem.
Na výběr je z automatického režimu rekuperace i z více stupňů včetně nejvyššího, který umožní řízení jedním pedálem. Naopak ten nejnižší nejvíce připomíná „normální auto“ a umožňuje řidiči soustředit se na plynulost jízdy. To vše lze regulovat pádly pod volantem – důležitým prvkem, který škodovku odlišuje od mnohé konkurence včetně té koncernové.
Čtyřkolka nechybí
Co se pohonu týká, na výběr budou verze 50, 60, 85 a 85×. Tyto modely se liší kapacitou baterie a odpovídajícím výkonem v rozsahu od 125 kW do 220 kW. Základní Elroq 50 je vybaven pohonem zadních kol s celkovou kapacitou baterie 55 kWh a elektromotorem na zadní nápravě s maximálním výkonem 125 kW.
Elroq 60 má 63kWh baterii a 150kW elektromotor. Oba tyto modely dosahují maximální rychlosti 160 km/h.
Varianty Elroq 85 a Elroq 85× jsou vybaveny baterií o kapacitě 82 kWh. Elroq 85 s pohonem zadních kol má špičkový výkon 210 kW, zatímco Elroq 85× má přídavný elektromotor na přední nápravě, který nabízí standardně pohon všech kol a výkon 220 kW. Obě verze 85 a 85× dosahují maximální rychlosti 180 km/h a poskytují normovaný elektrický dojezd více než 560 kilometrů.
Automobilka slibuje, že z 10 na 80 procent kapacity baterie se vůz nabije za 25 až 28 minut podle verze, maximální nabíjecí výkon je 175 kW. Při pomalém nabíjení střídavým proudem se zvládne nabíjet výkonem 11 kW a nabití do plné kapacity tak trvá 5,5 až 8 hodin podle verze.
Kratší a levnější
Premiéra novinky je naplánována na podzim letošního roku, do prodeje vstoupí pravděpodobně na začátku příštího roku, v předprodeji možná i na přelomu. Cena je otázkou, nicméně elroq pravděpodobně bude začínat o přibližně sto tisíc níže než enyaq za 899 tisíc korun, aby zaujal místo mezi elektrickou vlakovou lodí a chystaným kompaktním crossoverem Epiq, který by měl stát kolem 650 tisíc.