Článek
Malá SUV jsou na trhu jen pár let, ale dá se říct, že automobilky udeřily hřebíček na hlavičku. Prodeje aut typu Seat Arona a jim podobných totiž stoupají a pomalu nahrazují jak menší kombíky, tak i hatchbacky. Seat to přitom dobře ví a v poslední roce proto přispěchal s modernizací pro aronu, která už dosluhovala čtvrtý rok.
S novým, respektive přepracovaným Seatem Arona jsme se měli možnost krátce seznámit a nutno hned na začátek říct, že minimálně vzhledově facelift nejmenšímu SUV od Seatu prospěl. Auto působí svěžím dojmem a navíc, exteriérem to jen začíná.
Hned na první pohled si lze všimnout, že Seat přepracoval přední masku, na které přibyly kulaté světlomety a maska tak působí zajímavějším dojmem. V zadní části se změnil difuzor a také spoiler. Všechny změny pak měly za úkol jediné. Osvěžit design auta, které cílí především na mladé lidi a rodiny, což se rozhodně povedlo.
První jízda v Cupře Born: Konečně závan sportovnosti v elektromobilu
Zásadnější krok k získání nových zákazníků ale Seat udělal hlavně v kabině. V rámci obyčejné modernizace se toho totiž v kabině událo mnoho. Arona dostala úplně novou palubní desku z měkčených plastů s kulatými a osvětlenými výdechy klimatizace a v nejvyšších výbavách i novou 9,2palcovou obrazovku infotainmentu s vysokým rozlišením. Nechybí ani displej namísto tradičních budíků a nová sportovně laděná a velice pohodlná sedadla.
Facelift omezil nabídku jen na vyšší výbavy Style, Xperience a FR. My jsme měli možnost vyzkoušet sportovně střižené „ef-erko“, a to s druhým nejsilnějším motorem TSI 1,0 litru s výkonem 95 koňských sil. Mimo ně se facelift dá pořídit ještě s úsporným motorem na CNG s výkonem 90 koní a nejsilnějším benzínovým čtyřválcem s výkonem 150 koňských sil.
Arona ve verzi FR má působit sportovním dojmem, čemuž mají napomáhat sportovní sedadla nebo sportovní volant obšitý kůží Nappa. Obě tyto výsady nejvyšší výbavy přitom působí skutečně dobrým dojmem, ale nejzásadnější pro jízdu je jiná vlastnost určená pro výbavu FR, a to elektronický přední diferenciál.
Cupra se má více oddělit od Seatu, Španělé chtějí méně sdílených modelů
Auto s litrovým motorem v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou na první dobrou funguje výborně, především v městském provozu se tříválec chová klidně a od spodních otáček disponuje dostatečnou silou. Díky diferenciálu s funkcí XDS, která přibržďuje přední kola, auto dokáže snáze odolávat vrozené nedotáčivosti. Kombinovaná spotřeba se ale během krátkého testu pohybovala okolo hranice 6,5 litru benzínu.
Objektivně lze konstatovat, že silnější verze litrového motoru bude tvořit u faceliftované arony pravděpodobně největší část prodejů. A nutno říct, že ne bezdůvodně. Ano, silnější 1,5litrový motor bude svižnější, ale litr je naopak úspornější, a především v městském provozu, kam arona naladěním patří, asi těžko poznáte rozdíl.
Celkově aroně facelift rozhodně prospěl. Nejedná se jen o další malé SUV, má svůj mladistvý charakter, ideálně naladěný podvozek, povedené motory a nyní i hodnotněji působící a stále stejně přehlednou kabinu.