Článek
Stejně jako u minulé generace Peugeotu 308 i ta současná dostala kombi verzi označenou SW. Přichází na trh o něco později než hatchback, třebaže v Česku je dlouhodobě o kombi větší zájem, globálně vítězí hatchback.
Novinkou jsem téměř rok po představení dostal příležitost se krátce svézt.
Peugeot představuje odvážně tvarované 308 kombi nové generace
Liší se kombík od hatchbacku nějak výrazněji než prodlouženou zádí? Už v tom je docela výrazný rozdíl, protože dodatečná hmotnost nad zadní nápravou si vyžádala jiné naladění odpružení, byť technicky je zadní náprava shodná.
Za volantem nového Peugeotu 308: Lev nejen příměstský
Vůz kromě délky (o 269 mm) narostl oproti hatchbacku i na rozvoru náprav o 55 mm. Oproti své vlastní minulé generaci je delší o 51 mm. A nutno dodat, že záď se designérům opravdu povedla – odtrhová hrana pod oknem je neotřelá a vzhled trochu ozvláštňuje. Jestli bude fungovat i proti znečišťování zadního skla při jízdě v dešti, je ovšem otázkou.
Nárůst rozvoru znamená oproti hatchbacku o něco prostornější zadní sedačky. „Za sebe“ si se 184 cm výšky sednu pohodlněji než v hatchbacku a pocitově mám i trochu víc místa nad hlavou.
Zepředu stejný jako hatchback
Samozřejmě, příď a palubní deska jsou totožné s hatchbackem. To znamená, půjdeme-li zepředu, LED světlomety už v základu a za příplatek s funkcí Matrix, vznětové či zážehové motory o 110 nebo 130 koních s šestistupňovým manuálem nebo osmistupňovou automatickou převodovkou.
A také jeden plug-in hybrid ve dvou verzích výkonu – 180 a 225 koní. Čistě elektrická verze přijde v roce 2023 pro obě karosářské verze 308.
Uvnitř je to stejná písnička – palubní deska se chlubí kontroverzním i-Cockpitem, tedy přístrojovým štítem přesunutým nad volant, pod čelní sklo. Je samozřejmě displejem, za příplatek se zobrazením 3D, které tvoří dvěma úrovněmi – skrz průhledový displej s částí zobrazení se díváte na druhý, který ukazuje zbytek. Je to efektní, ale stejně jako ono vystrčení přístrojového štítu o kus nahoru to nemusí sednout každému.
Zůstává také duo dotykových displejů uprostřed, kdy ten větší, desetipalcový, funguje jako standardní displej, a druhý, menší, pro několik uživatelsky nastavitelných zkratek. Peugeot tomu říká i-Toggles a je to skvělý nápad.
Možností, co tu uložit, je opravdu hodně, včetně zkratky pro určitou teplotu v jedné či druhé půlce auta nebo pro navádění na uloženou domovskou adresu.
Stejné jsou také sedačky, které kromě toho, že dobře vypadají, jsou příjemně měkké a pohodlné, také slušně drží tělo v zatáčkách. Podobně je na tom prostornost, kterou bych označil za útulnou, a poněkud členitá levá strana středového tunelu, o niž není stoprocentně příjemné si opřít pravou nohu.
Konvenční motorizace zapůsobí jemností
Jako první sedám do kousku se vznětovým motorem o 130 koních a automatickou osmistupňovou převodovkou. Je to klasický planetový automat značky Aisin, který je známý z ostatních produktů Peugeotu a Citroënu, a ani zde nechybí ona otravná vlastnost, a sice, že převodovka je schopná nechat vůz kousek couvnout při rozjezdu do mírného kopce.
Co však musím opravdu pochválit, je sladění s motorem a hladkost řazení. Pod lehkým plynem je moment, kdy změní kvalt, poznat jen na otáčkoměru a zvuku motoru. Na jakékoliv cuknutí či změnu v zátahu zapomeňte.
Oproti hatchbacku je na jízdních vlastnostech nejvíce znát prodloužený rozvor, přidaná hmotnost vzadu příliš ne. V každé chvíli je cítit, že tohle auto existuje proto, aby posádku vozilo v co největším komfortu.
Naladění odpružení tomu dokonale odpovídá, nerovnosti filtruje opravdu krásně, a dokonce tu není ani sportovní jízdní režim, jen Normal a Eco.
Přesedám do kousku se zážehovým motorem a šestistupňovou manuální převodovkou. Má stejnou barvu, nazvanou „modrá Avatar“, ovšem je spíš tyrkysová. Stejně jako zelená u hatchbacku je tato modrá barvou v základní ceně, nemusí se za ni připlácet.
Opravdu kombíku sluší, stejně jako šedá Platinum, která je také pro kombík specifická. Zelenou metalízu z hatchbacku tu v nabídce nenajdete.
Jako první mě po nasednutí trkne ohromný rozdíl na středovém tunelu mezi verzí s automatickou a manuální převodovkou. Zatímco u automatu stačí malá páčka coby volič, u manuálu je řadicí páka pořádně vysoká a má docela dlouhé, ale dostatečně přesné dráhy.
O držáky nápojů, které „šaltrpáka“ nahradila, však zákazníci nepřijdou zcela – je tu jeden, utopený o kousek víc vpředu u bezdrátové nabíječky smartphonů.
Právě dlouhé dráhy a dost vysoko ložená hlavice řadicí páky jsou jediné dva detaily, které bych této verzi dokázal vytknout, kdybych skutečně hledal, co mi nesedí, drobnohledem. Komfortní svezení je opět hlavním úkolem, sladění ovládacích prvků je opět perfektní, jízda umí být krásně plynulá.
Obě čistě spalovací pohonná ústrojí mají společné to, že neoplývají kdovíjakou silou. Vznětová patnáctistovka tu je ve 130k verzi, u zážehového tříválce PureTech testuji tu silnější, rovněž stotřicetikoňovou, a zjišťuji, že obě na normální jízdu stačí tak akorát.
Plug-in hybrid umí i svižněji
Chcete-li jezdit rychleji, bude třeba sáhnout po plug-in hybridu. Testuji silnější ze dvou výkonových verzí, tedy tu, která kombinuje 180k šestnáctistovku se 110k elektromotorem pro nejvyšší kombinovaný výkon 225 koní. Ten dokáže zrychlovat velmi obstojně, nad 100 km/h jsem během chvíle.
Protože je k mání jen ve verzi GT, je znát drobný rozdíl i na podvozku. Odpružení je trochu tužší, ovšem ani zde nečekejte kdovíjakou sportovnost – spíš jistější svižnou jízdu. Pořád je přední komfort, kterému napomáhá povedená masážní funkce sedaček.
Můžete si např. vybrat masáž „kočičí tlapky“ a polštářky v opěradle se snaží simulovat, jako by vám po zádech chodila kočka. I u těch nejdražších sedadel v modrozeleném koženém čalounění – mimochodem velmi hezkém – však chybí ventilace.
Povedený kombík
Všechny varianty pojí ohromný zavazadelník, jehož podlaha u konvenčních verzí může zaujmout dvě polohy na výšku a celkový objem je 608 litrů, u hybridu to je o 60 litrů méně. Obě verze umožňují dovnitř strčit až 185 cm dlouhý předmět.
SW tak je praktičtější variantou veskrze povedeného Peugeotu 308, což říká v podstatě vše. Věřím, že si u nás najde spoustu zákazníků, kteří kladou komfort na první místo.
Kompletní ceník
Spolu s jízdním představením Peugeot odhalil i ceník „dlouhé“ 308. Je plošně o 30 tisíc korun dražší než hatchback. Ten sice začínal pod půlmilionem, když se jeho ceník odhalil loni v září, od té doby se ale v automobilovém světě mnohé změnilo.
Kompletní ceník nového Peugeotu 308 SW | ||
---|---|---|
Výbava | Motorizace | Cena |
Active Pack | 1,2 PureTech 110 S MAN6 | 555 000 Kč |
1,2 PureTech 130 S MAN6 | 590 000 Kč | |
1,2 PureTech 130 S EAT8 | 650 000 Kč | |
1,5 BlueHDi 130 S MAN6 | 640 000 Kč | |
1,5 BlueHDi 130 S EAT8 | 700 000 Kč | |
Hybrid 180 e-EAT8 | 890 000 Kč | |
Allure | 1,2 PureTech 130 S MAN6 | 660 000 Kč |
1,2 PureTech 130 S EAT8 | 720 000 Kč | |
1,5 BlueHDi 130 S MAN6 | 710 000 Kč | |
1,5 BlueHDi 130 S EAT8 | 770 000 Kč | |
Hybrid 180 e-EAT8 | 940 000 Kč | |
Allure Pack | 1,2 PureTech 130 S MAN6 | 685 000 Kč |
1,2 PureTech 130 S EAT8 | 745 000 Kč | |
1,5 BlueHDi 130 S MAN6 | 735 000 Kč | |
1,5 BlueHDi 130 S EAT8 | 795 000 Kč | |
Hybrid 180 e-EAT8 | 965 000 Kč | |
GT | 1,2 PureTech 130 S EAT8 | 815 000 Kč |
1,5 BlueHDi 130 S EAT8 | 865 000 Kč | |
Hybrid 180 e-EAT8 | 1 035 000 Kč | |
Hybrid 225 e-EAT8 | 1 085 000 Kč | |
GT Pack | 1,2 PureTech 130 S EAT8 | 870 000 Kč |
Hybrid 180 e-EAT8 | 920 000 Kč | |
Hybrid 225 e-EAT8 | 1 140 000 Kč |
Technické údaje testovaných verzí
Peugeot 308 SW | ||
---|---|---|
1,2 PureTech 130 k Allure Pack | 1,5 BlueHDi 130 k Allure Pack | |
Motor: | 1199 ccm, řadový zážehový tříválec, turbo | 1499 ccm, řadový vznětový čtyřválec, turbo |
Max. výkon: | 96 kW (130 k) při 5500 ot./min | 96 kW (130 k) při 3750 ot./min |
Max. točivý moment: | 230 N.m při 1750 ot./min | 300 N.m při 1750 ot./min |
Převodovka: | šestistupňová manuální | osmistupňová automatická |
0-100 km/h: | 9,8 s | 10,9 s |
Nejvyšší rychlost: | 210 km/h | 208 km/h |
Průměrná spotřeba (WLTP): | 5,7 l/100 km | 4,6 l/100 km |
Provozní/maximální hmotnost: | 1385/1850 kg | 1475/1950 kg |
Délka × šířka × výška: | 4636 × 1852 × 1442 mm | |
Základní/maximální objem zavazadelníku: | 608/1634 l | |
Poháněná náprava: | přední | |
Základní cena: | 555 000 Kč (308 SW 1,2 PureTech 110 S MAN6 Active Pack) | |
Základní cena testované verze: | 685 000 Kč | 795 000 Kč |
Cena testovaného vozu: | 696 000 Kč | 814 000 Kč |
Peugeot 308 Hybrid 225 e-EAT8 e-GT Pack | |
---|---|
Spalovací motor: | 1598 ccm, řadový zážehový čtyřválec, turbodmychadlo |
Max. výkon/točivý moment spalovacího motoru: | 132 kW (180 k)/250 N.m |
Max. výkon/točivý moment elektromotoru: | 81 kW (110 k)/320 N.m |
Max. kombinovaný výkon/točivý moment: | 165 kW (225 k)/360 N.m |
Baterie: | Li-Ion, 12,4 kWh maximální kapacita, 9,9 kWh využitelná kapacita |
Dobíjení: | 7,7 h (1,8 kW AC, dodávaná nabíječka do domácí 230V zásuvky) |
1,9 h (7,4 kW* AC, kabel Mennekes) | |
Dojezd na plné nabití (WLTP): | 59 km |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
0-100 km/h: | 7,6 s |
Nejvyšší rychlost: | 235 km/h (135 km/h při jízdě pouze na elektřinu) |
Průměrná spotřeba (WLTP): | 1,2 l/100 km |
Provozní/maximální hmotnost: | 1762/2170 kg |
Délka × šířka × výška: | 4636 × 1852 × 1442 mm |
Základní/maximální objem zavazadelníku: | 548/1574 l |
Poháněná náprava: | přední |
Základní cena modelu: | 555 000 Kč (308 SW 1,2 PureTech 110 S MAN6 Active Pack) |
Základní cena testované verze: | 1 140 000 Kč |
Cena testovaného vozu: | 1 256 000 Kč |
* - příplatková výbava; standardem je 3,7kW palubní nabíječka |