Článek
Nová generace tiguanu je společně s novým passatem a o kus větším tayronem, který dorazí letos v září jako náhrada za Tiguan Allspace, pravděpodobně jedním z posledních volkswagenů se spalovacími motory.
Jde o zcela nový model, nicméně o podstatných technických částech vozu, jako je platforma nebo motory, je možné říci, že se jedná o cizelované prvky. Platforma pro vozy s příčnou zástavbou motorů MQB tak dostala přídomek Evo, stejně jako motory.
Na druhou stranu je na tiguanu vidět designová inspirace z nových elektromobilů řady ID, které vedou současný designový jazyk automobilky. Přední světlomety jako kdyby měly lidský výraz a jsou oblejší než u předchůdce, zadní svítilny jsou spojené LED páskem.
V honbě za co nejnižšími emisemi se všemožnými triky včetně zatahovacích žaluzií na předním nárazníku nebo vyplněných disků kol podařilo až neuvěřitelně snížit aerodynamický odpor z 0,33 na 0,28 cd.
Digitální progres
Interiér je velmi kvalitně zpracovaný, potěší například i měkké dveřní výplně na velké ploše. K té tak typické strohosti Volkswagen přidal i potřebnou útulnost.
Barevná grafika před spolujezdcem je ale možná až kýčovitá. Zřejmě šlo o snahu zaplnit lesklou plochu navazující na displeje a ve Wolfsburgu si řekli: „Dáme tam něco mladistvého.“
Do očí také trochu bijí krytky za klikami dveří, které máte přímo v zorném poli, ale tady kritika interiéru končí.
Dominantou je patnáctipalcový displej palubního systému. Tiguan z pohledu digitální výbavy a celkové uživatelské přívětivosti významně těží z toho, že přešlapy spojené s přechodem na novou architekturu si již Volkswagen vytrpěl s golfem před modernizací.
Především, software je mnohem spolehlivější, rychlejší a intuitivnější. Odezva na dotyk je okamžitá a z průšvihu je najednou přednost, tohle je jeden z nejlepších infotainmentů na trhu.
Ovládání ventilace je řešeno lištou pod displejem, která je konečně podsvícena. Dotykové plošky fungují dobře, kruhové ovladače nové a technicky příbuzné Škody Kodiaq jsou však ještě příjemnější, i když pro někoho možná staromilské.
Volič samočinné převodovky se přesunul k volantu. Vytvořil tím prostor pro úložné schránky a rovnou dvě bezdrátové nabíječky telefonů vedle sebe. Na středovém tunelu je rovněž kruhový ovladač, který stiskem mění své funkce. Lze s ním ovládat například hlasitost nebo jízdní režimy. Abyste jej však plnohodnotně ovládali bez pohledu nebezpečně nízko, vyžaduje to zvyk.
Pochvalu si tiguan zaslouží za prostor uvnitř. Vepředu působí vzdušně, řidič má příjemný posez a vzadu limit nenajdou ani vysocí dospělí, a to jak podélně, tak na výšku. Zavazadelník narostl o 37 litrů na výsledných 652 l.
Skvělý podvozek
Během prvních jízd testem prošel především výkonnější z mildhybridních pátnáctistovek. Má výkon 110 kW a je připojen k 48voltové lithium-iontové baterii a 48V startéru-generátoru.
Motor má plynulý nástup točivého momentu od nízkých otáček a často plachtí, to vše díky elektrické výpomoci. Vyzdvihnout si zaslouží dvouspojková převodovka. Patnáctistovka už má nyní robustnější řešení se spojkami v olejové lázni, která byla navíc dále softwarově vylepšena.
Přehled všech verzí pohonu pro Volkswagen Tiguan | |||
---|---|---|---|
Systém pohonu | Výkon v kW/k | Převodovka | Pohon |
Plug-in hybridní pohony | |||
1.5 eHybrid | 150/204 | 6stupňová eDSG | přední kola |
1.5 eHybrid | 200/272 | 6stupňová eDSG | přední kola |
Mild hybridní pohony | |||
1.5 eTSI | 96/130 | 7stupňová DSG | přední kola |
1.5 eTSI | 110/150 | 7stupňová DSG | přední kola |
Přeplňované zážehové motory | |||
2.0 TSI | 150/204 | 7stupňová DSG | všech kol |
2.0 TSI | 195/265 | 7stupňová DSG | všech kol |
Přeplňované vznětové motory | |||
2.0 TDI | 110/150 | 7stupňová DSG | přední kola |
2.0 TDI | 142/193 | 7stupňová DSG | všech kol |
Základní cena | 899 900 Kč (1.5 e TSI 96 kW) |
Při rozjezdech simuluje měničový automat, jehož jemnosti se podařilo skutečně přiblížit, přitom přeřazení je bleskové. Navíc je nyní převodovka inteligentnější při náhlých změnách režimu či v úsecích plných zatáček, kdy si vyšší stupeň ponechává zařazený déle.
Dvoulitrový vznětový motor platí za úspornou a kultivovanou jednotku, ale ještě více poukázal na to, že odhlučnění motorů při akceleraci je spíše průměrné. Dost možná jde však o subjektivní vjem, jelikož odhlučnění aerodynamiky a valivého hluku od pneumatik je naopak opravdu špičkové. Při ustálené rychlosti na dálnici poskytne tiguan akustický komfort vozů o třídu výše.
Prvotřídní je také naladění odpružení, alespoň u zkoušené verze DCC Pro, která je volitelná či standardem u silnějších motorizací. Pracuje se dvěma ventily umožňujícími plynule regulovat kompresi a odskok nezávisle na sobě.
Na silnici tiguan krásně „dýchá“, přitom se nekolíbá. Kola neodskakují ani na ostrých, krátkých nerovnostech, auto dobře zvládá i vlny uprostřed zatáčky. Jde o skvělou kombinaci komfortu a jistoty.
Závěr
Třetí generace tiguanu těží ze skvělého základu v podobě vyladěného odpružení a pohonných jednotek ve své vrcholné formě. Volkswagenu se podle všeho podařilo vymanit z problémů nové generace palubního systému, a tak tiguanu nic nebrání stát se velmi lákavou nabídkou ve střední třídě SUV.