Článek
Je už zvláštní v rámci prvních jízd s horkou automobilovou novinkou usednout do vozu, který není crossoverem ani elektromobilem. Pod kapotou vrní turbodiesel a za vámi je obrovská jeskyně karoserie kombi.
Nový passat je společně se čtvrtou generací Škody Superb v mainstreamové střední třídě již vzácností. Vozy, které dominovaly v manažerských firemních flotilách, jsou dnes zcela zastíněny SUV a automobilky na to reagují, tedy z tohoto segmentu couvají. Vzpomeňme na takový Ford Mondeo, Hondu Accord, Renault Talisman, Opel Insignia, Toyotu Avensis… A mohli bychom pokračovat.
Dnes je pro Volkswagen Passat přímým vyzyvatelem jen Mazda 6 na konci života, spíše stylově zaměřený Peugeot 508 a na crossover hrající si Citroën C5 X.
Volkswagen na nízkou poptávku po klasickém segmentu D reaguje dvěma zásadními kroky. Podobně jako u dosluhujícího arteonu bude nabízet již jen karoserii kombi, která byla oproti limuzíně vždy mnohem úspěšnější.
Na vývoji a výrobě se také spojil se Škodou. Passat se tak do Bratislavy přesunul z dnes již čistě elektrického Emdenu, Superb z tradičních Kvasin. Vůbec poprvé navíc vývoj Volkswagenu měla na starosti primárně Škoda.
Aerodynamika velí
Aby se vůz spoléhající na spalovací motory mohl vyhnout emisním pokutám, už nestačí jen nespočet filtrů, i kvůli měření v reálném provozu je třeba se soustředit na aerodynamiku. Koeficient aerodynamického odporu se podstatně snížil z 0,31 na 0,25 cx.
Na designu novinky je to znát, má oblejší příď a prodloužený zadní převis. Už to není ten přísně hranatý passat, což se části zákazníků nemusí líbit.
Passat také značně narostl. Délka o 144 mm na 4917 mm a šířka o 20 mm na 1852 mm, zatímco výška se snížila o 10 mm na 1506 mm. Novinka však má na pohled vyšší stavbu karoserie, nad předním blatníkem je vizuálně více plechu, což ještě umocňuje zavalitý design.
Místa víc než dost
Rozvor náprav je o 50 mm delší než dříve, a to 2841 mm. Těží z toho interiér. Volkswagen tvrdí, že prostor pro nohy vzadu se zvětšil o 50 mm a zavazadlový prostor o 40 litrů na 690 litrů – rozšiřitelný na 1920 litrů při sklopených zadních sedadlech.
Prostor vás po usednutí na jakékoli sedadlo zaujme jako první. Zadní pasažéři se mohou rozvalovat jako v luxusní limuzíně a interiér jde naproti vzdušnosti i vpředu.
Palubní desce dominuje velká dotyková obrazovka. Passat, stejně jako nový Tiguan na stejné platformě, z pohledu digitální výbavy a celkové uživatelské přívětivosti významně těží z toho, že přešlapy spojené s přechodem na novou architekturu si již Volkswagen vytrpěl s golfem před modernizací.
Software je spolehlivější, rychlejší a intuitivnější. Odezva na dotyk je okamžitá a z průšvihu je najednou přednost, tohle je jeden z nejlepších infotainmentů na trhu.
Ovládání ventilace je řešeno lištou pod displejem, která je konečně podsvícena. Že na ni u novinek z posledních let nebylo vidět, bylo opakovaně kritizováno. Stejně tak se Volkswagen vyléčil z dotykových plošek na volantu, které zase nahradila tlačítka. Kruhové ovladače ventilace, kterými se liší příbuzný superb, jsou však ještě příjemnější.
Volič samočinné převodovky se přesunul k volantu. Vzhledem k tomu, že manuální převodovka je passé, vytvořil se tím na středovém tunelu prostor pro úložné schránky a rovnou dvě bezdrátové nabíječky telefonů vedle sebe.
Interiér je kvalitně zpracovaný, barevná grafika před spolujezdcem se ale každému do vkusu netrefí, ke konzervativnímu duchu passatu příliš nesedí.
Široký výběr
Ještě než to Volkswagen se spalovacími motory zcela zabalí, prošla kompletní paleta rozsáhlou modernizací. Vybere si tady každý, tedy snad jen na pravověrné příznivce třech pedálů. Všechny motory jsou kombinovány s dvouspojkovou převodovkou DSG. K nejvýkonnějším dvoulitrům je standardem pohon všech kol.
Základ tvoří nový mild-hybridní zážehový motor 1,5 eTSI. Následují celkem čtyři verze zážehových a vznětových dvoulitrů a dvě varianty plug-in hybridu. Ten ujede na jedno nabití až 100 km a nabíjet jej lze už i stejnosměrným proudem. Elektrické „já“ plug-in hybridní verze je tudíž významnější než kdykoli předtím.
Prvním testem prošla především základní motorizace, která se ve standardní výbavě jen baťovsky vejde pod milion korun. Patnáctistovka má výkon 110 kW a je připojena k 48voltové lithium-iontové baterii a 48V startéru-generátoru.
Za volantem nového Volkswagenu Tiguan: V nejlepší formě
Za volantem nového superbu. O chystané vlajkové škodovce víme vše
Motor má plynulý nástup točivého momentu od nízkých otáček a často plachtí, to vše díky elektrické výpomoci. Vyzdvihnout si zaslouží dvouspojková převodovka. Tento motor už má nyní robustnější řešení se spojkami v olejové lázni, která byla navíc dále softwarově vylepšena, aby nabídla plynulejší rozjezdy.
Revidovaná platforma MQB Evo má řadu významných vylepšení včetně tužšího nosiče zadní nápravy, který zlepšuje kultivovanost a ovladatelnost.
Passat může mít až čtyři druhy odpružení. Se standardními tlumiči či s novými adaptivními označenými DCC Pro, obojí je navíc možné objednat v tužší a snížené sportovní variantě.
Verze DCC Pro pracuje se dvěma ventily umožňujícími plynule regulovat kompresi a odskok nezávisle na sobě. Passatu se i díky tomu daří kombinovat plavnou, komfortní jízdu s potřebnou jistotou. Není tedy až příliš uhoupaný, jak to uměl předchozí superb před modernizací.
Podvozek skvěle zvládá všechny typy nerovností, jen ty krátké se někdy až příliš ozývají v zadní části karoserie, na což ale velké kombi kvůli dané akustice trpí velmi často.
Odhlučnění od kol a aerodynamiky je na špičkové úrovni, což z passatu dělá skvělého dálničního maratonce.
Závěr
Nový passat dobře připomíná, v čem je síla klasických velkých kombi. Vyniká prostorem, vyváženými jízdními vlastnostmi a širokou paletou motorizací. Volkswagenu se podařilo zapracovat i na palubním systému a snad jen oblejší designem exteriéru nemusí jít každému naproti. Na úspěchu novinky bude tak záviset spíše poptávka po samotném segmentu, který nyní v Evropě tvoří jako jeden z mála. To je pro passat velmi dobré vysvědčení.
Motorizace nového Volkswagenu Passat | |||
---|---|---|---|
Systém pohonu | Výkon v kW (k) | Převodovka | Druh pohonu |
Plug-in hybridní pohony | |||
eHybrid | 150 (204) | 6stupňová eDSG | přední kola |
eHybrid | 200 (272) | 6stupňová eDSG | přední kola |
Mild hybridní pohon | |||
1.5 eTSI | 110 (150) | 7stupňová DSG | přední kola |
Zážehové motory | |||
2.0 TSI | 150 (204) | 7stupňová DSG | přední kola |
2.0 TSI 4Motion | 195 (265) | 7stupňová DSG | všech kol |
Vznětové motory | |||
2.0 TDI | 110 (150) | 7stupňová DSG | přední kola |
2.0 TDI 4Motion | 142 (193) | 7stupňová DSG | všech kol |
Základní cena | 999 900 Kč (1.5 eTSI 110 kW) |