Článek
Vzácnou příležitost vyzkoušet prototyp nového modelu v jeho poslední fázi a zhlédnout dokonce i odmaskovaný vůz, o kterém však zatím mohu jen vyprávět, jsem po novém kodiaqu měl rovněž i v případě superbu.
Obě novinky se totiž představí nedlouho po sobě na podzim letošního roku, a přestože půjde teprve o druhý nový kodiaq a superb se ukáže už ve čtvrté novodobé iteraci, mají velmi podobný příběh.
Poprvé za volantem nové Škody Kodiaq: Prototyp v mnohém překvapil
Stojí na stejné modernizované platformě MQB Evo a vedle masivní elektrické ofenzivy mladoboleslavské automobilky mají zaujmout konzervativnější klientelu, která bude chtít poslední velkou škodovku takovou, jakou ji zná roky.
Superb má však ještě o něco bližšího příbuzného, a sice chystaný Volkswagen Passat. Nejenže s ním opět sdílí platformu, ale nově půjde o ještě bližší bratry – s některými společnými karosářskými díly, zejména v boční části, a částmi interiéru, včetně některých dílů na dveřích či vespod palubní desky.
Volkswagen ukázal nový passat v lehkém maskování, interiér už není tajemstvím
Sdílet totiž budou továrnu v Bratislavě, kam se superb přestěhuje z Kvasin a passat z Emdenu. Oba tím uvolní cestu módnějším SUV a elektromobilům. Škoda navíc vedla vývoj nejen superbu, ale i passatu. Zatímco passat dorazí jen jako kombi Variant, Škoda Superb si ponechá vedle zkoušeného kombi i limuzínu, respektive liftback.
Delší, vyšší a ještě nenápadnější
Nová Škoda Superb oproti předchůdci narostla do výšky i šířky, a to jak ve verzi liftback, tak v provedení kombi. Rozvor zůstal nezměněn.
Rozměry (srovnání se současným modelem) | ||
---|---|---|
Rozměry | Škoda Superb | Škoda Superb Combi |
Délka [mm] | 4 912 (+43) | 4 902 (+40) |
Šířka [mm] | 1 849 (-15) | 1 849 (-15) |
Výška [mm] | 1 481 (+12) | 1 482 (+5) |
Rozvor [mm] | 2 841 | 2 841 |
Efektivní prostor pro hlavu vpředu [mm] | 1 049 (+11) | 1 049 (+7) |
Efektivní prostor pro hlavu vzadu [mm] | 986 (+6) | 1 008 (+8) |
Objem zavazadlového prostoru [l] | 645 (+20) | 690 (+30) |
Jak jsem již zmínil, design exteriéru odmaskovaného vozu zatím mohu jen odvyprávět, přičemž leccos napoví i maskované prototypy na fotografiích a videu. Zatímco u nového kodiaqu lze očekávat trochu více odvahy, jako prosvětlenou masku, agresivní výraz, propojené svítilny či chromovým trojúhelníkem zakončenou boční linii oken, u superbu se Škoda drží zpátky možná ještě více než u současné generace.
Příď připomíná současnou octavii, má klasickou „škodováckou“ masku a do šířky protažené, nikoli však příliš úzké světlomety. Právě světelná technika zaujme svým zelenomodrým podsvícením, které designér Oliver Stefani nazývá Crystalinium.
Novinka má minimálně na pohled vyšší stavbu karoserie, nikoli jen absolutní výšku, tedy nad předním blatníkem je vizuálně více plechu. Linie oken se směrem k zádi mírně svažuje a zadní svítilny mají velmi generický, podlouhlý tvar.
Je zkrátka znát, že nový superb má být mezi mnohými předesignovanými auty posledních let spíše slušivým manažerským oblekem než módním výstřelkem a platí to podle mého názoru ještě více než u současného modelu.
Uživatele potěší
Uvnitř nový superb opět boduje především podélnou prostorností, kdy se zadní pasažéři mohou s prominutím rozvalit podobně jako ve vozech o třídu výše. Dokonce i zavazadelník opět narostl, o 20 litrů v liftbacku na 645 l, o 30 v případě Combi, které tak za zadními sedadly nabídne 690 litrů.
Palubní deska je výrazně horizontálně členěná, za dvouramenným volantem se nachází klasická kaplička přístrojů s digitálním přístrojovým štítem.
Škoda poodhaluje modernizace scaly a kamiqu, mají ostřejší rysy
Dominantou je samozřejmě nový displej infotainmentu. Má úhlopříčku až 12,9", což z něj činí největší displej, jaký se kdy v superbu objevil. Volič převodovky je nově umístěn přímo na sloupku řízení pod volantem, středová konzole má i díky tomu jednoduchý a čistý vzhled.
Stejně jako u kodiaqu jsem nadšen z nového konceptu ovládání ventilace, a nejen jí. Dvojice nekráčí v přísně dotykových šlépějích enyaqu nebo octavie, nabídne nový koncept tří fyzických kruhových ovladačů, na nichž lze nakonfigurovat například ovládání teploty, intenzity ventilace či multimédií včetně hlasitosti. Funkce jednotlivého kruhového ovladače se mění jeho stisknutím.
Široká nabídka motorizací
Éra spalovacích motorů se zejména v Evropě rychle blíží svému konci, zcela nové jednotky v podstatě nikdo nevyvíjí. Dochází ale k modernizaci a cizelování těch stávajících. Nový superb se tak pyšní šesti motorizacemi, z nichž všechny jsou sice povědomé, ale notně aktualizované.
Nabídka pohonných jednotek zahrnuje tři zážehové i dva vznětové motory a také zcela novou verzi s mild-hybridním pohonem a nový plug-in hybrid se zvýšeným dojezdem na elektřinu.
Přehled pohonných jednotek čtvrté generace Škody Superb | |||
---|---|---|---|
Motor | Převodovka | Max. výkon | |
[kW] | [k] | ||
Zážehový | |||
1,5 TSI (mHEV) | 7 st. DSG | 110 | 150 |
2,0 TSI | 7 st. DSG | 150 | 204 |
2,0 TSI | 7 st. DSG 4×4 | 195 | 265 |
Vznětový | |||
2,0 TDI | 7 st. DSG | 110 | 150 |
2,0 TDI | 7 st. DSG 4×4 | 142 | 193 |
Plug-in hybrid | |||
1,5 TSI iV | 6 st. DSG | 150 | 204 |
Základním motorem je 1,5 TSI s mild-hybridní technologií a s výkonem 110 kW, 150 k.
Plug-in hybridní verze je vyhrazena pro karoserii kombi a nově se místo čtrnáctistovky spoléhá rovněž na motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW, 150 k. Maximální kombinovaný výkon pohonného ústrojí včetně elektromotoru je 150 kW, 204 k, přenášených na přední kola skrze šestistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG.
Kapacita vysokonapěťové baterie se proti současné generaci zvýšila o 12,7 kWh na 25,7 kWh, čímž se čistě elektrický dojezd vozidla prodloužil na více než 100 km. Kromě toho Škoda navýšila také maximální nabíjecí výkon ve wallboxech a na nabíjecích místech se střídavým proudem z 3,6 kW na 11 kW, což umožňuje rychlejší nabíjení baterie.
Plug-in hybridní verze umožňuje také nabíjení stejnosměrným proudem s maximálním výkonem 50 kW. Stejně jako dříve je možné nabíjení při výkonu 2,3 kW také z domácí 230V zásuvky. Palivová nádrž modelu Superb iV má objem 45 l.
Oba hybridní motory pocházejí z nové generace motorů EA 211 evo2, pracují v úsporném Millerově cyklu a používají turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek. Motor 1,5 TSI s mild-hybridní technologií je navíc vybaven systémem automatického odpojování válců.
Nechybí ani dvě varianty motoru 2,0 TSI o výkonu 150 kW, 204 k, či vrcholná verze se 195 kW, 265 k. Stejně jako nejvýkonnější vznětový motor 2,0 TDI s výkonem 142 kW, 193 k, je standardně dodáván s pohonem všech kol. Základním naftovým motorem je 2,0 TDI o výkonu 110 kW, 150 k.
Všechny benzinové a naftové motory se pojí se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG.
Lepší odezva
Současný superb je pro mě synonymem příjemně vláčného, cestovního vozu, který do střední třídy přináší něco z rozvážného stylu větších limuzín. V raných fázích výroby se dokonce v komfortním režimu pohupoval až příliš.
U novinky je znát, že se inženýři sice snažili zajistit obdobný komfort, ale dodali superbu více jistoty, stability. Začíná to už u řízení, které se zdá být o něco přesnější.
Převodovka nové generace pracuje podstatně chytřeji, lépe předvídá, např. při náhlých změnách režimu či v úsecích plných zatáček, kdy si vyšší stupeň ponechává zařazený déle. Navíc při rozjezdech ještě lépe napodobuje plynulost hydrodynamického měniče.
Inovovaná modulární platforma, kterou využije celá řada vozů v koncernu, znamená mnoho změn, včetně odlišných náprav, uchycení jednotlivých prvků a dalšího, vše za účelem vyšší tuhosti nebo snížení hmotnosti.
Škoda Roadiaq naživo: Dobrý nápad i provedení
Také s sebou veze i novou generaci adaptivních tlumičů, nově se dvěma ventily umožňujícími plynule regulovat kompresi a odskok nezávisle na sobě. Superb tak s tímto příplatkovým prvkem půjde regulovat nejen v obvyklých režimech Comfort, Normal a Sport, ale i v patnácti různých módech od nejměkčího po nejtužší.
Zatím jsem mohl vyzkoušet jen základní mód Normal, který představuje kompromis a spíše mě naplnil očekáváním, protože právě komfortní a sportovní režim má být od sebe pocitově vzdálen více než kdy dříve.
Ve výchozím nastavení je ale superb plavným, a zároveň jistým vozem, skvěle zvládá především vlny na vozovce a větší nerovnosti, mezery ve vývoji zatím vidím při přejezdu krátkých ostrých nerovností, ale automobilka se ještě zdaleka nenachází ve finále.
Závěr
Hodnocení nového superbu si každopádně nechám až po zkušenosti se sériovým vozem. První ochutnávka včetně prohlídky odmaskovaného vozu mě však přesvědčila, že Škoda přesně ví, pro koho je zřejmě poslední superb klasického střihu postaven.
Sází na jistotu, má možná až nudný, ale nekomplikovaný design, prostornou kabinu, uživatelsky přívětivé prostředí, širokou paletu prověřených spalovacích motorů a podvozek, který slibuje více komfortu i jistoty.
Tohle může být možná až nečekaný úspěch v době, kdy klasická automobilová střední třída v podstatě vyklidila pole.