Článek
Superb ve čtvrtém vydání začal po přesunu výroby do Bratislavy sjíždět z pásů nejprve jako kombi. Reprezentativní liftback, který automobilka nazývá limuzínou navzdory tomu, že se zadní víko zavazadelníku vyklápí i se sklem, dorazil s půlročním zpožděním.
Automobilový trh je dnes tak turbulentní, že je právě sedan či liftback střední třídy velkou vzácností. Vždyť sourozenecký model Volkswagen Passat je v nové generaci dostupný výhradně jako kombi.
U limuzíny očekává Škoda tradičně velký úspěch na východních trzích, především v Turecku, ale krom Česka také v Polsku, Německu a Velké Británii. Naopak v trzích severní a západní Evropy by podíl limuzíny vůči kombi měl být mizivý.
Jak ale zástupci automobilky sami přiznávají, leccos na letitých zkušenostech může změnit situace na trhu, kdy není na výběr. Obstarožní Mazda 6 brzy skončí, Peugeot 508 je spíše čtyřdveřovým kupé a tradiční konkurenti jako Ford Mondeo, Opel Insignia a další už zkrátka neexistují. Prémiové značky pak v této třídě nabízejí podstatně menší vozy, rozměrově srovnatelné jsou až modely o třídu výše, které jsou zase z jiné sféry cenové.
Konzervativní
Nová Škoda Superb oproti předchůdci narostla do výšky i šířky. Rozvor zůstal nezměněn. Příď připomíná současnou octavii, má klasickou „škodováckou“ masku a do šířky protažené světlomety. Právě světelná technika zaujme svým zelenomodrým podsvícením, které designér Oliver Stefani nazývá Crystalinium.
Rozměry Škody Superb liftback čtvrté generace (srovnání s minulým modelem) | |
---|---|
Délka [mm] | 4912 (+43) |
Šířka [mm] | 1849 (-15) |
Výška [mm] | 1481 (+12) |
Rozvor [mm] | 2841 |
Efektivní prostor pro hlavu vpředu [mm] | 1049 (+11) |
Efektivní prostor pro hlavu vzadu [mm] | 986 (+6) |
Objem zavazadlového prostoru [l] | 645 (+20) |
Novinka má minimálně na pohled vyšší stavbu karoserie, nikoli jen absolutní výšku, tedy nad předním blatníkem je vizuálně více plechu. Linie oken se směrem k zádi mírně svažuje a zadní svítilny mají velmi generický, podlouhlý tvar.
Je zkrátka znát, že nový superb má být mezi mnohými předesignovanými auty posledních let spíše slušivým manažerským oblekem než módním výstřelkem a platí to ještě více než u minulé generace.
Uživatele potěší
Uvnitř nový superb opět boduje především podélnou prostorností, kdy se zadní pasažéři mohou s prominutím rozvalit podobně jako ve vozech o třídu výše. Dokonce i zavazadelník opět narostl, o 20 litrů v liftbacku na 645 l.
Palubní deska je výrazně horizontálně členěná, za dvouramenným volantem se nachází klasická kaplička přístrojů s digitálním přístrojovým štítem.
Dominantou je samozřejmě nový displej infotainmentu. Má úhlopříčku až 12,9 palce, což z něj činí největší displej, jaký se kdy v superbu objevil. Volič převodovky je nově umístěn přímo na sloupku řízení pod volantem, středová konzole má i díky tomu jednoduchý a čistý vzhled.
Stejně jako kodiaq, i superb boduje novým konceptem ovládání ventilace, a nejen jí. Dvojice nekráčí v přísně dotykových šlépějích enyaqu nebo octavie, nabídne nový koncept tří fyzických kruhových ovladačů, na nichž lze nakonfigurovat například ovládání teploty, intenzity ventilace či multimédií včetně hlasitosti. Funkce jednotlivého kruhového ovladače se mění jeho stisknutím.
Vrcholné provedení zaujme koňakovým interiérem, jen veskrze falešný dřevěný dekor by si Škoda mohla odpustit, v dnešní době už je zvykem pravá dýha i u mainstreamových značek.
Široká nabídka motorizací
Éra spalovacích motorů se v Evropě možná blíží svému konci, nové jednotky v podstatě nikdo nevyvíjí. Dochází však k modernizaci a cizelování těch stávajících. Nový superb se tak pyšní šesti motorizacemi, z nichž všechny jsou sice povědomé, ale notně aktualizované.
Nabídka pohonných jednotek zahrnuje tři zážehové i dva vznětové motory a také zcela novou verzi s mild-hybridním pohonem a nový plug-in hybrid se zvýšeným dojezdem na elektřinu.
Přehled pohonných jednotek čtvrté generace Škody Superb | |||
---|---|---|---|
Motor | Převodovka | Max. výkon | |
[kW] | [k] | ||
Zážehový | |||
1,5 TSI (mHEV) | 7 st. DSG | 110 | 150 |
2,0 TSI | 7 st. DSG | 150 | 204 |
2,0 TSI | 7 st. DSG 4×4 | 195 | 265 |
Vznětový | |||
2,0 TDI | 7 st. DSG | 110 | 150 |
2,0 TDI | 7 st. DSG 4×4 | 142 | 193 |
Plug-in hybrid | |||
1,5 TSI iV | 6 st. DSG | 150 | 204 |
K prvním jízdám s liftbackem ale skvěle pasovala ta nejprestižnější motorizace, zážehový dvoulitr TSI o výkonu 195 kW, 265 koní. Jde o kultivovaný motor, který skvěle spolupracuje s dvousložkovou převodovkou. Ta je v nové generaci významně přeladěna a řadí nejen plynule, ale umí skvěle předvídat a nezmatkuje. A to ani při nízkých rychlostech, které bývají pro skříně tohoto typu největší výzvou.
Jen dynamika vrcholné motorizace pocitově není na tak vysoké úrovni. Ve středních a vyšších otáčkách působí motor trochu přidušeně až mdle.
Superb vyniká skvělým odhlučněním aerodynamiky, kdy svist neruší ani při vysokých dálničních rychlostech. Dobře odcloněn je také hluk od pneumatik.
Jistější
Odcházející generace superbu je synonymem příjemně vláčného, cestovního vozu, který do střední třídy přináší něco z rozvážného stylu větších limuzín. V raných fázích výroby se dokonce v komfortním režimu pohupoval až příliš.
U novinky je znát, že se inženýři sice snažili zajistit obdobný komfort, ale dodali superbu více jistoty, stability. Začíná to už u řízení, které se zdá být o něco přesnější.
Inovovaná modulární platforma, kterou využije celá řada vozů v koncernu, znamená mnoho změn včetně odlišných náprav, uchycení jednotlivých prvků a dalšího, vše za účelem vyšší tuhosti nebo snížení hmotnosti.
Také má novou generaci adaptivních tlumičů, nově se dvěma ventily umožňujícími plynule regulovat kompresi a odskok nezávisle na sobě. Odpružení tak s tímto příplatkovým prvkem lze regulovat nejen v obvyklých režimech Comfort, Normal a Sport, ale i v patnácti různých módech od nejměkčího po nejtužší.
Ve výchozím nastavení je ale superb plavným a zároveň jistým vozem, skvěle zvládá především vlny na vozovce a větší nerovnosti, velmi překvapí i klidem na městských kostkách.
Závěr
Zatímco superbu v provedení kombi z některých úhlů snáze připíšete příbuznosti s passatem, ostatně sdílí i některé velké karosářské díly, limuzína s sebou veze o poznání více elegance.
Superb ve svém čtvrtém vydání nabízí kus konzervativního auta v tom nejlepším slova smyslu. Svézt se novinkou, která více než na šokující tvary a digitální teror myslí na prostornost, komfort, efektivitu a uživatelskou přívětivost, je dnes opravdu osvěžující.