Hlavní obsah

Za volantem nové Škody Elroq: Férový obchod

Nové čistě elektrické SUV z dílny mladoboleslavské automobilky Škoda Auto jsme si mohli poprvé vyzkoušet v malebném prostředí Mallorky, která nabídla městské uličky, zakroucené horské okresky i parádní dálnice.

Foto: Škoda Auto

Škoda Elroq

Článek

Nabídka čistě elektrických vozů značky Škoda se letos rozrostla o druhý model, kompaktní SUV s označením Elroq, které mělo světovou premiéru v Praze. Před týdnem jsme se ale vydali na stále slunnou Mallorku, kde jsme si nový model vyzkoušeli zpoza volantu. Ačkoliv se nabízí otázka, jak moc je elroq novým modelem.

Není tajemstvím, že elroq sdílí mnoho komponent s modelem Enyaq, a to zejména čistě elektrickou koncernovou platformu MEB a související techniku. Po designové stránce ale přináší zásadní změnu, ostatně jde o první model navržený v duchu nového designového jazyka Modern Solid.

Příď s maskou označovanou Tech-Deck Face zaujme výrazným denním osvětlením v podobě několika pixelů. Hlavní světlomety jsou umístěny o něco níž a v rámci LED Matrix funkce mají 36 modulů na každý světlomet, díky čemuž slibují ještě lepší stínování okolního provozu. Logo okřídleného šípu na kapotě pak poprvé nahrazuje nápis Škoda ve specifickém fontu.

Škoda představuje elektrické SUV Elroq

AutoMoto

Při vývoji byl opět kladen mimořádný důraz na aerodynamiku, kdy se koeficient odporu podařilo dostat na hodnotu Cd 0,26, čemuž napomáhají kromě tradičně uhlazených tvarů i aktivní žaluzie v masce, aerodynamicky tvarovaná kola (o průměru až 21 palců) nebo decentní plastové dekory v předních podbězích a před zadními podběhy, které usměrňují obtékání vzduchu kolem kol.

Zadní část dostala světla s klasickým designem, zajímavostí je však jejich segmentace. Nechybí střešní spoiler a decentní difuzor. Kvůli aerodynamice byla rovněž zakrytována podlaha a došlo k mnoha dalším úpravám, které nejsou na první pohled vidět.

Pohled do kabiny elroqu je ovšem téměř shodný s pohledem do kabiny enyaqu. Za volantem, na kterém je logo opět nahrazeno nápisem, vidíme menší displej se základními informacemi, ve vyšších výbavách je navíc instalován průhledový displej s rozšířenou realitou, který promítá informace přímo do zorného pole řidiče.

Z palubní desky pak vystupuje dobře známý 13“ displej infotainmentu, doplněný o kapacitní posuvnou lištu pro nastavení hlasitosti. Pod výdechy ventilace pak vidíme i několik tlačítek pro snadný přístup k důležitým a často využívaným funkcím.

V hlavní roli software

Automobilka se během prezentace nezapomněla pochlubit důrazem na recyklované materiály a dostatkem úložných prostor, které v kabině nabídnou objem až 48 litrů. Velkou pozornost ovšem věnovala i softwaru infotainmentu, který prošel další vlnou vylepšení.

Řidiči jistě ocení především nové zkratky, které jsou vždy dostupné v levém horním rohu. Nově se zde objevuje možnost jedním kliknutím ztišit audio upozornění od asistenta hlídajícího nejvyšší dovolenou rychlost. Další novinkou je pak možnost předehřevu baterie, což se hodí zejména při cestě na nabíječku při využívání jiné než vestavné navigace (vůz baterii zahřeje/zchladí na optimální teplotu pro co nejrychlejší nabíjení).

Hlouběji v systému pak najdeme další dvě novinky. Tou první je aplikace Traffication, která umožňuje hlásit nástrahy či nebezpečí na silnici, při cestování do zahraničí nabídne přehled místních předpisů, a umožní dokonce i snadný nákup dálniční známky (tedy pouze tam, kde to je možné).

Další novinkou je podpora zábavních aplikací, které se budou dát využívat při nabíjení. Zatím je připravena podpora platformy YouTube, automobilka už by však měla jednat i s dalšími poskytovateli streamovacích služeb. Na otázku, zda se v budoucnu nedočkáme i her (podobně jako v BMW či Tesle), jsme odpověď nedostali.

Hrát si ovšem umožní mobilní aplikace k novým vozům Škoda. V rámci gamifikace totiž nabídne možnost sbírání bodů, zřejmě za ekologickou jízdu atd., které si následně uživatel bude moci proměnit za nějakou odměnu. Detaily ovšem zatím neznáme. Další zajímavou hračkou je systém dálkového parkování, jehož působivou demonstraci jsme na akci sledovali. Řidič najde parkovací místo, přepne ovládání na telefon, vystoupí a vůz poté při stisku tlačítka na telefonu sám zaparkuje.

S menším batohem

Vraťme se ale ještě na chvíli ke srovnání s enyaqem, se kterým elroq nesdílí pouze přední část kabiny, ale také tu zadní. To ostatně potvrzuje shodných 990 mm efektivního prostoru pro hlavu a 1488 mm šířky v loktech, díky čemuž se na zadní lavici pohodlně složí i dlouháni.

Jediným rozdílem je tak objem zavazadelníku, kdy elroq nabídne 470 litrů, respektive 1580 litrů při sklopení zadních opěradel, zatímco enyaq 585/1711 litrů. Ani tentokrát zde však nechybí Simply Clever prvky – jako síťka pod platem, do které jednoduše smotáte nabíjecí kabel. Plato lze také umístit jako poličku, v pátých dveřích je škrabka na led a nechybí QR kód s návodem pro maximální využití kufru. Na tažném pak elroq utáhne brzděný vlek do jedné tuny.

Kliďas i divoch

Škoda Elroq je v současné době dostupná ve dvou provedeních, 50 a 85, přičemž jsme si obě verze během prvních jízd na Mallorce vyzkoušeli.

Základ nabídky představuje verze 50, osazená baterií s využitelnou kapacitou 52 kWh a elektromotorem na zadní nápravě o výkonu 125 kW. Z nuly na 100 km/h zrychluje za 9 sekund, maximální rychlost je omezena na 160 km/h a dojezd by měl dosahovat až 375 km.

Foto: Škoda Auto

Rychlonabíjení z 10 na 80 procent trvá maximálně 28 minut.

Projevem přitom základní model neuhrane ani neurazí. Rozjezdy jsou díky okamžitému nástupu točivého momentu příjemně svižné, zhruba od 80 km/h už ale akcelerace působí vlažněji. Rozhodně se však nemusíte bát svižného průjezdu křižovatky ani běžného předjíždění.

Výkonnější verze 85 je osazena baterií s využitelnou kapacitou 77 kWh a elektromotorem na zadní nápravě o výkonu 210 kW. Zrychlení z nuly na 100 km/h za 6,6 sekundy a maximální rychlost 180 km/h už jsou příslibem příjemnější dynamiky, což se také potvrdilo záhy po rozjezdu. Výkonnější verze působí dravěji a dech neztrácí ani ve vyšších rychlostech.

Nástup točivého momentu už je ale takový, že se i během běžných rozjezdů na navlhlé silnici mohou kola protáčet. Na zakroucených silnicích v kopcích, které ještě nestihly vyschnout, si pak elroq i několikrát vesele pohodil zádí. Systém stabilizace nicméně zabírá rychle a pomáhá řidiči dostat vůz rychle a bezpečně pod kontrolu. Kromě lepší dynamiky a potenciálu zábavy přitom verze 85 slibuje i dojezd kolem 581 kilometrů.

Na hodnocení spotřeby nejsou první jízdy příliš vhodné, při snaze vůz vyzkoušet v různých situacích se tempo mění a dochází také ke střídání řidičů. V obou vozech jsme ale viděli hodnoty kolem 17 až 18 kWh/100 km, což s ohledem na okolnosti nebylo vůbec marné.

Dvojici nabízených pohonných ústrojí doplní během prvního čtvrtletí příštího roku verze 60, kombinující baterii s využitelnou kapacitou 59 kWh s elektromotorem o výkonu 150 kW. Zrychlení by se mělo zlepšit o 0,5 sekundy, zatímco dojezd vystoupá na 403 km. Během třetího čtvrtletí roku pak automobilka nabídne i verze s pohonem všech kol 85X. Výkon zůstane 210 kW, zlepší se však zrychlení (6,2 s) a dojezd klesne na 562 km.

Už během prezentace se přitom objevily spekulace, že se také menší elroq dočká ostré verze RS. Termín jejího příchodu ani technické parametry zatím neznáme, lze však odhadovat, že budou navazovat na Enyaq RS.

Tuhý základ, komfortní DCC

Oba testované vozy stály na 20“ kolech, model 50 ovšem dostal klasický podvozek, zatímco vyšší výbava 85 disponovala adaptivním podvozkem DCC, který není v segmentu kompaktních SUV zas tak obvyklý. Jeho přínos je přitom velmi dobře cítit.

S podvozkem DCC nabízel elroq příjemně plavnou jízdu, nepůsobil zbytečně houpavě a do kabiny pouštěl jen lehké vibrace na opravdu silně rozbitých silnicích. Ve sportovním režimu příjemně ztuhl a podobně jako zbytek vozu působil ostřejším dojmem, příliš velké sportovní ambice si však nedělejme.

Slabší model se standardním podvozkem zřejmě lehce doplatil na výbavu Sportline, která kromě černých doplňků zahrnuje i snížené tlumiče a pružiny – vpředu o 15 mm a vzadu o 10 mm. Naladění podvozku tak bylo tužší a kola kopírující silnici dávala o nerovnostech celkem jasně vědět lehkým natřásáním, naštěstí se ale neprojevilo žádné mlácení či poskakování.

Díky zkrácení zadního převisu karoserie nabízí elroq lepší manévrovatelnost a čistě v teoretické rovině by mělo být znát i snížení hmotnosti u zadní nápravy, v praxi jsme si ale nijak zásadních rozdílů oproti enyaqu nevšimli. Což je ve výsledku dobře.

Starý známý

Bez ohledu na pohonné ústrojí nabízí elroq skvělé odhlučnění kabiny i podvozku, které prověřil na mnoha místech hrubý asfalt. Také na dálnicích působil elroq klidně a stabilně. Snad jedinou drobnou vadou na kráse tak byl dlouhý chod brzdového pedálu, o který se musí řidič skutečně pořádně zapřít, než pomalé zastavování rekuperací nahradí zakousnutí brzd.

Z prvních jízd se Škodou Elroq jsme tak odjížděli jako ze shledání se starým známým, který nabízí vlastně solidní obchod. S cenovkou od 799 000 Kč je proti enyaqu o 100 000 korun levnější, přičemž nabízí o něco málo přes 100 litrů menší kufr a nepatrně lepší manévrovatelnost. Kvalitou zpracování, komfortem, dynamikou, velikostí kabiny i jízdními vlastnostmi je však stále na vysoké úrovni. Otázkou tak jen zůstává, zda si na futuristickou tvář elroqu zvyknete.

Škoda chce v příštím roce prodat více než 80 tisíc elektromobilů, díky elroqu

AutoMoto

Škoda Kodiaq RS vstupuje na český trh, začíná na 1,5 milionu

AutoMoto

Výběr článků

Načítám