Článek
Škoda Octavia, se sedmi miliony dodaných vozů nejprodávanější model mladoboleslavské automobilky, nejspíš nepotřebuje dlouhé představování. Aktuální čtvrtá generace byla uvedena v roce 2019, začátkem letošního roku pak automobilka představila facelift, který už na první pohled zaujme výraznější přídí.
Automobilka upravila masku chladiče a instalovala nové LED světlomety, dostupné ve dvou verzích. Rozdíl poznáte již na první pohled, neboť základní světlomety dostaly podpis ve stylu linky podél spodní hrany, příplatkové Matrix-LED světlomety druhé generace pak zaujmou zdvojenými segmenty denního svícení.
Matrix-LED světlomety mají 36 segmentů (namísto 24) a umí minimalizovat i odrazy, například od cedulí podél cest. Díky výkonnějším světlometům s chytrou řídicí elektronikou navíc automobilka mohla odstranit přední mlhovky.
Modernizovaná Škoda Octavia přináší výrazný styl, vyšší výkon a nový infotainment
Drobnou evolucí prošly také zadní svítilny, především však ve vyšších verzích. Zadní světla jsou vždy LED, teprve v kombinaci s předními Matrix-LED světlomety ale nabízejí rozdělení do segmentů a mají i dynamické směrovky. Kromě toho modernizovaná octavia nabízí i nové designy litých kol a díky upraveným nárazníkům vpředu i vzadu se protáhla o 9 mm na konečných 4698 mm.
Rovněž změny v kabině byly jen decentní, přesto velmi důležité. Octavia ve standardu nabízí 10“ displej virtuálního kokpitu a 10“ volně stojící displej infotainmentu, dostupný je však i 13“ displej infotainmentu.
Systém přitom dostal výkonnější hardware a nový software, nabízející podobně jako u modelů Kodiaq či Superb mnohem intuitivnější ovládání, zkratky ze záhlaví hlavní obrazovky, podporu umělé inteligence ChatGPT a především již hladký chod bez dlouhých startů či zasekávání.
V závislosti na výbavách, jejichž složení prošlo podobně jako u ostatních nových modelů kompletní proměnou, pak automobilka nabízí i interiérové doplňky a dekorace v odstínu Dark Chrome, bezdrátovou nabíječku o výkonu až 15 W nebo výběr nových materiálů, u kterých je kladen důraz na ekologii a udržitelnost.
Během prvních jízd jsme mohli vyzkoušet několik výbavových stupňů, ve kterých se střídaly různé druhy dekorů. Bez ohledu na výbavu však kabina působila zpracováním kvalitně a materiály byly příjemné na dotek. Ve sportovní verzi Sportline jsme navíc vyzkoušeli i sedadla s integrovanou opěrkou hlavy, která nabízejí sportovnější pocit za volantem, stále si však zachovávají plný komfort.
Silnější základ
Po technické stránce bylo největší inovací zavedení nového základního motoru, kdy 1,0litrový přeplňovaný tříválec nahrazuje 1,5litrový přeplňovaný čtyřválec, který automobilce zjednodušuje výrobní proces a přináší nepatrně vyšší výkon.
Nabídka zážehových motorů je nyní složena z motoru 1,5 TSI, dostupného v naladění na základních 85 kW a vyšších 110 kW. Motor je v obou konfiguracích doplněn systémem deaktivace poloviny válců ACT+ a může být spojen se šestistupňovou manuální nebo sedmistupňovou DSG převodovkou.
S automatem zákazníci získávají i 48V mild-hybridní systém, složený ze startér-generátoru a kapalinou chlazené lithium-ion baterie, který pomáhá elektrickým boostem při zrychlení a umožňuje plachtění s vypnutým motorem.
V budoucnu se nabídka zážehových motorů rozroste o přeplňované zážehové dvoulitry. Motorizace 2.0 TSI o výkonu 145 kW bude dostupná pouze s DSG převodovkou a jako jediná nabídne pohon všech kol. Verze 2.0 TSI o výkonu 195 kW bude určena pouze pro model RS a pohánět bude pouze přední kola. Model RS se začne vyrábět koncem srpna, na čtyřkolku si počkáme do začátku roku 2025.
Nabídka vznětových motorů je tvořena čtyřválcem 2.0 TDI, opět ve dvou naladěních. Základní verze o výkonu 85 kW je spojena s manuální převodovkou, výkonnější verze se 110 kW je kombinována pouze s DSG převodovkou. V obou případech jsou poháněna pouze přední kola.
Živě a za málo
Během prvních jízd jsme si nejprve vyzkoušeli výkonnější patnáctistovku v kombinaci s mild-hybridním systémem a sedmistupňovou převodovkou DSG, se kterou jsme absolvovali cestu z Prahy do Zlína. Výkon 110 kW s octavií v provedení kombi neměl nejmenší potíže, převodovka řadila hladce a bez zbytečného podtáčení.
Při snaze o trochu dynamičtější jízdu však bylo znát, že se převodovce nechce zbytečně často a příliš rychle podřazovat, takže ke slovu přišlo přepínání do sportovního režimu, případně stačilo ťuknout do pádel pod volantem a výjezdy ze zatáček byly hned o mnoho příjemnější.
Ani ve sportovně střižené verzi Sportline s upraveným podvozkem však octavia neměla s patnáctistovkou velké sklony ke sportování. Pohodlně ale zvládala svižné předjíždění a bezpečně držela tempo na dálnici i okreskách. Bez snahy o cíleně ekonomickou jízdu se nám navíc v cílové destinaci odměnila solidní spotřebou kolem 5,7 l/100 km.
Pohodový základ
Jako druhý vůz jsme vyzkoušeli základní zážehovou motorizaci, tedy 1.5 TSI o výkonu 85 kW, opět v kombinaci s DSG automatickou převodovkou a 48 V mild-hybridním systémem.
Zrychlení z 0 na 100 km/h sice slibuje za 10,6 sekundy (s manuální převodovkou za 10,4), což je oproti verzi s výkonem 110 kW zhoršení o víc než dvě sekundy (8,5 s bez ohledu na převodovku), při rozjezdech je však příjemně živý a působí silně ve středním pásmu otáček, zatímco ve vyšších otáčkách už je spíše hlučný a příliš netáhne.
Při cestě malebným jihomoravským krajem ale základní octavia působila jako příjemný a naprosto dostačující společník, který neobtěžoval hlukem, mrštně startoval do křižovatek a předváděl solidní spotřebu. Tedy minimálně s dvoučlennou posádkou, kdy se spotřeba i po dvou hodinách jízdy pohybovala kolem 5,6 l/100 km.
Modernizovaná Škoda Octavia odhaluje ceník, aktuální základ pořídíte od 629 900 Kč
Naftový šetřílek
Pro návrat z Mikulova zpět do Prahy jsme zvolili základní vznětovou motorizaci 2.0 TDI o výkonu 85 kW, kombinovanou s manuální šestistupňovou převodovkou. Po mnoha kilometrech s převodovkami DSG nás přitom již při prvním rozjezdu mile překvapilo, jak vstřícně a intuitivně se vznětový motor s manuální převodovkou chová.
Rozjezdy jsou díky vysokému točivému momentu a dobře čitelné spojce hračka, volič převodovky se v drahách pohybuje a řazení je přesné. I slabší nafťák přitom slibuje zrychlení z klidu na 100 km/h za 10 sekund a v praxi jsme neměli nejmenší problém ani s předjížděním. S manuální převodovkou si zkrátka řidič vůz vychutná ještě o něco intenzivněji
Posledním milým překvapením na konci cesty se pak stal pohled na průměrnou spotřebu, která byla pouze 4,9 l/100 km. Není přitom těžké uvěřit myšlence, že s trochu lehčí nohou by se spotřeba mohla ještě výrazněji přiblížit normovanému průměru 4,3 l/100 km.
Podvozkově pak Škoda Octavia, včetně výbavy Sport a bez ohledu na velikost ráfků, potěšila příjemným komfortem s dostatkem jistoty v zatáčkách. Kombík i hatchback zvládají příjemně tlumit nástrahy výmolů, mají příjemné řízení, zbytečně se nehoupou ani nekymácí a jejich kabina je velmi solidně odhlučněna.
Vraťme se ale ještě k cenám, které se základní zážehovou motorizací a manuální převodovkou začínají od 629 900 Kč ve verzi Selection. Verze o výkonu 110 kW startuje od 679 000 Kč, stejně jako základní vznětový motor (2.0 TDI 85 kW). Bavíme se přitom pouze o liftbacku, za kombi se připlácí 40 000 Kč.
Ve výsledku tak nová Škoda Octavia zanechala skutečně příjemný první dojem. Je stále ohromně prostorná, komfortní a motory nabízejí dostatek elánu i na svižnější přesuny, současně však ukazují velmi nízkou spotřebu. Vylepšená kabina potěší zajímavou volbou materiálů a dekorů, na cestách jsme ale ocenili hlavně nový a bezproblémový infotainment.
Přehled motorů | |||
---|---|---|---|
Výkon | Točivý moment [Nm] | Pohon | Převodovka |
Benzinové motory | |||
1,5 TSI/85 kW (115 k) | 220 | Pohon předních kol | 6stupňová manuální |
1,5 TSI/85 kW (115 k) mHEV | 220 | Pohon předních kol | 7stupňová automatická |
1,5 TSI/110 kW (150 k) | 250 | Pohon předních kol | 6stupňová manuální |
1,5 TSI/110 kW (150 k) mHEV | 250 | Pohon předních kol | 7stupňová automatická |
2,0 TSI/150 kW (204 k) (2025) | 320 | Pohon všech kol | 7stupňová automatická |
2,0 TSI/195 kW (265 k) | 370 | Pohon předních kol | 7stupňová automatická |
Naftové motory | |||
2,0 TDI/85 kW (115 k) | 300 | Pohon předních kol | 6stupňová manuální |
2,0 TDI/110 kW (150 k) | 360 | Pohon předních kol | 7stupňová automatická |