Článek
Už standardní „géčko” je vynikající off-road, jehož hranaté tvary mu na atraktivitě neubírají, spíše naopak. A to mluvíme o modelu, který je na trhu od roku 1979. Zvýšená verze, která se označuje 4x4^2 jde ještě dál, o čemž jsme se přesvědčili v zabláceném Hummer centru.
Terénní vlastnosti jsou špičkové: kromě metrového brodu má totiž tento speciál nájezdové, respektive přejezdové úhly 52 a 54 stupňů. Světlá výška činí 450 mm. Jednoduše řečeno: projedete všude. A když ne, stačí postupně zavírat všechny tři diferenciály - přední, prostřední i zadní. A jestli ani to nepomůže, pak buď s off-roady neumíte jezdit, nebo se snažíte projet něco hodně extrémního.
Kola mají 22 palců a neméně impozantní rozměr pneumatik - poměr výšky a šířky má hodnotu 325/55. V našem případě byly obuty zimní Pirelli Scorpion, což jsou sice prémiové pneumatiky, jež na běžné silnici fungují skvěle, v terénu bych ale chtěl hrubší vzorek. Naštěstí nešlo o nízkoprofilové obutí, ale pořádné „salámy”.
Při jízdě po frekventované silnici tak můžete koukat zpříma do očí řidičům kamiónů, i velká SUV jsou proti 4x4^2 poloviční. Není se čemu divit: výška vozu činí 2,25 metru. Výhled ale z takto vysokého auta není přes mohutnou příď ideální a vadí to obzvláště při jízdě v terénu.
Jedině s benzínovým osmiválcem
Pod kapotou testovaného stroje se nachází čtyřlitrový osmiválec, který produkuje 422 koní (310 kW) a 610 Nm točivého momentu. Výkon se přenáší na všechna čtyři kola prostřednictvím již postarší a rozvážně řadící sedmistupňové automatické převodovky 7G-Tronic.
Motor má výkonu na rozdávání a už od nějakých tří tisíc otáček přijde do vašich zad pořádný kopanec, doprovázený navíc krásně bublavým zvukem osmiválcového motoru. Nečekejte ale dynamiku jako u sportovního automobilu, přeci jenom, tenhle „drobek” váží bezmála 3,1 tuny a homologačně je těsně pod hranicí 3,5 tuny. Jinak byste za jeho volant usedli jen s řidičákem na nákladní auto.
Řízení má navíc vůli kolem středové polohy a otáčet se s tímto Zdeno Chárou mezi off-roady chce také dost odvahy. A zvuková signalizace překážek přikoupit nejde, protože tohle auto je tak vysoké, že by nereagovalo na menší objekty - couvací kamera ale naštěstí nechybí.
To, že se do kabiny, která je vzadu překvapivě skoupá na místo pro nohy, nevstupuje, ale šplhá, je jen takový malý detail. Stejně jako to, že podzemní garáže jsou zapovězeným místem a obecně kdekoliv v centru města máte obrovské problémy s parkováním. Ale kdo by jezdil s terénním speciálem do města, nebo ne?
Při pomalé jízdě zdvojené tlumiče od KW (na každé nápravě není jeden tlumič, ale hned dva) přináší od podvozku otřesy, stačí se ale rozjet trochu rychleji a „rozpohybovat” je a komfort se citelně zlepší. Takové opečovávání jako ve třídě S tady ale rozhodně nečekejte, ostatně udržet takto těžká kola v klidu není nic jednoduchého.
Stovku tento model zvládne za 7,4 sekundy a jede nejvýše 210 km/h (elektronicky omezeno). Když se podíváte na tvary této „krabice” je vám jasné, že spotřeba nebude jeho silnou stránkou. Dle výrobce se pohybuje na úrovni 13,8 l/100 km. V našem případě jsme v terénu jezdili za více než třicet litrů (více prostě palubní počítač nesvede ukázat), při klidné jízdě na běžné silnici byla spotřeba zhruba poloviční (18 l).
Cena obrovská, hračka je to pěkná
Zatímco základní „géčko” koupíte za 2,4 miliónu korun, u speciální verze 4x4^2 si musíte řádně připlatit, po špičkovém provedení AMG G 65 jde o druhý nejdražší model - přijde na přesně 6 048 790 korun. Cena je tedy stejně šílená jako tohle tři tuny vážící monstrum, faktem ovšem je, že všechno je v základní výbavě. Kromě jediné položky a tou jsou speciální individuálně dofukovací 18palcové pneumatiky s rychlostním limitem 160 km/h za bratru 374 tisíc korun.
Pokud s tímhle autem budete jezdit v Pařížské, moc to smysl nemá. Ale horskou službu nebo zásobování výše položeného hotelu, to už si dovedeme představit (pokud si odmyslíme tu astronomickou pořizovací cenu).
Ale tam si vystačíte i s nepoměrně levnějším off-roadem a v zimě tak jako tak budete hosty na boudu svážet sněžnou rolbou. Ale buďme za tuto speciální verzi „géčka” rádi, je to v dnešním světě tak hezky politicky nekorektní auto, že musíme Mercedesu zatleskat.
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 3982 ccm, zážehový osmiválec, 2x turbo |
Max. výkon: | 310 kW (421 k) při 5 250 ot./min |
Max. točivý moment: | 610 Nm při 2 250 - 4 750 ot./min |
0–100 km/h: | 7,4 s |
Nejvyšší rychlost: | 210 km/h (el. omezena) |
Průměrná spotřeba: | 13,8 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 3 021 kg |
Poháněná náprava: | 4x4, 3x uzávěrky diferenciálů |
Cena základní verze: | 2 395 800 Kč (G 350 d) |
Cena s testovanou motorizací: | 6 048 790 Kč |