Hlavní obsah

Za volantem Dacie Jogger: Všestranný rodinný obr

Dacia Jogger je definicí slova crossover – bere si něco z SUV, něco z kombíků a něco z MPV. Výsledek nejvíc připomíná „osobní dodávku“ svou všestranností kombinovanou slušným pohodlím pro všech sedm lidí uvnitř. Také absencí jakékoliv radosti z řízení, ale ta tady nebude nikomu chybět. A navíc umí jezdit na LPG už z továrny, takže není divu, že se prodává jak teplé housky.

První jízda v Dacii JoggerVideo: Dacia

Článek

Po prvním statickém seznámení na mnichovském autosalonu loni v září a rychlém prohlédnutí při tiskové konferenci v Česku koncem ledna jsem se konečně dostal za volant auta, které zaujalo obrovskou část české veřejnosti nejen motoristické. Je totiž zástupcem vymírající kategorie cenově dostupných rodinných kombíků, které spousta lidí miluje.

Řeč je samozřejmě o Dacii Jogger, náhradě rodinného lodgyho a zároveň autě, které i v dnešní době rostoucích cen kvůli emisním i bezpečnostním pravidlům dokáže nabídnout sedm míst tak prostorných, že se dozadu vejde dospělý člověk, za cenu hluboce pod půlmilion korun. Autě, které stereotypní český motorista nemůže nemilovat, protože má gigantický kufr a ve verzi s pohonem na LPG jezdí za hubičku.

Jaký je jogger naživo, když ho můžu i řídit, nejen okukovat na výstavě? To zjišťuji na mezinárodní jízdní prezentaci nejprve za volantem pětimístné verze s pohonem na zkapalněný ropný plyn a poté sedmimístného „benzínu“.

Foto: Dacia

Samozřejmě, že jogger dobře zvládá jízdu po šotolinové cestě. Je to přeci dacia.

Jak funguje druhá a třetí řada sedadel, jsem detailně zkoumal při statickém představení, takže tentokrát jen v rychlosti. Individuální šestá a sedmá sedačka se dají sklopit nahoru a zaaretovat, abyste měli co nejvíc místa pro náklad, a taky zcela vyndat.

Obří kufr a spousta místa

Toho prostoru pro náklad je tu 160 litrů v případě všech sedmi sedaček připravených k použití, 565 litrů, když zadní dvě sklopíte, ale nevyndáte, a 696 litrů, když je vyndáte. V pětimístné verzi to je 708 litrů po roletku a 1819 litrů se sklopenou druhou řadou sedaček. Přes sklopená opěradla druhé řady sedaček je uvnitř prostor dlouhý 2 metry, což je opravdu úspěch pro auto o délce „jen“ něco přes 4,5 metru.

Foto: Dacia

S vyjmutou třetí a odklopenou druhou řadu sedadel je vzadu přes 1,8 m3 pro náklad.

Kromě toho v interiéru je celkem přes 23 litrů odkládacích prostor, z čehož část v podobě dvou kastlíků a držáků nápojů mají k dispozici i cestující ve třetí řadě sedadel, a v závislosti na výbavě tu jsou až čtyři 12V zásuvky.

Trojmístná lavice ve druhé řadě, dělená v poměru 1/3 ku 2/3, se opět sklápí k předním opěradlům, ale vyndavací není, resp. ne bez trochu větší snahy a nářadí. Má tu zůstávat; ostatně, sklopená k předním opěradlům nezabírá mnoho místa.

Foto: Dacia

Vpředu je podobný sanderu jako vejce vejci. Držák na smartphone vlevo od displeje není špatný, ale čím větší telefon, tím víc zasahuje do výhledu na silnici.

Vpředu je jogger totožný s novým sanderem. Není ani větší, přinejmenším po palubní desku včetně je to totožný vůz. Displej inovovaného infotainmentu trčí do prostoru, avšak nikoliv nepatřičně, a vedle něj je v nejvyšší výbavě držák na mobil s portem USB schovaným pod sebou, do nějž se kabel dost obtížně zasouvá.

Druhé USB, které ovšem umí telefon jen nabíjet a je výsadou nejvyšší verze infotainmentu Media Nav, je před řadicí pákou. Stejně jako sandero má i jogger v základu, nazvaném Essential, infotainment Media Control, který jako displej používá smartphone řidiče. Není to špatný nápad, ale chtělo by to normální držák, aby měl člověk přístup k tlačítkům po stranách telefonu.

Pohodlný i sebejistý

Zpět ale k testovaným, lépe vybaveným kouskům. Slušně pohodlné sedačky a všechny ovládací prvky jsou na tom podobně – dobře se používají, jsou přehledné, a protože jich tu není moc, zorientujete se v nich bleskově.

Manuální klimatizace, která je standardem pro prostřední výbavu Comfort, funguje bez výhrad. Až na to, že po určité době sama vypne vnitřní cirkulaci vzduchu a vpustí dovnitř saze ze starého dieselu přede mnou, který se mi na klikaté silnici už dlouho nedaří předjet. Kromě toho samozřejmě, že tu najdete tvrdé plasty, je to levné auto – ale látkové čalounění na palubní desce a dveřích je příjemně rozbíjí vizuálně a je fajn i na dotek.

Foto: Dacia

Druhá řada sedaček je dostatečně prostorná i pohodlná.

Kde už je jogger odlišný, je samozřejmě obří prostor za B-sloupky. Ten je cítit i v řízení – nemůžu se zbavit dojmu, že za sebou táhnu obrovskou almaru. Joggeru se příliš nechce zatáčet a je nad slunce jasné, že nevznikl pro řidiče-entuziasty. Takže jeho chování v zatáčkách bude málokoho trápit.

Dobrou zprávou je, že vůz na nerovnostech není hlučný ani přes svůj tvar veliké plechové krabice, překvapivě dobře odolává nedotáčivosti a jezdí se s ním nakonec docela příjemně. Jen prostě nečekejte, že vás jeho řízení bude jakkoliv bavit. V tomhle je menší a mrštnější sandero o trochu lepší.

Plyn nebo benzín?

Jako první zkouším dobře známý zážehový motor s pohonem na LPG, který dává 100 koní. Je slušně utlumený a prázdný pětimístný jogger utáhne bez problému. Na displeji po 126 svižných kilometrech v kopcích, ale zároveň se snahou o úspornou jízdu, kde to bylo vhodné, svítí rovných 9 l/100 km.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Podle toho, jestli zrovna jedete na plyn nebo na benzín, se v dolní části displeje zobrazí palivoměr a uprostřed data o spotřebě či dojezdu. Také se tu můžete proklikat k druhému palivoměru. (Pro úplnost - dojezd na plyn není pouhých 370 km, takové číslo jen svítilo na displeji při přebírání auta. Ze spotřeby a čísel na displeji odhaduji, že 430-450 km by na plnou plynovou nádrž mělo být reálné ujet.)

Palivový systém LPG je do vozu zastavěn velmi precizně, takže zavazadelník nijak netratí na objemu – vyjma nemožnosti pod podlahu uložit rezervní kolo, samozřejmě – a nádrž podle zástupce automobilky není nutné každých 10 let měnit.

Také jsou informace o spotřebě a hladině paliva elegantně zabudované do displeje v přístrojovém štítu. Ten zobrazuje čísla o tom, na co zrovna jedete, a samozřejmě je možné si palivo přepnout tlačítkem na palubní desce.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Těší mě párové couvačky i mlhovky, to u Dacie není zrovna zvykem. Brzdová světla jsou nad obrysovkami, velmi dobře viditelná pro auto za vámi, a směrovky ještě o patro výš. Nemůžu se ale zbavit dojmu, že designéři si pro zadní lampy vzali inspiraci ze starších volv.

Jako druhou testuji sedmimístnou verzi s novým motorem TCe 110. Ten je pro Dacii novinkou, třebaže ostatní značky aliance Renault-Nissan-Mitsubishi už ho používají. Má přímé vstřikování paliva a navzdory pouze desetikoňovému rozdílu je s ním jogger o poznání živější při zrychlování. Motor je ale o něco hlučnější – tříválcový ryk je v interiéru víc slyšet.

Sedmimístná verze má větší přední brzdové kotouče a o trochu tužší tlumiče; pružiny jsou však totožné. To první je vždycky dobře a to druhé za jízdy po kvalitních silnicích, kudy nás organizátoři mezinárodní jízdní prezentace vedou, téměř vůbec není poznat.

Foto: Dacia

Šedá Moonstone joggeru také docela sluší.

Prostor pro zavazadla za třetí řadou sedaček je samozřejmě malinký, ale sedačky se snadno odklápí i jednou rukou. A konečně, spotřeba – sedmimístným joggerem jsem jel kratší trasou, z většiny plynule po dálnici, a dosáhl jsem hodnoty 6,4 litru benzínu na 100 km.

Špičkový sluha

Jogger si má brát to nejlepší z SUV – světlá výška je 20 cm – i z kombíků a MPV svou prostorností za B-sloupky. Ve výsledku je v podstatě osobní dodávkou – něco jako Toyota ProAce City.

Ta je taky jediným skutečným konkurentem (a na jogger ztrácí zejména v pohodlí v druhé řadě sedadel, a to dost výrazně), když koncern Stellantis vyklidil trh tím, že přestal nabízet berlingo, combo a riftera se spalovacím motorem. VW Caddy Life je nesrovnatelně dražší.

Foto: Dacia

První jízda v Dacii Jogger

Nečekejte na užitkovou verzi – o užitková auta se stará Renault Professional, který teď nabízí nové kangoo a levnější užitkový jogger by mu „lezl do zelí“. Když si však poradíte se sedačkami, jogger jako dodávku klidně můžete s opatrností používat. S pohonem na LPG budete jezdit za hubičku a všechna potřebná výbava na palubě je.

Takže se není co divit, že Dacia už v Česku má několik set objednávek, aniž by se kdokoliv ze zákazníků s joggerem svezl, nebo ho i jen viděl naživo v prodejně. S potěšením jim můžu říct, že koupí neudělali chybu.

Dacia Jogger
TCe 100 LPG Comfort pětimístnýTCe 110 Xtreme sedmimístný
Motor:999 ccm, řadový zážehový tříválec, turbo, nepřímé vstřikování paliva999 ccm, řadový zážehový tříválec, turbo, přímé vstřikování paliva
Max. výkon a točivý moment při provozu na LPG:74 kW (100 k)/170 N.m-
Max. výkon a točivý moment při provozu na benzín:67 kW (91 k)/160 N.m81 kW (110 k)/300 N.m
Převodovka:šestistupňová manuální
0-100 km/h na benzín/LPG:13/12,3 s11,2/- s
Nejvyšší rychlost na benzín/LPG:172/175 km/h183/- km/h
Průměrná spotřeba benzínu/LPG (WLTP):6-6,1/7,7-7,8 l/100 km5,6-5,7/- l/100 km
Průměrná spotřeba na displeji na konci našeho testu:9 l/100 km (LPG)6,4 l/100 km
Provozní/maximální hmotnost:1223-1262/1724 kg1205-1261/1862 kg
Délka × šířka × výška:4547 × 1784 × 1691 mm
Objem zavazadelníku za první/druhou/třetí řadou sedadel:1819/708/- l1807/696/160 l
Poháněná náprava:přední
Základní cena:373 500 Kč (Jogger TCe 100 LPG Essential pětimístný)409 000 Kč (Jogger TCe 110 Essential sedmimístný)
Základní cena testované verze:418 500 Kč476 000 Kč

Související články

Výběr článků

Načítám